Scooter voor woon-werk. Symphony ST?

SnelleEdje

New Member
Hoi,

Ik ben op zoek naar een bromscooter voor woon-werk verkeer. Twee of drie keer per week 60Km per dag (heen en weer). Nou heb ik mijn oog laten vallen op de Sym Symphony ST, degelijke scooter, grote wielen. De euro4 lijkt uitverkocht, nog even wachten op de euro5. Nou lees ik vrij weinig over deze scooter op dit forum. Mijn vraag is wat jullie van deze scooter vinden en wat de eventuele andere opties zouden zijn voor mijn gebruik. De bedoeling dat hij dadelijk zo'n 55Km/u gaat rijden zodat ik op de weg een beetje meekom en nog net "wok-safe" ben.
Benieuwd naar jullie mening!

Groet,
Edwin
 
Advertisement - register to remove this

Grote wielen is altijd een +.
Ik zou wel voor een 2e handse gaan. Is een stuk goedkoper en met geluk rijdt hij dan al 55
 
Ik ben sowieso een grotere fan van gecarbureerd dan injectie. Heb geen idee wat t verschil is tussen euro 4 en 5 behalve dat ze wat minder uitstoot hebben.
 
Het verschil tussen E4 en E5 is dat E4 een elektronisch geregelde carburateur heeft met ECS en E5 heeft injectie met ECU.

Ik heb een Fiddle 2 E4 gehad met elektronisch geregelde carburateur en die hield in.
Vooral met koude motor. Volgens de dealer is dit normaal bij elektronisch geregelde carburateur. Mijn Kisbee E4 en E5 hebben injectie en houden niet in.

Volgens Sym komt de Euro5 Symphony in juli bij de dealer.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Symphony.
Als ik hem koop laat ik hem op 54 afstellen.
Dit kost maar €99 extra maar is het absoluut waard.
 
Het verschil tussen E4 en E5 is dat E4 een elektronisch geregelde carburateur heeft met ECS en E5 heeft injectie met ECU.

Ik heb een Fiddle 2 E4 gehad met elektronisch geregelde carburateur en die hield in.
Vooral met koude motor. Volgens de dealer is dit normaal bij elektronisch geregelde carburateur. Mijn Kisbee E4 en E5 hebben injectie en houden niet in.

Volgens Sym komt de Euro5 Symphony in juli bij de dealer.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Symphony.
Als ik hem koop laat ik hem op 54 afstellen.
Dit kost maar €99 extra maar is het absoluut waard.
Opzich is dat inhouden niet normaal want er wordt een te arme sproeier ingedaan fabrieksaf. Iets inhouden (pruttelen) onder in kan wel normaal zijn, door een extra shot benzine die bij het wegtrekken wordt meegegeven (acceleratie pomp).
 
Dank je wel voor jullie reacties en uitleg jongens. Ik wacht de nieuwe Symphony idd ook even af. Ben benieuwd hoe de (kleine) modelwijzigingen er in "real life" uitzien. Ik ga hem tzt waarsctijnlijk kopen en laat hem dan ook tot onder de WOK afstellen.
 
Mijn advies is om nog even te wachten met euro 5. Ik heb er zelf 1 (Symphony ST ) en ik heb er nu al spijt van. Hij is echt zaaddodend traag.
De mijne staat zogezegd afgesteld op 54km/u GPS (60 op de teller). Dat haalt ie wel, mits het windkracht 5 waait. In je rug welteverstaan. Met tegenwind doet ie er gerust een halve minuut over om 50 op de teller te halen. Dat is dus 45 in het echt. Je mag überhaupt blij zijn als je gemiddeld boven de 40 uitkomt. In de stad, waar deze scooter toch eigenlijk op zijn plek zou moeten wezen, kom je gewoon niet mee met het overige verkeer.
Het blok zou 3 pk moeten hebben, maar ik heb geen idee waar die blijven. Mijn vorige scooter had ook 3 pk en die naaide gewoon door; ook met tegenwind. Zelfs met een hoog windscherm (!). Deze scooter maakt toeren of er een Fokker 50 van start gaat, maar er zit absoluut geen gang in.
Als ik dit allemaal had geweten, dan had ik misschien de snorversie gekocht en deze laten ontgrenzen. Dan had ik veilig op het fietspad kunnen blijven rijden, zonder dat ik de kans loop dat de vouwen uit mijn broek worden gereden.
De scooter is qua afwerking wel dik in orde, en beschikt over veel bergruimte. Zeer goede verlichting. Goede zit. Ook voor lange mensen zoals ik.
En de motor loopt direct als je hem start. Geen inhouden of hikken. Hij rijdt 1 op 50 (de mijne althans), waar in de testbladen gesproken wordt van 1:40. Misschien is dit een verklaring voor het gegeven dat de scooters in de testen "vlot" worden genoemd. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken.
Al met al zou het mij, als ik dealer was, al het gezeik niet waard zijn. Ik zou hem eenvoudigweg niet aanraden.
Ik hoop dat de importeur bij zinnen komt en hier iets op verzint, want hiermee slaat SYM echt volledig de plank mis.
 
Klinkt niet best. Ik heb geen ervaring met Sym met injectie. Alleen met carburateur E4 (werd ik niet vrolijk van).
De Symphony is een erg mooie scooter maar voor bijna €3000 verwacht je een fijn rijdende en vlot optrekkende scooter die ook goed accelereert.

De Peugeot Kisbee E5 bijvoorbeeld trekt snel op en is standaard afgesteld op 51km/u maar is zelf op een hogere snelheid te zetten. Verbruik zit rond de 1 op 47.
 
Hallo Stoyanov,
Dank voor het advies, " helaas" komt het te laat. Sind eind september ben ik eigenaar van een Symphony ST E5 en heb nu ruim 1000 Km op de teller. Zo dramatisch als jij het beschrijft ervaar ik het niet, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik verder geen vergelijk heb. Die Fokker 50 herken ik iig niet.
De mijne staat ook afgesteld op 54km/u GPS en rijdt bijna 1:50. Die 54km/u haal ik idd alleen als ik echt geen tegenwind heb. Bij een beetje wind kom ik al snel niet verder dan 50km/u GPS. Het ergste is als ik " heuvel op" het kanaal over moet, 45 op de teller! haalt hij dan meestal niet. Dat vind ik dan weer wel dramatisch. Ik gebruik de scooter voor woon/werk en het stuk dat ik daarvoor door de stad moet kom ik aardig mee. Het gaat toch van stoplicht naar stoplicht. Maar goed, ik ben het wel met je eens dat die 3 pk in het niets lijken te verdwijnen. Als je een vlotte scooter zoekt is de Symphony ST E5 niet de scooter die je moet hebben. Nou dacht ik eigenlijk dat het meer een algemeen E5 probleem was dan een Symphony ST E5 probleem, maar de post van Dinkys doet toch anders vermoeden. Nu maar hopen dat binnenkort mogelijk wordt die EFI wat vlotter te programmeren (als ik me zo juist verwoord).
Verder ervaar ik de ST als een fijne en comfortabele scooter. Als hij wat vlotter wordt zou het helemaal top zijn.
 
Hallo Stoyanov,
Dank voor het advies, " helaas" komt het te laat. Sind eind september ben ik eigenaar van een Symphony ST E5 en heb nu ruim 1000 Km op de teller. Zo dramatisch als jij het beschrijft ervaar ik het niet, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik verder geen vergelijk heb. Die Fokker 50 herken ik iig niet.
De mijne staat ook afgesteld op 54km/u GPS en rijdt bijna 1:50. Die 54km/u haal ik idd alleen als ik echt geen tegenwind heb. Bij een beetje wind kom ik al snel niet verder dan 50km/u GPS. Het ergste is als ik " heuvel op" het kanaal over moet, 45 op de teller! haalt hij dan meestal niet. Dat vind ik dan weer wel dramatisch. Ik gebruik de scooter voor woon/werk en het stuk dat ik daarvoor door de stad moet kom ik aardig mee. Het gaat toch van stoplicht naar stoplicht. Maar goed, ik ben het wel met je eens dat die 3 pk in het niets lijken te verdwijnen. Als je een vlotte scooter zoekt is de Symphony ST E5 niet de scooter die je moet hebben. Nou dacht ik eigenlijk dat het meer een algemeen E5 probleem was dan een Symphony ST E5 probleem, maar de post van Dinkys doet toch anders vermoeden. Nu maar hopen dat binnenkort mogelijk wordt die EFI wat vlotter te programmeren (als ik me zo juist verwoord).
Verder ervaar ik de ST als een fijne en comfortabele scooter. Als hij wat vlotter wordt zou het helemaal top zijn.

Zou je eens willen opmeten wat jouw nul tot vijftig op de teller tijd is? Gewoon globaal meetellen.
Je zegt dat je je scooter niet herkend in het vele toeren draaien.
Mijn scooter klimt vanaf stilstand als een malle in toeren en blijft in dat toerental hangen, zonder fel op te trekken. Alsof de snaar slipt.
Als ik het gas loslaat remt de scooter erg af op de motor.
De koppeling staat al in zijn vrij ruim voordat ik stil sta. De scooter rolt nog met redelijke snelheid.
Als ik dan weer gas geef, in de file bijvoorbeeld, klapt de koppeling er telkens op en weer af.
Herken jij dat?
 
De komende dagen werk ik thuis maar als ik later deze week naar de zaak rij zal ik eens tellen hoe lang van 0 naar 50 op de teller duurt. (Dan kunnen de andere forum-leden nog eens lachen :rolleyes:).
Die hele hoge toeren herken ik idd niet. De scooter remt wel af bij gas dicht, maar dat ervaar ik niet als " erg". Mijn scooter staat inderdaad " in zijn vrij" voordat ik stil sta, ik zal eens kijken of ik kan zien bij welke snelheid dat dan is. Ik ervaar die snelheid iig niet als nog een " redelijke snelheid" , maar meestal ben ik ook wel aan het remmen als dat gebeurt dus daar kan ik niet echt een uitspaak over doen.
Als ik de data heb post ik het.

Een beetje gas geven tot de koppeling aangrijpt en dan de snelheid regelen met de rem helpt wellicht bij het file rijden. Ik weet overigens niet of dat dan weer schadelijk is voor de koppeling.
Ter info: Van de dealer begreep ik dat het ringetje dat in de vario zit vervangen is door een wat kleiner exemplaar, dat is het enige wat er aan gedaan is. Veel meer is volgens mij trouwens ook niet mogelijk bij een E5..
 
Ok.
Bij voorbaat dank.
Dus jij hebt een regelmatig toeren verloop?
Wat meegaat met de snelheid, zeg maar.
Weet je dealer misschien ook welk gewicht rolletjes erin zitten?
En of de Vario anders is dan bij een euro 4?
Ik kán erg veel zelf, maar ik ga er in verband met de garantie niet zelf aan klooien.
SYM is echter niet erg scheutig met informatie.
En Zandri heeft vooralsnog geen technische gegevens en tekeningen van de euro 5.
En mijn dealer doet vooralsnog alsof zijn neus bloedt.
Nogmaals bedankt voor je reactie, en sorry dat ik zoveel vraag. Maar je bent mijn enige houvast in deze.
 
Nou, daar gaat ie dan.
Vandaag heb ik wat tijden gemeten, niet geteld maar met een timertje. De snelheden zijn gemeten op een rechte weg, er was nagenoeg geen wind. Die rechte weg heeft wel een hele lichte helling, dat zie je pas als je goed kijkt maar het is wel van invloed. De eerste run is " naar beneden" , de tweede run is " omhoog" . Alles gemeten vanuit stilstand en de meting start op het moment dat ik de gashendel opendraai, de genoemde kilometers zijn afgelezen van de teller. Ik rijd met een groot scherm voor en een beenkleed.
1. 45km na 13seconden, 50km na 19 seconden, 55km na 30 seconden en 60km na 43 seconden.
2. 45km na 14,4 seconden, 50km na 23 seconden, 55km na 38 seconden, 60Km werd niet gehaald.

Een klein zuchtje tegenwind of een (heel) kleine helling is dus meteen van invloed.

De scooter schiet bij 14 a 15km in zijn vrij en rolt dan uit. Filerijden is wel een dingetje, maar dat komt ook omdat ik nog niet heel goed stapvoets kan rijden. Bij vlagen gaat dat goed en dan ga ik weer slingeren. Blijven oefenen!

Het is een vario koppeling dus natuurlijk maakt de scooter eerst toeren voordat de koppeling aangrijpt en de scooter gaat rijden. Het toerenverloop is vrij constant, even wat meer toeren bij 30km, dan weer ' normaal" . Vervolgens wordt er vanaf de 40km/u (ongeveer) langzaam met het stijgen van de snelheid meer toeren gemaakt.
Over de koppeling weet ik verder niets, als ik weer eens bij de dealer kom zal ik vragen of hij weet wat voor rolletjes er in zitten.
 
Last edited:
Hartelijke dank!
Dit sterkt mijn vertrouwen dat er iets niet klopt met mijn scooter.
Ik heb vandaag ook kilometers gemaakt.
Het verhaal wat je vertelt herken ik niet.
Ik haal überhaupt de 55 niet zonder meewind, laat staan de 60.
En zoals je het toeren verloop beschrijft, klopt het bij mij ook niet.
Mijne gaat van meet af aan toptoeren draaien en houdt dat toerental vast.

De acceleratie die je beschrijft komt aardig in de buurt van wat ik meemaak.

Zaterdag middag ga ik proefrijden op een ander exemplaar.
Ik ga ook timen.

Mijn bevindingen zal ik posten
Nogmaals bedankt.
 
maar wat tanken jullie dan als ik mag vragen ? want ik heb ook een symphony st uit december 2121 en ik tank daar mee alleen maar v-power
en ik rijd op de teller zo rond de 60 km en als ik in de benelux tunnel omhoog gaat dan is dat meestals rond de 50 km . en als ik wind tegen heb rij ik toch echt gewoon 55 op de teller zonder windscherm er op en ik zit met verbruik zo rond de 1op 47 en 49
ik had een symphony uit 2018 en die reed 1 op 54 . vandaar dat ik het vraag
en optrekken ga ik van de week eens na , want ik vind hem toch wel snel optrekken hoor maar ik heb er ook net 2500 km op zitten dus nog weinig ervaring er mee met deze scooter .
 
Ik zou gewoon e5 blijven tanken, deed ik ook met mijn injectie scooter. Het prijsverschil is heel laag als je kijkt hoe ver je op 1 liter benzine kan komen.
En aangezien ethanol duurder is als benzine en de tankstations niet verplicht zijn ethanol bij de benzine te gooien krijg je ook ietsjes meer vermogen en rijdt je zuiniger. Dit is nauwelijks merkbaar, maar die 50 cent extra per volle tank merk je ook weinig van.
En dat je injectiesysteem, gasklephuis, pomp en leidingen niet sneller verslijten/corroderen lijkt me nogsteeds sterk
 
maar wat tanken jullie dan als ik mag vragen ? want ik heb ook een symphony st uit december 2121 en ik tank daar mee alleen maar v-power
en ik rijd op de teller zo rond de 60 km en als ik in de benelux tunnel omhoog gaat dan is dat meestals rond de 50 km . en als ik wind tegen heb rij ik toch echt gewoon 55 op de teller zonder windscherm er op en ik zit met verbruik zo rond de 1op 47 en 49
ik had een symphony uit 2018 en die reed 1 op 54 . vandaar dat ik het vraag
en optrekken ga ik van de week eens na , want ik vind hem toch wel snel optrekken hoor maar ik heb er ook net 2500 km op zitten dus nog weinig ervaring er mee met deze scooter .
Geef mij het telefoonnummer van jouw dealer eens...
 
Ik tank altijd e5 inderdaad. Meestal bij de Shell, hoewel ik niet geloof dat er merkbaar verschil zal zitten tussen de ene e5 en de andere.
Een paar weken geleden heb ik mijn grote scherm vervangen voor een kleine. Ik ging meteen een paar kilometer harder. Met dit rustige weer rij ik zeker 62 op de teller, net aan de foute kant van de wok-grens vrees ik. GPS snelheid heb ik niet meer gemeten.
Bij de laatste beurt zijn er volgens de dealer iets lichtere rolletje in gegaan en dat lijkt in positieve zin een klein beetje te schelen met tegenwind en zo, zonder dat hij merkbaar meer toeren maakt. Ik heb het geluk dat ik zelf niet zo zwaar ben denk ik. Een beetje tegenwind is wel meteen van invloed. Heuvel op het kanaal over doet hij nu met bijna 50 op de teller als het een beetje wil. Met tegenwind op plat vlak is 55 op de teller heel normaal, het duurt wel even voor je dat bereikt hebt.. Een beetje meer power zou fijn zijn, zodat hij bij een beetje tegenwind of heuvel op niet meteen snelheid verliest.
 
Last edited:
Back
Top