Mijn Kisbee (was Scooter voor woon-werk + recreatief, Kymco Super 8, Sym Mio of toch een Peugeot?)

mischa.mi

Member
Beste mensen,

Ik ben aan het oriënteren voor een scooter. Ik heb in het verleden een Sym Mio gehad die best goed beviel. Ik heb nu ook een Kymco Super 8 zien staan. Is die misschien beter geschikt om met passagier te rijden vanwege de dubbele achtervering? In een ouder topic heb ik ook Peugeot zien noemen als het gaat om een scooter voor 2 personen.
Ik rij 2x in de week naar kantoor met mijn auto (ca 25km enkel). 1x rij ik naar een andere locatie, die met de auto bijna 20km, met een scooter zou dit slechts 12km zijn. Ik wil dit meer dagen met een scooter gaan doen, vanwege verbruik, daling waarde auto vanwege veel km en ook om lekker in de buitenlucht te zijn. Ik wilde eerst gaan voor een snor en die wat sneller laten rijden, maar met de regelgeving met ingang van 2023 moet je overal een helm dragen, dus dat voordeel vervalt, vandaar zoekende naar een brom. Het zou ook nog een snor mogen zijn, want omkeuren kan voor een beperkt bedrag.

Ik ben niet echt gevoelig voor een wat oudere scooter, onderhoud kan ik zelf, maar het gaat mij voornamelijk om ervaringen in gebruiksgemak, wegligging etc.

Ik weet dat de Sym Mio wat lager is en kleine wielen heeft. Ervaringsgewijs reed ik daar gemiddeld ca 1:38 mee. Wat mag ik verwachten als ik naar bv de Kymco Super 8 of vergelijkbare Peugeot (tips voor type welkom, Speedfight ????) kijk?

Vereisten:
- 4-takt
- GY6 blok (ivm beschikbaarheid onderdelen)
- ruim genoeg voor 2 personen (niet dagelijks, maar meer dan 1x per jaar)
- comfortabel voor iemand met een lengte van 1.80m

Edit 4-11-2022:
Inmiddels ben ik erachter dat de Super 8 een "ontwerpfoutje" in de aandrijflijn heeft (grote wielen icm de verkeerde overbrenging), waardoor hij vrijwel niet pittig te krijgen is. Hiermee komt deze te vervallen. Mijn oude Kymco Agility liep best aardig, maar de Sym Mio was pittiger. De Mio heeft kleine wieltjes, wat voor de afstand misschien wat oncomfortabel is. Na wat doorzoeken ben ik bij de Sym Orbit 2 uitgekomen, wat volgens mij een royale scooter is met iets grotere wielen dan de Mio, maar kleiner dan de Super 8.

Edit 5-11-2022:
Na wat doorgelezen te hebben op dit leerzame forum kom ik tot de conclusie dat de Sym geen GY6 blok heeft en daarmee de mogelijkheden voor grotere cilinders beperkt zijn. Ook zie ik dat ik deze vraag mogelijk in het verkeerde deel van het forum heb geplaatst, ik lees meer van deze vragen in het Review/Blog gedeelte. Mijn excuses hiervoor. Kan de vraagstelling verplaatst worden (indien gewenst).

Alvast bedankt voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Aan je eigen edits is op te maken dat je zelf al stukken wijzer geworden bent. De nieuwere modellen van Sym en Peugeot, hebben een flink afwijkend blok dat er voor zorgt dat je er maximaal ~65cc op kan zetten door een kleiner gat en dunnere pistonpen.
Ik heb zelf weinig ervaring met verschillende scooters, maar de 10" die ik had, voelden minder stabiel en ik zou dezen nooit aanraden voor langere afstanden.
Zelf ben ik na lang onderzoek in het verleden uitgekomen op een Kymco Agility 12". Deze had destijds een van de beste prijs kwaliteitverhoudingen alsmede een lage aanschafwaarde van €1500. Het blok van een Kymco is een LBD-6 en deze wijkt minimaal af van een GY6 12". Een Super 8 heeft dacht ik de vertanding van een 16"-blok wat een behoorlijk minpunt was destijds. Of er inmiddels andere vertanding voor te koop is, zou ik niet weten. Er staat mij ook bij dat een 16" ook relatief gezien iets lichter vertand is, maar dit weet ik ook niet zeker.
Verder schijnt het dat de Vitality en Dink van hogere kwaliteit zijn omdat ze volledig Taiwanees zijn.
 
Aha, kijk, die ervaring had ik ook met de 10" Agility. Ik had een 16" gezien die niet echt duur was, maar het verhaal van de Super 8 schrikt mij enigszins af om ook maar naar de 16" Agility te kijken. Ik heb nog geen goede website of manual kunnen vinden waarin ik ook de overbrengingsverhouding zou kunnen vinden/achterhalen. Met enig rekenwerk zou wel uit te vinden zijn wat de invloed van het grote achterwiel op de "trekkracht" zou zijn.

De Vitality en Dink zal ik ook eens bekijken. Dankjewel.
 
Zou zeggen ga voor een oudere model peugeot kisbee met carburateur (euro2)
Over de zuinigheid kan ik je niks zeggen. Dat is redelijk, maar verwacht er niet te veel van.

2ehandse prima aan te komen.. Kijk wat je voor de laagste prijs je kan krijgen. (met een beetje geluk kan je zo maar 400 euro voor kwijt zijn)

Het ding is prima te ontgrenzen, rijd met 60cc ongeveer net zo goed als mijn piaggio new fly 2valve. 4takt.
Kappen zijn veel beter dan de gemiddelde chinees.
Een van de modellen met een veel grotere 6,3 liter plastic benzine tank.

2ehandse onderdelen zijn best wel overal te vinden.

Is een Gy6 blok QMB-E model. Imitatie onderdelen genoeg.

Mocht je een krukas hebben met Pen10.. Is deze prima te verwisselen met een Pen13 krukas. En dan passen alle cilinders erop.


Kymco heeft overigens wel betere Gy6 onderdelen.
 
In mijn zoektocht naar een Kisbee kwam ik een redelijk betaalbare Piaggio Fly uit 2008 tegen met dik 9k gelopen. Is dat wat? Hoe verhoudt zich de Fly tov een Kisbee?
 
Nou, de kogel is al een tijdje door de kerk. Op 4-12-2022 heb ik mijn Peugeot Kisbee opgepikt en ben er 50km mee naar huis gereden. Hij is van mei 2012 en heeft nu 15.985km gelopen. De scoot heeft nog een blauwe plaat, maar zal over een tijdje over gaan naar geel. Hij heeft sinds de aankomst thuis op 4 december niet meer gelopen, dus het duurde even voor ie weer aansloeg en lekker wilde lopen, maar dat is denk ik niet echt vreemd.

Tijdens de eerste rit en de rit vanavond naar en van het tankstation merkte ik dat hij op zich redelijk loopt, alleen lijkt het erop dat ie sneller wil en weer afgeremd wordt. Hij trekt goed door naar 43km/u op de klok (53km/u op navi), maar eenmaal op top blijft hij dus "duwtjes" geven.

Ik wil binnenkort wat TLC erin stoppen (olie vervangen, riem controleren, bougie vervangen, filters vervangen etc.

Als hij netjes loopt, wil ik hem naar geel omkeuren en daarna iets sneller laten lopen (max 65/70). Ik vind trekkracht hierbij belangrijker dan een hoge snelheid. Ik wil namelijk ook graag met mijn vriendin achterop door het Limburgse Heuvellandschap kunnen cruisen zonder af te moeten stappen om te duwen.

Indien er iemand tips heeft waar naar te kijken voor het loopgedrag verneem ik dat graag. Tips met betrekking tot onderhoud hoor ik ook graag.
Is er overigens verschil tussen olie voor mijn auto en voor mijn scooter? Ik heb een paar kannen 5W30 staan, volgens mij kan ik dat ook in de scooter gebruiken, of kleven daar nadelen aan?

Gr. Mischa
 
Nee geen 5w30 want dan heb je kans dat je carter zo leeg gezogen is en je blok geen olie meer in het carter heeft zitten.

Zou persoonlijk niet dunner gaan dan 10w40. Als die olie al een paar keer door gespoeld is word deze vanzelf dunner.

Ik doe zelf er 500ML 10w40 erin + +/- 250ML 15w40.. Liep die best lekker op.

Heb er zelf momenteel castrol 10w40 erin zetten loop die ook heel goed op.

h-preview.jpg



Ongeveer om de 2 weken even je olie peil na zien.. Als deze gezakt is even weer aanvullen totdat er genoeg erin zit..

En ja je moet echt even kijken, want sommige mensen blijven door rijden totdat er niks meer erin zit en dan ineens hun motor in de soep draait.


Als je dat ding wilt laten trekken, moet ten eerste de sensor bij je koppeling afgekoppeld worden, en de blauwe draad van de cdi aan de 12vDC koppelen. Dan is die ontgrensd en gaat die harder en voorbij dat punt dat die inhoud.

Uit je 50cc cilinder komt geen vermogen uit.. Je hebt minimaal een 63 / 44mm cilinder nodig wil je een beetje beter laten rijden.

Voordeel je hoort er vrijwel niks van als je de standaard peugeot uitlaat eronder houd.. Deze uitlaat dempt heel goed. Zelfs nog beter dan een tecnigas silent pro die meer herrie maakt. Je kan er dan zwaardere rollen erin doen.. En als je hem goed afstelt gaat het bedrijfstoerental omlaag en dat scheelt je hoop brandstof, en dan kan je heerlijk cruisen op de scooter.
 
Last edited:
Dankjewel voor de informatieve reactie. Ik ga morgen even wat zaken halen voor het noodzakelijke onderhoud (filters, bougie) en olie heb ik nog wel staan. Dan maar eerst een beurtje en vervolgens je tip voor de blauwe draad en de sensor aanpakken. Ik zal eerst eens in het electrische schema kijken, zodat ik ook weet wat ik an het doen ben.

Op zich trekt ie al niet verkeerd, maar meer is meestal beter ;-) Die rollen pak ik wel aan als de grotere cilinder erop zit. Lekker cruisen bij een redelijk verbruik is wel de wens, want ik wil er dagelijks mee naar mijn werk (23km enkel).
 
Op zich trekt ie al niet verkeerd, maar meer is meestal beter ;-)

Typisch zo`n zinnetje van 63cc is leuk maar 100cc is beter.

Alleen daarmee ga je wel door de mand vallen, want trekt dan gewoon veelste hard.. En dan val je gewoon op omdat een 50cc nooit zo hard optrekt.

Je kan natuurlijk wel rustig aan doen, maar geluid is dan ook duidelijk zwaarder.


Ik zeg altijd: Ik heb niet meer nodig, als ik niet meer nodig heb. Overigens gaat met die 100cc ook je verbruik aardig mee omhoog.
 
Op zich trekt ie al niet verkeerd, maar meer is meestal beter ;-)

Typisch zo`n zinnetje van 63cc is leuk maar 100cc is beter.

Alleen daarmee ga je wel door de mand vallen, want trekt dan gewoon veelste hard.. En dan val je gewoon op omdat een 50cc nooit zo hard optrekt.

Je kan natuurlijk wel rustig aan doen, maar geluid is dan ook duidelijk zwaarder.


Ik zeg altijd: Ik heb niet meer nodig, als ik niet meer nodig heb.
Dat klopt. Misschien denk ik ook wel dat ie lekker trekt, maar zegt een "ervaren" rijder dat ie geen warme frikandel uit de mayonaise trekt. Ik wil het niet overdrijven, zoals je zelf ook zegt, door naar een veel grotere cilinder te gaan. Het moet een beetje realistisch blijven. Ik heb nog niet echt een idee wat er beschikbaar is voor een Kisbee, 63 of 70cc, het is mij om het even, gewoon wat beschikbaar is en ook natuurlijk betaalbaar. ;)
 
Wat er voor beschikbaar is? 63cc, 72cc, 80cc , 85cc , 90cc wrs ook nog 100cc.

Alleen je hoeft niet voor mij je cilinder te vervangen als die zo ook al goed loopt.

Wil er alleen mee zeggen dat je gewoon niet meer vermogen uit die 50cc gaat krijgen.

Stel, al stel je je vario ect goed af, die 50cc zal nog steeds op ze tenen gaan lopen en geen kracht hebben om de setup te gaan trekken..
En als je dan meer enige hogere motor belasting krijgt (zoals een redelijke heuvel op rijden) dan merk je dat die helemaal begint weg te zakken..

En een andere uitlaat gaat je daar niets mee helpen (even als een grotere carburateur wat op een sub 80cc weinig zinvol is)

Als je 50cc rijd, kan je waarschijnlijk beter alleen de trekveren vervangen (deze staan standaard al veelste slap)

Misschien een andere goedkopere sportvario erin (zoiets breekt de bank ook niet) ongeveer 35 euro)

En de rest zo laten.

Zou zelf wel eens de 72cc willen testen (gewoon omdat het kan) maar weet dat die 63cc full options ook best goed voorruit gaat.
 
Dan ga ik me eens wat verdiepen in wat ik nodig heb voor een 63cc. Als dat de scooter niet al teveel laat opvallen, zie ik dat als de beste oplossing. Hij heeft een krappe 16k km gelopen, dus ik ga er ook vanuit dat het zinvol is om het hele spulletje eens uit elkaar te trekken en te inspecteren. Vooralsnog blijf ik nog even doorijden, maar die checkup en step-up is een mooie voor komende winter. Van daaruit kijk ik dan ook wel wat ik het beste kan doen met de variateur, drukveren etc.
De uitlaat was ik niet van plan om te wijzigen en het is al goed dat ik de standaard carb kan blijven doorrijden met een 63cc.
 
Zo, afgelopen weekend luchtfilter, olie en -filter en bougie vervangen. Loopt wat fijner nu. De olie was koolzwart, net als het filter.

Deze week nog even de staat van de snaar bepalen, nog adviezen?

Met betrekking tot deze:
Als je dat ding wilt laten trekken, moet ten eerste de sensor bij je koppeling afgekoppeld worden, en de blauwe draad van de cdi aan de 12vDC koppelen. Dan is die ontgrensd en gaat die harder en voorbij dat punt dat die inhoud.

Ik neem aan dat dit deze mod is?
De blauwe draad uit de CDI (los van de 4 + 2 polige stekker) is de draad voor de sensor bij het koppelingshuis.
Deze loskoppelen, en vervolgens verbinden met de zwarte draad van de CDI of het contaktslot.
Dit is de draad van de geschakelde plus, zodra contakt op aan gedraaid is staat er 12V gelijkspanning op.
Via deze manier is de elektronische begrenzer uitgeschakeld. Niet vergeten om ook de variobegrenzer er uit te halen,


Deze draad is er niet.

Ook deze meteen doen? Of eerst even kijken hoe de scoot met de losse kabel loopt?
en een iets grotere sproeier te monteren. Standaard sproeier is maat 78 dacht ik, dus die mag wel naar maat 82.

Loop ik met deze 2 modificaties niet het probleem dat de scooter uit zijn toeren loopt?
 
Last edited:
Inmiddels ben ik het volgende te weten gekomen:
- Er is in het verleden aan de scooter gesleuteld, de helft van de boutjes van de transmissiekap is weg. Zijn die los leverbaar?
- De kabel van de drive-sensor is in de transmissiekap afgescheurd, heeft dus geen functie
- Nu het zaakje toch uit elkaar ligt, heb ik ook de snaar maar bekeken. Dit is volgens mij niet de juiste maat (729x17.7), volgens de website van M2-Trading moet dit 734x17 zijn.
- Ik zei al dat ik de blauwe kabel mis op de CDI mis. Dit kan kloppen, want de CDI in mijn scoot is van een SYM Mio.

Ik ben bij gebrek aan tijd en suggesties nog nergens echt aan beginnen te meten. De scooter loopt, maar slecht, geen enkele trekkracht.
 
Trekkracht zit er echt niet in, ik heb ook een Kisbee die nu optimaal is afgesteld en er zit gewoon echt niets in. De gemiddelde fietser zou je met een beetje sportief gedrag bij stilstand er uit fietsen op de eerste x meters. De enige manier voor meer power is een andere cilinder en etc.
 
Heb je de rest eigenlijk wel gelezen? Als ik zeg "geen trekkracht" dan bedoel ik "geen trekkracht", dus niet eens van zijn plek komen zonder te "steppen". Ik heb het niet over "andere scooters zijn sneller".
 
Heb je de rest eigenlijk wel gelezen? Als ik zeg "geen trekkracht" dan bedoel ik "geen trekkracht", dus niet eens van zijn plek komen zonder te "steppen". Ik heb het niet over "andere scooters zijn sneller".

Niets in jouw berichten heeft aangeduid dat je letterlijk moet "aanduwen". Ik vind je opmerking ongepast en met deze info geef je informatie wat je niet eerder hebt gedeeld. Als je direct had aangegeven dat je amper van je plek komt hadden mensen betere informatie kunnen geven en dat heb je achtergelaten.

Je beledigt niet alleen mij hiermee, maar de inzet van anderen doe je hiermee ook teniet. Je botviert hiermee een frustratie naar een willekeurig persoon die goede intentie had. Je ondertoon geeft ook aan dat je een beschuldiging wilt doen op je eigen miskoop, met het gevoel dat een ander daar verantwoordelijk voor is...

In vrede, en succes gewenst.
OverLander.




Dit forum is niet verantwoordelijk voor hetgeen wat je aanschaft, advies is op basis van persoonlijke ervaringen en elke modificatie is op eigen verantwoordelijkheid. Er zijn geen rechten te ontlenen op welke manier dan ook op uitspraken van leden of onder verantwoordelijkheid van het forum beheer.
 
Last edited:
@OverLander (en andere meelezers/posters),

Je hebt helemaal gelijk, ik was in de veronderstelling dat ik informatie hier verstrekt had, maar dat was in een ander topic. Mijn oprechte excuses. Het was geenszins mijn bedoeling ook maar iemand te beledigen. Helaas zie ik maar te vaak dat mensen zaken niet lezen en lukraak een antwoord in een topic schieten (mijn punt van frustratie), echter dit keer was ik degene die fout zat. Ik dompel mij onder in schaamte.

Dit was de missende informatie hier:
Gisteren (gepost op maandag, 12 juni) ca 30km gereden zonder problemen, vanmorgen 21km naar het werk zonder problemen. Ik stap vol goede moed na het werk weer op de scoot, loopt fijn, berg op en na een km of 4: NIKS meer. Geen trekkracht en bij gas los sloeg ie af. Ik reed vlak, maar ineens begon ie in te houden om vervolgens tot stilstand te komen. Vol gas betekent stationair en met meesteppen is een snelheid van 10-15km/u op het vlakke te behalen, maar bergop lukt alleen met meer steppen. Ik heb in het weekend de olie vervangen (0,8L gevuld, standaard voor de Kisbee), de bougie vervangen en het luchfilter vervangen. Na dit "onderhoud" heb ik gisteren en vanmorgen nog zo'n 1,5 uur gereden.
Optrekken vanuit stilstand doet ie alleen als ik fors meehelp.

Ik hoop dat ik op wat tips mag rekenen, daar ik geen dagen de tijd heb om zaken te gaan proberen. Ik vind het gewoon vreemd dat ie gisteren en vanmorgen lekker liep, met het inhouden op top na. Ik laat hem eens even afkoelen om te kijken of ie dan weer loopt, misschien helpt dat bij de diagnose.

Ik sluit zaken als sproeier en kleppen eigenlijk uit, daar ie vanmorgen gewoon goed liep. Een dingetje om te vermelden: De eerste tankbeurt heb ik gedacht om hem te verwennen met Super98, zou het daarmee te maken kunnen hebben?


Sorry, het betreft een 4T snor (bj 2012). Ik heb zelf niks aan de scooter gewijzigd, maar hij loopt op de teller iets boven de 40, op GPS iets boven de 50km/u.

Ik heb op geen enkele wijze spijt van mijn aankoop. Voor een bepaald bedrag kun je een bepaalde kwaliteit verwachten. Het viel mij al mee, maar met hetgeen afgelopen maandag gebeurde, zie ik, dat het plaatje redelijk klopt. Op zich geen probleem, ik pak het probleem aan en knap het ding op, zodat er nog heel wat km's bij kunnen komen.

@Super8, we hebben het niet meer over een Kymco, maar over een Peugeot Kisbee ;)
 
Last edited:
Amai, zo diep hoef je niet door het stof te gaan.

Maar je informatie maakt het nu een heel stuk meer duidelijk! En je wilt nu een snelle oplossing dat je weer kunt rijden, dan kunnen we al het ander even overboord gooien en meedenken.

Zadel/helmbak er af en foto’s maken (teveel kan haast niet, en even goed belichten). Video van het geluid maken bij het starten, stationair lopen koud (30sec.) en wanneer je een beetje gas geeft op x toeren voor een 30 seconden (niet proberen te rijden omdat de schade nog groter kan worden). Die video is echt van belang omdat we dan al diverse dingen kunnen horen.

Kleppen stellen is niet nodig (je geeft niet aan dat je rare geluiden hoort), benzine kan prima en heb ik ook een paar keer gedaan (wel verdacht omdat het juist daarna is gebeurt, en het word wel heter door de benzine) V-snaar is het niet, Carter sensor niet, breuk bij uitlaat zou je horen, gas kabel zal het niet zijn en aanverwante.. afstelling was goed en gaat niet zomaar mis.. is er je nog iets opgevallen aan de olie kleur, geur of iets tijdens het verversen?

Bij de koeling van vliegwiel zie je in het midden een witte bout, dop erop en even voorzichtig ronddraaien of je de zuiger ook met weerstand voelt op en neer gaan (even omschrijven wat je voelt).

Spruitstuk goed controleren op scheurtjes en anders een klein beetje rem reiniger er op spuiten tijdens stationair lopen (tuinslang bij de hand voor het geval dat). Er zou een lek kunnen zijn, en het blokje kantelt altijd wel een paar mm als je heuvel op gaat, 1mm of minder kan al een lekje doen gebeuren of meer laten openen.

Is het niet het spruitstuk, dan vrees ik dat je echt de kleppen en alles er af moet halen, maar wie weet zijn er nog veel meer tips.

Ik denk gewoon hardop mee en zal straks als ik goed wakker ben (ik rol net mijn bed uit) even de tijd nemen om alles goed door te nemen. We gaan er vast wel uitkomen, om het probleem te vinden.

En nu ga ik koffie zetten :)
 
Back
Top