Mijn Kisbee (was Scooter voor woon-werk + recreatief, Kymco Super 8, Sym Mio of toch een Peugeot?)

Zijn er overigens nog tips te noemen hoe ik het beste de brandstoftank kan reinigen? Ik voel er eerlijk gezegd weinig voor om die elke keer vol te gooien met benzine om te spoelen. Ik heb gisteravond de tank verwijderd en het "kraantje" eruit gehaald. Hier zit een erg fijnmazig filtertje op dat goed schoon was. Ik zag wat aankoeking op het filtertje waar de bodem van de tank zou zitten, maar niet extreem. Zou het dan toch nog kunnen dat er vervuiling door dat filtertje heen gaat wat de carb zou kunnen verstoppen?
 
Zijn we weer. Helaas niet veel tijd gehad de afgelopen paar weken. Ik heb alle hierboven genoemde zaken gedaan, maar nog altijd wil het kreng niet lopen. Komende week toch maar eens de kleppen checken/stellen.

Mocht er iemand zijn die in de buurt van Sittard woont en me persoonlijk bij willen staan: heel graag, want ik zou de scoot graag in gebruik nemen voor zijn initiële doel: woon-werk verkeer.

Zoals reeds eerder vermeld zit er een SYM CDI op het blok. Daarnaast zag ik net dat er een kabel overgaat van Geel-Blauw vanaf de CDI naar Blauw-Wit richting het blok (spoelen?) Zou het dan kunnen dat iemand een SYM-blok onder de Kisbee geknutseld heeft en voor de gein (om de swap te verbergen) een Peugeot-kap (die voor de v-snaar) op heeft gezet?
 
Last edited:
Je hebt PB.

We gaan hem aan de loop krijgen en help je wel op afstand, gaat lukken en we moeten even creatief denken. We kunnen eventueel een livestream online gooien zodat iedereen via een chat kan reageren/meekijken... Mogelijkheden genoeg tegenwoordig en wie weet ook wel leuk voor de toekomst zodat mensen elkaar op een interactieve manier op afstand kunnen helpen.

Ik beweer niet dat ik alles weet, maar met een beetje denkwerk en zoeken komen we er wel uit. In mijn verslag ben ik vandaag druk bezig geweest en werk hem nog bij. Kleppen stellen heb ik vandaag opnieuw gedaan, maar moet nog een keer voor een filmpje en betere foto's dus is het een mooie kans om te helpen op die manier.
 
Hey Overlander

Da's een uitstekend idee !! Het is gewoon een erg vreemd probleem, vooral ook omdat ik niet precies weet wat ik in de garage heb staan. Ik heb de meeste kappen er vanaf liggen, dus het moet niet al te lastig zijn om een overzicht te krijgen. Het vreemde is, dat ie bijna 100km goed gelopen heeft en een kleine 25km na het tanken van Euro98 problemen heeft gekregen. Om even een update te geven van wat ik al allemaal gedaan heb:
- Carb meerdere malen schoongemaakt
- brandstofleidingen gespoeld met remmenreiniger
- Kraantje en filter aan tank gecontroleerd en schoongemaakt
- Tank schoongemaakt
- Bougie vervangen
- Bougie gecontroleerd, dit ga ik snel weer eens doen, maar die is niet zo handig te bereiken.

De scooter loopt dus wel, maar zeer beroerd.
 
Last edited by a moderator:
Gelieve ff naam weg halen van mij, dat was alleen in PB en niet voor openbaar.

PS: Kun je wat gaan filmen van het blokje, het starten en na een minuutje stationair ff gas geven (rustig opbouwen en daarna los, vervolgens ineens veel gas geven); Even weten hoe het geluid is en of er iets raar rammelt. Ook even uitlaat filmen zodat we kunnen zien of er bepaalde kleur rook is. Druk je vinger ook maar even tegen de uitlaat aan als deze nog koud is wanneer deze net loopt.
 
Last edited:
Inmiddels heeft het verhaal een andere wending gekregen. De ene Kisbee is verkocht, de andere is aangeschaft. Ik heb een mooie Kisbee uit 2018 kunnen kopen met slechts 8000km gelopen. De loopt prima, is al voorzien van geel kenteken en is in prima staat. Het enige nadeel is dat ie een Leovinci uitlaat heeft. Deze maakt een enorme takkeherrie! De demper ziet er wel lekker uit, maar die herrie (???). Zijn deze normaal gesproken niet voorzien van een dB-killer? Indien ja, zijn deze los te krijgen?

De andere (oranje) Kisbee is naar een vriend van me gegaan. Nadat de kleppen gesteld waren, het enige dat ik nog niet gedaan had, liep ie weer fatsoenlijk. Toch geen spijt van de "wissel".
 
De Leovince is er onderuit. Meer rust aan mijn kop en evengoed lekker lopen. Tijdens de proefrit (avondrit) na het hangen van de originele uitlaat merkte ik dat het licht van de Kisbee wel te wensen overlaat. Dimlicht is een beetje te geel om goed te zien, groot licht is wel fijn, maar geeft een donkere vlek voor de scooter waar je niks ziet, alleen als ik de lichtsignaalknop in blijf houden (groot + dimlicht) heb ik een lichtopbrengst waar ik enigszins gelukkig van word. Ik ga toch eens kijken of ik geen gebruikte spanningsregelaar kan vinden, zodat ik mijn verlichting ook gelijkspanning kan maken en naar LED kan overstappen.
 
Gisteren heb ik de scooter weer in elkaar gezet en gestart. Gelukkig startte hij vrij snel en liep ie ook netjes. Gelukkig heb ik geen grote proefrit gemaakt, want na vrij korte tijd liep ie weer als een krant en sloeg af bij stationair lopen. Meteen na het starten liep ie ook fijn statinair.

De volgende stap wordt het leegmaken van de tank (brandstof filteren met een fijn filter om de vervuiling eruit te halen.
Carb reinigen
Tank reinigen
Brandstofslang reinigen
Tips zijn welkom om de tank geheel schoon te krijgen. Het lijkt er inderdaad op dat er vervuiling mee komt die de carb dicht zet, waardoor ie te weinig brandstof krijgt. Toen ik thuis kwam, stonk hij wel naar brandstof (te rijk?)

Kan het zijn dat ik na het wisselen van de brandstof ook de sproeierconfigratie moet aanpassen?


Als je pure benzine ruikt kan ook je tank ergens lekken, zelfs aan de bovenkant van de tank waar het vlotter in zit zou het kunnen lekken.
 
Ik heb net extra lampen via Ali besteld om te monteren. Normaal licht is wat matig en grootlicht geeft i.d.d. een donkere vlek op de weg. Ik heb ook een Led lamp gekocht via ali voor slechts 2,88 om deze te plaatsen. Voor wat ik heb begrepen kan deze gewoon gewisseld worden zonder verdere poespas, maar wie weet heb ik het mis en trek dan ergens wel DC weg. Zelf zou ik niet de spanningswisselaar vervangen en denk dat het ook niet nodig is, maar wie weet heb je gelijk. Volgens info zou ik hem 29 november moeten ontvangen en laat wel ff weten of het werkt.

PS: Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf en mooi om te horen dat de originele uitlaat bevalt.
 
Alle led lampen kun je het beste op gelijk spanning aansluiten , wissel spanning vinden ze niet lekker . Aan de regelaar hoef je niets te doen , alleen de geschakelde plus op de licht schakelaar aansluiten , en de draad van de stator die naar de schakelaar liep isoleren. Alleen de choke werkt dan nog op wissel spanning
 
@OverLander : Dankjewel, het rijdt een stuk fijner zonder dat kabaal aan mijn kop. Ik heb afgelopen weekend de halogeen pit in de Kymco Like TT van mijn dochter vervangen voor een LED. Deze heeft een DC-voeding en ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk was van de lichtopbrengst. Helaas staat de lamp wat te hoog (stond ie al), maar dat fixen we binnenkort wel even. Bij haar zit op eigen verzoek een geel (dim-licht) en wit (groot-licht) LED, maar die bevalt niet. Ik vond het wel leuk uitzien, maar ik vervang deze binnenkort voor een wit/wit die ik nog heb liggen. De geel-wit gaat dan in mijn Kisbee.

@trabiarie : Thanks, die tip kreeg ik recent ook van een scooterzaak in de buurt, dus die gaat het worden.

In eerste instantie ga ik dus de bedrading aanpssen en halogeen vervangen door LED. Mogelijk schakel ik in de (nabije) toekomst nog een breedstraler op de voorkap bij om het "gat" bij grootlicht op te vangen. Dit is voorlopig even het idee, tot ik een betere plek vind om de breedstraler te plaatsen.
 
Back
Top