Scooter voor woon-werk + recreatief, Kymco Super 8, Sym Mio of toch een Peugeot?

mischa.mi

New Member
Beste mensen,

Ik ben aan het oriënteren voor een scooter. Ik heb in het verleden een Sym Mio gehad die best goed beviel. Ik heb nu ook een Kymco Super 8 zien staan. Is die misschien beter geschikt om met passagier te rijden vanwege de dubbele achtervering? In een ouder topic heb ik ook Peugeot zien noemen als het gaat om een scooter voor 2 personen.
Ik rij 2x in de week naar kantoor met mijn auto (ca 25km enkel). 1x rij ik naar een andere locatie, die met de auto bijna 20km, met een scooter zou dit slechts 12km zijn. Ik wil dit meer dagen met een scooter gaan doen, vanwege verbruik, daling waarde auto vanwege veel km en ook om lekker in de buitenlucht te zijn. Ik wilde eerst gaan voor een snor en die wat sneller laten rijden, maar met de regelgeving met ingang van 2023 moet je overal een helm dragen, dus dat voordeel vervalt, vandaar zoekende naar een brom. Het zou ook nog een snor mogen zijn, want omkeuren kan voor een beperkt bedrag.

Ik ben niet echt gevoelig voor een wat oudere scooter, onderhoud kan ik zelf, maar het gaat mij voornamelijk om ervaringen in gebruiksgemak, wegligging etc.

Ik weet dat de Sym Mio wat lager is en kleine wielen heeft. Ervaringsgewijs reed ik daar gemiddeld ca 1:38 mee. Wat mag ik verwachten als ik naar bv de Kymco Super 8 of vergelijkbare Peugeot (tips voor type welkom, Speedfight ????) kijk?

Vereisten:
- 4-takt
- GY6 blok (ivm beschikbaarheid onderdelen)
- ruim genoeg voor 2 personen (niet dagelijks, maar meer dan 1x per jaar)
- comfortabel voor iemand met een lengte van 1.80m

Edit 4-11-2022:
Inmiddels ben ik erachter dat de Super 8 een "ontwerpfoutje" in de aandrijflijn heeft (grote wielen icm de verkeerde overbrenging), waardoor hij vrijwel niet pittig te krijgen is. Hiermee komt deze te vervallen. Mijn oude Kymco Agility liep best aardig, maar de Sym Mio was pittiger. De Mio heeft kleine wieltjes, wat voor de afstand misschien wat oncomfortabel is. Na wat doorzoeken ben ik bij de Sym Orbit 2 uitgekomen, wat volgens mij een royale scooter is met iets grotere wielen dan de Mio, maar kleiner dan de Super 8.

Edit 5-11-2022:
Na wat doorgelezen te hebben op dit leerzame forum kom ik tot de conclusie dat de Sym geen GY6 blok heeft en daarmee de mogelijkheden voor grotere cilinders beperkt zijn. Ook zie ik dat ik deze vraag mogelijk in het verkeerde deel van het forum heb geplaatst, ik lees meer van deze vragen in het Review/Blog gedeelte. Mijn excuses hiervoor. Kan de vraagstelling verplaatst worden (indien gewenst).

Alvast bedankt voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ffk27

Well-Known Member
Aan je eigen edits is op te maken dat je zelf al stukken wijzer geworden bent. De nieuwere modellen van Sym en Peugeot, hebben een flink afwijkend blok dat er voor zorgt dat je er maximaal ~65cc op kan zetten door een kleiner gat en dunnere pistonpen.
Ik heb zelf weinig ervaring met verschillende scooters, maar de 10" die ik had, voelden minder stabiel en ik zou dezen nooit aanraden voor langere afstanden.
Zelf ben ik na lang onderzoek in het verleden uitgekomen op een Kymco Agility 12". Deze had destijds een van de beste prijs kwaliteitverhoudingen alsmede een lage aanschafwaarde van €1500. Het blok van een Kymco is een LBD-6 en deze wijkt minimaal af van een GY6 12". Een Super 8 heeft dacht ik de vertanding van een 16"-blok wat een behoorlijk minpunt was destijds. Of er inmiddels andere vertanding voor te koop is, zou ik niet weten. Er staat mij ook bij dat een 16" ook relatief gezien iets lichter vertand is, maar dit weet ik ook niet zeker.
Verder schijnt het dat de Vitality en Dink van hogere kwaliteit zijn omdat ze volledig Taiwanees zijn.
 

mischa.mi

New Member
Aha, kijk, die ervaring had ik ook met de 10" Agility. Ik had een 16" gezien die niet echt duur was, maar het verhaal van de Super 8 schrikt mij enigszins af om ook maar naar de 16" Agility te kijken. Ik heb nog geen goede website of manual kunnen vinden waarin ik ook de overbrengingsverhouding zou kunnen vinden/achterhalen. Met enig rekenwerk zou wel uit te vinden zijn wat de invloed van het grote achterwiel op de "trekkracht" zou zijn.

De Vitality en Dink zal ik ook eens bekijken. Dankjewel.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Zou zeggen ga voor een oudere model peugeot kisbee met carburateur (euro2)
Over de zuinigheid kan ik je niks zeggen. Dat is redelijk, maar verwacht er niet te veel van.

2ehandse prima aan te komen.. Kijk wat je voor de laagste prijs je kan krijgen. (met een beetje geluk kan je zo maar 400 euro voor kwijt zijn)

Het ding is prima te ontgrenzen, rijd met 60cc ongeveer net zo goed als mijn piaggio new fly 2valve. 4takt.
Kappen zijn veel beter dan de gemiddelde chinees.
Een van de modellen met een veel grotere 6,3 liter plastic benzine tank.

2ehandse onderdelen zijn best wel overal te vinden.

Is een Gy6 blok QMB-E model. Imitatie onderdelen genoeg.

Mocht je een krukas hebben met Pen10.. Is deze prima te verwisselen met een Pen13 krukas. En dan passen alle cilinders erop.


Kymco heeft overigens wel betere Gy6 onderdelen.
 

mischa.mi

New Member
In mijn zoektocht naar een Kisbee kwam ik een redelijk betaalbare Piaggio Fly uit 2008 tegen met dik 9k gelopen. Is dat wat? Hoe verhoudt zich de Fly tov een Kisbee?
 
Top