scooter vonkt niet!

Jonathan00

New Member
ik heb een kymco vitality,
deze vonkt niet maar ligt niet aan bougie want heb dezelfde in andere scooter gestopt dan deed die het wel en heb een nieuwe bougie geprobeerd die vonkte ook niet.
ik denk dat het ligt aan de ontsteking maar geen idee waar ik zou moeten beginnen met oplossen daarvan.

mijn vraag is dus wat is veel voorkomend het probleem ? of welke manieren heb ik om erachter te komen welk onderdeel stuk is?

mvg.
 
Advertisement - register to remove this

Als je met een multimeter overweg kan kan je alles doormeten om te checken of het nog werkt. Ik heb geen idee hoe zo'n ding werk, dus vervang dan altijd alles in volgorde van goedkoop naar duur
 
ik heb een kymco vitality,
deze vonkt niet maar ligt niet aan bougie want heb dezelfde in andere scooter gestopt dan deed die het wel en heb een nieuwe bougie geprobeerd die vonkte ook niet.
ik denk dat het ligt aan de ontsteking maar geen idee waar ik zou moeten beginnen met oplossen daarvan.

mijn vraag is dus wat is veel voorkomend het probleem ? of welke manieren heb ik om erachter te komen welk onderdeel stuk is?

mvg.
Check miss eerst je cdi.
 
Ik zou beginnen met een multimeter te pakken en te controleren of je de volgende waardes krijgt:

(CDI los halen en het contact uit tenzij anders aangegeven)
- bougie: goed, niks aan doen.

- boegiedop: zou een weerstand van oneindig of een hogere waarde aan moeten geven (X duizend), deze kan je losdraaien

- bougie kabel: ongveer gelijk aan de weerstand van de multimeter.

- Bobine: ongeveer 1 Ohm (dit doe je door de multimeter op de laagste stand van weerstand te zetten en dan de zwarte pen op de zwarte connector van de bobine en de rode pen op de groene connector). Meting 1
Dan kan je gelijk meten of er een kabelbreuk is door de zwarte pen op de -pool van de accu te zetten en de rode pen op de groene draad van de bobine (niet de connector). Dit moet gelijk zijn aan de weerstand van de multimeter. Meting 2
dit kan je ook doen met de zwart/gele draad bij de bobine, die gaat richting de CDI (ook zwart/geel) en weer moet dit ongeveer gelijk zijn aan de weerstand van de multimeter. Meting 3

- de pickup: ongeveer 100+ Ohm, haal de stekker los (blauw/geel) en meet deze door naar de - pool. Meting 4
zet nu het contactslot aan en voer deze handelingen nog maals uit. Meting 5
contoleer gelijk de afstand tussen het vliegwiel en de pickup (dit moet 0,3mm zijn)
 
Back
Top