Scooter vonkt niet meer

Delon

Member
Vandaag de scooter gepakt (kymco agility 10") ging in 1 keer aan.
20 meter rijden en hij hielt er mee op.
Dus openmaken en zie dat de bougie niet vonkt.

Zojuist bougie kabel doorgemeten en dop allemaal goed, ook de bougie vervangen en nog steeds niet.

Bobine doorgemeten en die geeft met contact aan een constante -14 volt DC, massa kabel is groen dus ga er vanuit dat groen de "-" is geeft dus negatieve spanning? . Hoort dit?

Voor de rest zekeringen nagekeken en ook die waren nog goed.

Massa kabel was ook nog goed.

Iemand enig idee?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Meet de draad tussen bobine en CDI even na (Geel/Zwarte draad) en kijk of de massa verbinding van de bobine goed is (Groene draad).
Controleer op breuken, beschadegingen, oxide en slechte/loszittende contacten van de connectoren.
 
Last edited:
De primaire wikkeling was 6 Ohm, erg hoog vind ik, doe diezelfde meting nog eens, zonder dat de scooter op contact staat.

Met de multimeter op het laagste Ohm-bereik, de zwarte meetpen op groene draad van de bobine en de rode meetpen op de zwart/gele draad bij de bobine.

Daarna dezelfde meting met de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en de rode meetpen op de geel/zwarte draad op de connector van de cdi.

Schrijf de waardes op en laat ze even weten, want wat bedoel je met een goeie waarde....

Hou ook beide meetpennen van de meter eens gewoon tegen elkaar, dit zou nul Ohm moeten zijn, bij jouw zal dit wel afwijken, laat ook deze waarde even weten.
 
Last edited:
MB5 bobine:6,03 Kohm secondair
Primair 1,4 ohm
Oude Kymco standaard bobine: primair 1,1 ohm en secondair 3,25 Kohm

Cdi naar bobine (zwart/gele draad): 0,04 ohm

Meetpen groene draad rode meetpen zwart/geel weerstand oneindig en spanning -14 volt.

0,9 bij min pool accu en rode pen op zwart/geel cdi

Meetpennen tegen elkaar is 0,3 ohm en op doormeet 0,1 millivolt
 
Metingen zien er toch goed uit.

Aan de waardes zie je dat de Kymco bobine een lagere hoogspanniing produceert dan de MB5.

Verder zie ik dat je 0,9 Ohm meet op de geel/zwarte draad bij de cdi naar de minpool van de accu.
Dit is een beetje vreemd omdat de primaire spoel van de MB5 bobine al 1,4 Ohm is.
Nu meet je 0,5 Ohm minder terwijl je door meer componenten meet nl: connector cdi, geel/zwarte draad, connectoren van de bobine, de primaire spoel van de bobine, de groene massadraad naar massa(=min-pool accu) en wellicht ook nog de accuklem....

Delon said:
Meetpen groene draad rode meetpen zwart/geel weerstand oneindig en spanning -14 volt.
Deze zin snap ik niet wat je hiermee bedoelt, ik denk dat het 1 en ander is weggevallen van tekst.
Bovendien, waar meet je op de groene draad en waar meet je op de zwart/gele draad?
Bovendien snap ik niet dat je -14 Volt kunt meten als het contactslot op uit staat, de oscillator in de cdi die de condensator in de cdi met een hogere spanning laadt, werkt dan niet!!!
 
Delon,

ik doe me moeite om je te helpen, ik vraag het nog 1 keer!

Maak de ge-quote zin fatsoenlijk en volledig en leg uit wat je ermee bedoelt want ik begrijp het niet.
Ik weet ook niet WAAR je gemeten hebt op de groene draad en de zwart/gele draad???????

Geen fatsoenlijk antwoord dan hou ik ermee op want dit kost me te veel kostbare tijd.
 
Oke sorry als het onduidelijk was ik hoop met onderstaande toch alles voor je te kunnen verduidelijken:

Het gaat om de groene draad en zwart/gele draad bij de bobine.

Hieronder zal ik foto's van de multimeter zetten van zowel ohm als voltage en met contact aan en uit.

Eerst 3 foto's van contact uit met foto 1 laagste ohm stand en geen waarde

50909

Nu foto 2 op ohm stand waar er als eerst gemeten kan worden
50910

Foto 3 is de laagste stand van voltage en wat hij meet
50911

Dan heb ik hier 2 foto's terwijl het contact aanstaat:

Met weer eerst een foto van de eerst meetbare Ohm stand (anders geeft die het zelfde aan als foto 1)
50912

En als laatste een foto van het voltage met contact wederom aan
50913

Hoop toch dat je het nu begrijp en ik je voldoende heb ingelicht. in ieder geval wil ik je wel alvast bedanken voor de tijd die je er in hebt gestopt.
 
Als ik het goed begrijp heb je de aansluitdraden bij de bobine losgehaald en op deze draden, dus richting CDI, gemeten.

Ik weet niet wat dit voor zin heeft, maar goed.

Alles lijkt goed en toch vonkt de bougie niet.

Wat is de afstand van de pickupspoel ten opzichte van het nokje op het vliegwiel?
Beste om dit te meten zijn voelermaatjes waarmee je oa de klepspeling mee meet maar als je die niet ter beschikking hebt een bankpasje mag er maar net tussen passen, het liefst niet.

Verder meet eens de weerstand van de pickupspoel vanuit de cdi.

Hiervoor ga je als volgt te werk:

1. scooter NIET op contact.
2. cdi connector uit de cdi trekken.
3. multimeter op het bereik 200 Ohm.
4. zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van de accu.
5. rode meetpen van de multimeter op de groen/witte draad van de cdi connector.
6. zet de scooter nu op contact, zonder te starten en doe de meting opnieuw.

Laat de gemeten waardes even weten?

Met deze laatste metingen doe je meerdere dingen in 1 klap namelijk je meet de weerstand van de pickupspoel, de weerstand van de draad tussen pickupspoel en cdi en de massaverbinding van het blok en het contactslot.
 
Heb in de handleiding gekeken want heb zelf geen groen/witte draad maar gekeken naar het draad diagram en daaruit herleid ik dat geel/blauw van de cdi naar de pickup spoel gaat.

50926

Hieruit meet ik met het bereik op 200 ohm en het contact uit 0,8/1 ohm en met het contact aan meet ik niks op geen enkele stand.

Heb ook met een voelermaat (bereik 0,03 tot 0,3)
Gemeten tussen de pickup en het nokje en krijg hier 0,85mm tussen

Foto van de op elkaar gelegde maatjes:
50927

En hier tussen de pickup en het nokje:

50928
 
Delon,

Inderdaad, bij jouw scooter is deze draad blauw/geel, in mijn schema was deze draad groen/geel gekleurd en ik zei groen/wit, een foutje mijnerzijds.

De meting met het contact uit is ok want het contactslot schakelt de draad van de pickup-spoel naar massa als het contact "uit" staat, dus deze hoort nagenoeg 0 Ohm te zijn.
Dit is om de draaiende motor uit te schakelen wanneer je het contactslot "uit" zet en om verder te voorkomen dat de scooter gestart kan worden zonder dat het contact op "aan" staat.

Verder met het contactslot "aan", zou je een weerstand moeten meten tussen ongeveer 100 en 200 Ohm.
Meet je dit niet, zit er ergens een onderbreking/slecht contact in de blauw gele draad naar de pickupspoel, in de connector van de pickup-spoel, in de pickupspoel zelf of in de massaverbinding van de pickupspoel.

Meet eens tussen de groene en blauw/gele draad die je tussen je vingers houdt?
Verder je massaverbinding van je motorblok meten, je moet 0 Ohm meten tussen een blank stukje op je motorblok en de minpool van je accu en alle groene bedrading.
 
Last edited:
Hee sparky bedankt voor al je hulp! het probleem is gevonden! Waren bezig met alleen de draad van de connector naar de pickup te meten en daar was geen waarde. Dus de pick up losgehaald en zag dat het soldeer broos was. Trok hem iets verder en viel er gelijk vanaf...

50933

Dus opnieuw gesoldeerd met een grote kwak zodat die niet weer los komt. En hij doet het weer.

50934
50935

Nogmaals bedankt voor je hulp en hoop dat mensen met toekomstige problemen hier wat aan hebben.
 
Zo zie je maar dat je op het verkeerde been kunt gebracht worden.
Je vervangt een bobine en plots doet de boel het weer, even later weer niet.
Je verdenkt dan de bobine of de verbindingen van de bobine maar in dit geval zit de fout aan het andere einde van het cicuit.

Het is moeilijk om mensen te helpen op afstand, vaak begrijpt de geholpene niet wat jij bedoelt en een ander moment begrijpt de helpende de geholpen niet.

Maar goed, de aanhouder wint en inderdaad wellicht hebben ook nog andere bezoekers van dit forum iets aan dit draadje.

Bedankt voor de terugkoppeling en veel plezier met je Scoot. :yum:
 
Even nog een korte update. Kreeg inene weer geen vonk en toch maar weer de pickup nagemeten deze was nu wel nog goed.

Dus maar weer bij de bobine gekeken en voor de gein weer de mb5 bobine er in en hij doet het weer.

Verschil tussen de 2 bobines is dat de mb5 geen massadraad gebruikt maar het frame. Dus misschien dat die draad kapot is?

Laat nu gewoon de mb5 bobine er in en hopelijk is dit de laatste keer dat ik hier wat plaats...
 
Back
Top