Scooter verliest trekkracht na 30, meer trekkracht geven

Pimekuhh

Member
Hallotjes
zoals de titel al aangeeft verliest mijn scooter trekkracht na 30 km/h. Hij trekt zeer vlot op naar 30, maar vanaf 30-35 gaat het een stuk langzamer naar zijn topsnelheid (65). Nu zou ik graag net zo vlot willen door trekken naar hogere snelheden. Enige tips?

Setup:
Turbho RL-50
50cc 4takt GY6
Malossi 8.5 gram rollen
Dayco 18x670mm v snaar
Standaard trekveren
Standaard drukveer

Groetjes :)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

8,5 gram is wel wat zwaar voor een 50CC-tje.
Dat doen ze in een snorfiets, normaliter. Die trekken goed tot 30km/u. Harder hoeven ze immers niet.
Ik zou het daarin zoeken. Grammetje minder wellicht.
Kussentje op de vloer en op zaterdag lekker klooien :)
 
8,5 gram is wel wat zwaar voor een 50CC-tje.
Dat doen ze in een snorfiets, normaliter. Die trekken goed tot 30km/u. Harder hoeven ze immers niet.
Ik zou het daarin zoeken. Grammetje minder wellicht.
Kussentje op de vloer en op zaterdag lekker klooien :)
Dankje voor je snelle antwoord! Ik zat inderdaad ook eerst te twijfelen of 8.5 grams niet een beetje veel was, maar na wat proberen van andere gewichten draait ie toch het best op 8.5 gram. Als ik bijv. 5 grams mix met 8.5g behaalt ie maar 55 km/h, zonder dat ie echt sneller door trekt. Beetje nutteloos dus hahaha
 
Is de verbranding optimaal?

Hoelang zit de cilinder al op?
Kleur van de bougie?
Wanneer had hij zijn laatste onderhoud?

Aangezien je zelf al hebt gespeeld met je gewichten zou ik even naar dit soort zaken kijken. Wellicht heeft hij niet genoeg vermogen voor een vlot toerenverloop.
 
Het verschil tussen 8,5 en 5 grams is iets teveel van het goede om te kunnen mixen. Je moet eigenlijk zo mixen dat je gemiddeld met stapjes van 0,2 gram (per rolletje) omlaag of omhoog gaat. Dus van 8,5 eerst eens richting 6x 8,3 (of een mix met een gemiddelde van 8,3 gram).
 
Kleppen nooit gesteld ???

Anders is er vast iets mis met je cilinder. Misschien ook nog compressie verlies..

Standaard hoort er echter rond de 5,6 a 6 grams erin te zitten en daar hoort hij eigenlijk goed op te lopen voor ee gy6 china blok.
 
Is de verbranding optimaal?

Hoelang zit de cilinder al op?
Kleur van de bougie?
Wanneer had hij zijn laatste onderhoud?

Aangezien je zelf al hebt gespeeld met je gewichten zou ik even naar dit soort zaken kijken. Wellicht heeft hij niet genoeg vermogen voor een vlot toerenverloop.
de cilinder is standaard van de fabriek, de bougie is een beetje zwart en de laatste onderhoudsbeurt was 5xxx km. nu staat ie op 87xx km
Post automatically merged:

Kleppen nooit gesteld ???

Anders is er vast iets mis met je cilinder. Misschien ook nog compressie verlies..

Standaard hoort er echter rond de 5,6 a 6 grams erin te zitten en daar hoort hij eigenlijk goed op te lopen voor ee gy6 china blok.
nope, kleppen zijn als het goed is 100% fasbrieksgesteld. de originele rollen maakte overtoeren bij optrekken daarom heb ik er nu zwaardere ingezet :)
Post automatically merged:

Het verschil tussen 8,5 en 5 grams is iets teveel van het goede om te kunnen mixen. Je moet eigenlijk zo mixen dat je gemiddeld met stapjes van 0,2 gram (per rolletje) omlaag of omhoog gaat. Dus van 8,5 eerst eens richting 6x 8,3 (of een mix met een gemiddelde van 8,3 gram).
dat gaan we is proberen dan ;)
 
Bij 8700 km zou ik toch eens ernstig in overweging nemen om de klepjes even te stellen. 0,05 in 0,10 uit.
Merk je echt meteen.
Wat bedoel je met "overtoeren" ?
Staat ie tijdens het rijden in de begrenzer te hakken?
 
Bij 8700 km zou ik toch eens ernstig in overweging nemen om de klepjes even te stellen. 0,05 in 0,10 uit.
Merk je echt meteen.
Wat bedoel je met "overtoeren" ?
Staat ie tijdens het rijden in de begrenzer te hakken?
is goed, ik ga ff die kleppen checken dan! en met overtoeren bedoel ik dat ie heel veel toeren maakte tijdens het wegrijden. dus zo van "heeeeee-uuuung" dus hij schoot te hoog op het begin
 
is goed, ik ga ff die kleppen checken dan! en met overtoeren bedoel ik dat ie heel veel toeren maakte tijdens het wegrijden. dus zo van "heeeeee-uuuung" dus hij schoot te hoog op het begin
Dan kan het ook zomaar zijn dat de snaar slipt in de vario. Snaarbreedte opmeten en eventueel vervangen. Ik weet de maten niet, maar uit ervaring moet de snaar onder de 17MM breedte vervangen worden. Download anders een werkplaatshandboek van een SYM Orbit 1.
Dat is ook een GY6 blok.
 
is goed, ik ga ff die kleppen checken dan! en met overtoeren bedoel ik dat ie heel veel toeren maakte tijdens het wegrijden. dus zo van "heeeeee-uuuung" dus hij schoot te hoog op het begin
Misschien de koppeling die te lang inhoud of zo.

Kleppen moet je altijd zelf na lopen, ook al doet de fabriek dit.. Ook na het inrijden moet het als nog na gelopen worden.. En dan volgens mij bij elke beurt zeker een controlle uitoefenen.
 
Dan kan het ook zomaar zijn dat de snaar slipt in de vario. Snaarbreedte opmeten en eventueel vervangen. Ik weet de maten niet, maar uit ervaring moet de snaar onder de 17MM breedte vervangen worden. Download anders een werkplaatshandboek van een SYM Orbit 1.
Dat is ook een GY6 blok.
De snaar is afgelopen week al vervangen
Post automatically merged:

Misschien de koppeling die te lang inhoud of zo.

Kleppen moet je altijd zelf na lopen, ook al doet de fabriek dit.. Ook na het inrijden moet het als nog na gelopen worden.. En dan volgens mij bij elke beurt zeker een controlle uitoefenen.
Oke dus kleppen stellen is belangrijk... Heb jij misschien iets van een guide voor dat? Want ik wil niet heel me scooter opfocken
 
Kleppen moet je zowiezo om de circa 5000km een keer stellen. Doordat de klepzitting inslijt veranderd je klepspeling ook voordurend.

Als je even googled kun je de interval vinden en wellicht een handleiding.
 
Op you tube staan hier filmpjes zat van :
Post automatically merged:

En hier het schema van een botanian ook een gy6 . deze houd ik ook aan voor mijn Santini firenze , en een beschrijving van de motor
 

Attachments

  • Firenze 4 takt onderhoudschema.pdf
    311 KB · Views: 2
  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 4
Op you tube staan hier filmpjes zat van :
Post automatically merged:

En hier het schema van een botanian ook een gy6 . deze houd ik ook aan voor mijn Santini firenze , en een beschrijving van de motor
Hartstikke bedankt voor deze info! Ik ga deze gebruiken morgen!
 
Bij 8700 km zou ik toch eens ernstig in overweging nemen om de klepjes even te stellen. 0,05 in 0,10 uit.
Merk je echt meteen.
Wat bedoel je met "overtoeren" ?
Staat ie tijdens het rijden in de begrenzer te hakken?
oke na lange tijd heb ik de kleppen gesteld, 0,10 in en 0,10 uit. er werd namenlijk in de comments van een instructie video van kleppen stellen van een gy6 gezegd dat de fabriek de inlaat op 0,05 zet om kleppen geluid te verminderen, en 0,10 eigenlijk beter is voor inlaat. nu nog weinig verschil gemerkt, enige andere opties?
 
Back
Top