Scooter verliest snelheid (La Souris Sourini Special Edition 2021)

AirDrone

New Member
Beste lezers,

Ik zit met een probleem en zelfs de lokale scooter dealer kan het probleem niet oplossen. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

In December 2021 hebben wij een nieuwe La Souris Sourini Special Edition gekocht. We hebben het onderhoud niet bij La Souris gedaan maar bij onze lokale scooter dealer. We zijn erg tevreden over ze, alleen nu zitten we met een probleem.

In November 2022 hebben we de snelheid van de scooter laten verhogen van 25 naar 45 (Blauw --> Geel). Er was géén enkel probleem. Onlangs is de scooter voor groot onderhoud geweest en nu loopt de scooter niet lekker meer. Hij haalt de snelheid niet meer (54 op teller) en tijdens het rijden verliest hij snelheid. Een mooi voorbeeld is op een rechte weg van 2 KM. Aan het begin loopt hij op de teller +- 47 en aan het einde van de weg nog maar +-35. Ook maakt hij een ander (zwaarder lopend) geluid.

Natuurlijk hebben we de scooter weer naar de dealer gebracht maar ook hun komen er niet uit.

Nu is mijn vraag of iemand van jullie enig idee heeft wat het probleem kan zijn?

Bij het groot onderhoud is vervangen:

1. Olie
2. Bougie
3. Luchtfilterregelement
4. V-snaar
5. Variorolset
6. Achterband.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

sorry, maar vóór we je verder helpen: is de scooter met die snelheidsverhoging ook op geel kenteken gezet?
 
dat zwaarder geluid: draait de motor minder toeren, met een zwaardere brom? of doet het je denken aan iets dat aanloopt?
je schrijft wat er vervangen is, maar zijn de kleppen ook gesteld?
eerste waar ik aan denk is te zware rollen gemonteerd, nieuwe v-snaar breder dan oude/originele, of langzaam warmlopen (ook door te weinig toeren, waardoor koeling afneemt, temperatuur wordt volgens mij gemeten en dan wordt het motorvermogen geknepen om verdere schade te voorkomen)
maar volgende vraag: ga je nu met deze ideeën weer naar de dealer? (die gaat dat niet waarderen denk ik) of ga je dan zelf kijken..
 
dat zwaarder geluid: draait de motor minder toeren, met een zwaardere brom? of doet het je denken aan iets dat aanloopt?
je schrijft wat er vervangen is, maar zijn de kleppen ook gesteld?
eerste waar ik aan denk is te zware rollen gemonteerd, nieuwe v-snaar breder dan oude/originele, of langzaam warmlopen (ook door te weinig toeren, waardoor koeling afneemt, temperatuur wordt volgens mij gemeten en dan wordt het motorvermogen geknepen om verdere schade te voorkomen)
maar volgende vraag: ga je nu met deze ideeën weer naar de dealer? (die gaat dat niet waarderen denk ik) of ga je dan zelf kijken..
Bedankt.! Ik ga dit zeker even voorstellen. Zelf aan knutselen ga ik niet doen.
 
Lekker dan, laat je je la souris scooter een grote beurt geven komt ie slechter terug,
en als je terug gaat naar de dealer dat ze er niet meer uit kunnen komen.
Zou niet mogen kunnen natuurlijk.
 
mag ik ook antwoorden op mijn vragen? dan kan ik het verder toespitsen danwel dingen schrappen.
Geluid klinkt zwaarder. Mijn vriendin die de scooter voornamelijk gebruikt geeft aan dat ze toeren minder zijn.

Of de kleppen zijn gesteld weet ik niet. Die worden nu gecheckt, net als de misschien te zware rollen.
 
Geluid klinkt zwaarder. Mijn vriendin die de scooter voornamelijk gebruikt geeft aan dat ze toeren minder zijn.

Of de kleppen zijn gesteld weet ik niet. Die worden nu gecheckt, net als de misschien te zware rollen.
dat klinkt als te zware rollen of een te brede V-snaar (niet per sé slecht, maar dan moet de vario daar op worden afgesteld met een vulringetje van de juiste dikte (of een combinatie van 2 ringen..) oftewel worden "geshimd"
 
Last edited:
dat klinkt als te zware rollen of een te brede V-snaar (niet per sé slecht, maar dan moet de vario daar op worden afgesteld met een vulringetje van de juiste dikte (of een combinatie van 2 ringen..) oftewel worden "geshimd"
Daar gaan ze idd naar kijken. Hopelijk hoor ik straks meer.

Bedankt alvast
 
geluid klinkt zwaarder.... luchtfilter buis of huis misschien los waardoor teveel lucht in mengsel?

Al blijft het allemaal gissen natuurlijk met dit soort omschrijvingen
 
Hallo,
Bedankt voor jullie input. De scooterdealer heeft het opgegeven. Ze hebben vrijwel alle onderdelen vervangen die je kunt ververvangen. Helaas zonder resultaat. Hij loopt nu tussen de 40-45 op de teller, dat is rond de 35-38 echt kilometers per uur.

Wat ze wel opviel was het volgende:

De kleppen waren alweer in dusdanige slechte staat. Ze zijn in Dec. '22 vervangen.
Wat ons opvalt tijdens het rijden is dat hij gewoon normaal optrekt maar zodra hij bij de 40 komt houdt hij in, en zodra hij de 45 aantikt dan is dat de maximale snelheid. Het lijkt erop dat hij word begrenst ergens. Hij komt in géén geval over de 45. (snelheid op de teller)

We zijn nu genoodzaakt om de scooter naar La Souris te brengen in de hoop dat hun ons kunnen helpen. Aangezien de scooter is voorzien van een injectie zou het dan mogelijk zijn dat er iets met de chip niet goed is? Die vraag heb ik bij La Souris neergelegd.
 
als hij bij het omzetten naar 54 km/u gewoon goed liep, waarom zou het na de beurt nu ineens aan de chip liggen?
en is er nu iets aan die slechte kleppen gedaan? (vervangen of ingeslepen en weer goed afgesteld?) (is de compressie gemeten en voldoende gebleken?)
 
Hallo,
Bedankt voor jullie input. De scooterdealer heeft het opgegeven. Ze hebben vrijwel alle onderdelen vervangen die je kunt ververvangen. Helaas zonder resultaat. Hij loopt nu tussen de 40-45 op de teller, dat is rond de 35-38 echt kilometers per uur.

Wat ze wel opviel was het volgende:

De kleppen waren alweer in dusdanige slechte staat. Ze zijn in Dec. '22 vervangen.
Wat ons opvalt tijdens het rijden is dat hij gewoon normaal optrekt maar zodra hij bij de 40 komt houdt hij in, en zodra hij de 45 aantikt dan is dat de maximale snelheid. Het lijkt erop dat hij word begrenst ergens. Hij komt in géén geval over de 45. (snelheid op de teller)

We zijn nu genoodzaakt om de scooter naar La Souris te brengen in de hoop dat hun ons kunnen helpen. Aangezien de scooter is voorzien van een injectie zou het dan mogelijk zijn dat er iets met de chip niet goed is? Die vraag heb ik bij La Souris neergelegd.
Kleppen zijn vervangen?
Na een jaar?
 
Hallo,
Bedankt voor jullie input. De scooterdealer heeft het opgegeven. Ze hebben vrijwel alle onderdelen vervangen die je kunt ververvangen. Helaas zonder resultaat. Hij loopt nu tussen de 40-45 op de teller, dat is rond de 35-38 echt kilometers per uur.

Wat ze wel opviel was het volgende:

De kleppen waren alweer in dusdanige slechte staat. Ze zijn in Dec. '22 vervangen.
Wat ons opvalt tijdens het rijden is dat hij gewoon normaal optrekt maar zodra hij bij de 40 komt houdt hij in, en zodra hij de 45 aantikt dan is dat de maximale snelheid. Het lijkt erop dat hij word begrenst ergens. Hij komt in géén geval over de 45. (snelheid op de teller)

We zijn nu genoodzaakt om de scooter naar La Souris te brengen in de hoop dat hun ons kunnen helpen. Aangezien de scooter is voorzien van een injectie zou het dan mogelijk zijn dat er iets met de chip niet goed is? Die vraag heb ik bij La Souris neergelegd.
Beste. Dit klinkt precies als het probleem wat ik ook heb. Alleen bij mij is er nog niks gevonden. Hoor graag als je meer info hebt.
 
Back
Top