Scooter valt uit

michel1987!

Well-Known Member
Een goeden middag.

Ik reed op een iva venti 4 takt (chinese rotzooi) met mijn broertje en opeens hield zijn scooter ermee op.
Ervoor stotterde hij al vaak zo nu en dan. Al eigenlijk een maand of twee.
Maar goed dus ik dacht aan de krukaskeerring en ja hoor de krukaskeerring was lek de carter lag vol met olie en troep dus ik een nieuwe gekocht en vervangen. Ik starten in een keer en ik een beetje gas geven begint die te stotteren en valt meteen uit bij gasgeven en nu valt hij zelfs uit als die 20 sec stationair loopt.
De krukaskeerring is vervangen dus daar kan het niet aan liggen ook heb ik het luchtfilter ff schoongemaakt en naar de carberateur gekeken en de bougie ( die was wel pikzwart dus denk te rijk) maar waar zou ik nu even naar kunnen kijken ? Valse lucht ? Vastloper? Wie kan mij helpen alvast bedankt
 

Attachments

  • IMG_20190221_140745.jpg
    IMG_20190221_140745.jpg
    115.7 KB · Views: 19
  • IMG_20190221_140800.jpg
    IMG_20190221_140800.jpg
    353.7 KB · Views: 22
Advertisement - register to remove this

Als je niks hebt veranderd aan je afstelling en je in principe alleen je keerring hebt vervangen zou die wat dat betreft het gewoon moeten doen.
Zou dat sowieso per 2 doen die keerringen, ze draaien allebei evenlang mee dus wie weet klapt die andere er binnenkort ook weer uit.
Je zegt dat je het luchtfilter hebt schoongemaakt en je bougie zwart is, ik zou de bougie dan goed schoonmaken of een nieuwe er in en ff je stappen nalopen met dat luchtfilter. Kan zijn dat ie niet goed afsluit (zulke dingen heb ik namelijk ook gedaan :rolleyes:) of is er een barstje in je luchtslang gekomen tijdens het de/monteren en zuigt ie te veel lucht aan. Heb je de olie wel bijgevuld aangezien dat al een tijdje het carter in liep? Zonder olie kan alles in de loop der tijd goed beschadigd raken, wie weet is het leed al geleden zelfs
 
Als je niks hebt veranderd aan je afstelling en je in principe alleen je keerring hebt vervangen zou die wat dat betreft het gewoon moeten doen.
Zou dat sowieso per 2 doen die keerringen, ze draaien allebei evenlang mee dus wie weet klapt die andere er binnenkort ook weer uit.
Je zegt dat je het luchtfilter hebt schoongemaakt en je bougie zwart is, ik zou de bougie dan goed schoonmaken of een nieuwe er in en ff je stappen nalopen met dat luchtfilter. Kan zijn dat ie niet goed afsluit (zulke dingen heb ik namelijk ook gedaan :rolleyes:) of is er een barstje in je luchtslang gekomen tijdens het de/monteren en zuigt ie te veel lucht aan. Heb je de olie wel bijgevuld aangezien dat al een tijdje het carter in liep? Zonder olie kan alles in de loop der tijd goed beschadigd raken, wie weet is het leed al geleden zelfs

Kijk hier heb ik wat aan ik ga er later vandaag mee aan de slag en laat het je weten bedankt
 
Ik heb de carb schoongemaakt de bougie schoongemaakt overal op valse lucht gekeken maar tot mijn verbazing niks gevonden ook heb ik naar de achterste krukaskeerring gekeken en die ziet er prima uit. Ik kan hem wel even starten dan loopt die ff 15 sec stationair daarna valt die gewoon steeds uit zichzelf uit ..... zou t dan een vastloper zijn ?? Dan zou die toch niet eens starten enzo ? Ik weet even niet meer waar ik moet zoeken.. en als de cdi unit het zou zijn dan start die toch niet eens ? Bougie vonkt ook gewoon goed ...
 
Luchtslangen goed vast, geen scheuren?
Luchtschroef wat meer open/dicht geprobeerd?
Keerring diep genoeg/niet te diep?
Kleur van de bougie toen je hem er uit haalde?
Loopt de benzine wel goed door?
Luchtfilterelement opnieuw in de luchtfilterolie?
Luchtfilterelement goed laten drogen sowieso?
Anders zou ik ook kijken naar de zuigerveren maar met 4takt is dat minder leuk heb ik begrepen :imp:
Maar ja wie weet is je blok aan revisering toe omdat al je olie er uit is gelopen, want hij ging al slechter rijden zei je.
Ik verzin maar wat dingen

Was het geluid ook veranderd de laatste maanden? Beetje schurend geluid enzo
Maar voor jouw geval hoe dan ook, hetgene wat t eerste in mij op blijft komen is dat ie verzuipt
Haal anders een nieuw luchtfilterelement, dat kost toch geen drol

Hij is gestopt met daadwerkelijk rijden nadat je er aan gesleuteld hebt, dus 1 van die dingen die veranderd zijn moet dat veroorzaken.
Als er benzine doorheen loopt en je hebt vonk dan moet het aan lucht liggen, want hij start wel soort van. Hij reed nog VOOR je er aan ging sleutelen.
Ik hoop dat je er uit komt haha, vervelend altijd dit soort dingen
 
Hij loopt even maar valt vanzelf weer uit na een paar sec en als ik gas geef dan valt die ook meteen uit
Luchtslangen goed vast, geen scheuren?
Luchtschroef wat meer open/dicht geprobeerd?
Keerring diep genoeg/niet te diep?
Kleur van de bougie toen je hem er uit haalde?
Loopt de benzine wel goed door?
Luchtfilterelement opnieuw in de luchtfilterolie?
Luchtfilterelement goed laten drogen sowieso?
Anders zou ik ook kijken naar de zuigerveren maar met 4takt is dat minder leuk heb ik begrepen :imp:
Maar ja wie weet is je blok aan revisering toe omdat al je olie er uit is gelopen, want hij ging al slechter rijden zei je.
Ik verzin maar wat dingen

Was het geluid ook veranderd de laatste maanden? Beetje schurend geluid enzo
Maar voor jouw geval hoe dan ook, hetgene wat t eerste in mij op blijft komen is dat ie verzuipt
Haal anders een nieuw luchtfilterelement, dat kost toch geen drol

Hij is gestopt met daadwerkelijk rijden nadat je er aan gesleuteld hebt, dus 1 van die dingen die veranderd zijn moet dat veroorzaken.
Als er benzine doorheen loopt en je hebt vonk dan moet het aan lucht liggen, want hij start wel soort van. Hij reed nog VOOR je er aan ging sleutelen.
Ik hoop dat je er uit komt haha, vervelend altijd dit soort dingen

Toen hij npg reed begon hey met stotteren . Maar toch bleef.die wel op snelheid maar hij stotterde steeds. Daarna viel die soms helemaal uit en na 10 @ 15 keer kicken deed die het weer tot die laatst weer uitviel en hij helemaal niks meer deed toen heb ik de krukas keerring vervangen (achter het vario) maar nu start hij maar echt lekker lopen wilt die niet. De bougie was ook pikzwart en stonk echt naar benzine. Ik ga alles morgen eens langslopen wat je allemaal zei ik laat het morgen even weten hoe het is afgelopen ik wou een filmpje erop zetten maar helaas pakt die mijn filmpje niet de bougie is al wat schoongeschuurd
 

Attachments

  • IMG_20190223_150349.jpg
    IMG_20190223_150349.jpg
    278.5 KB · Views: 16
  • IMG_20190223_160421.jpg
    IMG_20190223_160421.jpg
    80.9 KB · Views: 17
Op zich kun je je bougie wel schoonmaken trouwens, maar wil niet zeggen dat ie nog goed is. Probeer een andere (nieuwe) zou ik zeggen
 
Last edited:
Ik zie heel veel opties boven staan.. Heb je wel het niveau van de motor olie goed in de gaten gehouden.. Bij een te laag niveau kan je dag zeggen tegen je motorblok, dan heeft hij te lang zonder of te weinig olie gedraait, hierdoor gaat hij direct kapot. Dan hebben nieuwe keeringen ook niet zo veel nut meer.
 
Back
Top