Scooter valt uit na 300 meter rijden

Marro

New Member
Mijn Peugeot Ludix 2008 heeft een tijdje goed gereden en nu rijd hij goed de eerste 300 meter (tot de 50 km/h zoals normaal) en dan verliest hij langzaam vermogen tot hij uitvalt. Bougie is nat wanneer ik m eruit haal heeft dat er iets mee te maken? Kleinere sproeier? Benzine toevoer is goed. De vario is eruit, 50cc. Afstelling is vgm ook goed. Wat moet ik doen??
 
Advertisement - register to remove this

Bedoel je de mengsmeer?
Is je oliepompje nog in orde?
Zit er nog voldioende olie in je tankje?
Post automatically merged:

als die uitvalt ... bedoel je dan hij wil niet meer starten / aanslaan?
zo ja ,,, hoelang duurt het dat die weer wel aanslaat.
en hoe groot is de hoofdsproeier.
als je uitvalt kan ik m soms weer starten en stationair laten lopen maar wanneer ik dan een klein beetje gas geef houd hij er mee op. Vgm zit originele sproeier rond de 35/36
 
Bedoel je de mengsmeer?

Post automatically merged:


als je uitvalt kan ik m soms weer starten en stationair laten lopen maar wanneer ik dan een klein beetje gas geef houd hij er mee op. Vgm zit originele sproeier rond de 35/36
Carburateur schoonmaken.

Ik denk dat @Sparky bedoelt. Of je nog wel olie hebt. Of meng je zelf?
 
Werkt je benzine kraan of vlotter nog echt goed? Want of hij verzuipt na 300m. of je ontsteking valt weg( 1 van de componenten die ontsteking mogelijk maakt) omdat je bougie wel nat is na het uitvallen. iig zo komt het op mij over.
 
Mijn Peugeot Ludix 2008 heeft een tijdje goed gereden en nu rijd hij goed de eerste 300 meter (tot de 50 km/h zoals normaal) en dan verliest hij langzaam vermogen tot hij uitvalt. Bougie is nat wanneer ik m eruit haal heeft dat er iets mee te maken? Kleinere sproeier? Benzine toevoer is goed. De vario is eruit, 50cc. Afstelling is vgm ook goed. Wat moet ik doen??

De ludix heeft een tijdje goed gereden zeg je...
Heb je de begrenzers (2x) verwijdert zo'n 2 tot 3.000 km terug??
Heb je toen op z'n minst een iets grotere hoofdsproeier geplaatst?

De maat 35/36 wat je aangeeft klopt niet en is veel te klein qua hoofdsproeier, eerder maat 52/54!
(tot 55/58 qua standaard afstelling)
 
De ludix heeft een tijdje goed gereden zeg je...
Heb je de begrenzers (2x) verwijdert zo'n 2 tot 3.000 km terug??
Heb je toen op z'n minst een iets grotere hoofdsproeier geplaatst?

De maat 35/36 wat je aangeeft klopt niet en is veel te klein qua hoofdsproeier, eerder maat 52/54!
(tot 55/58 qua standaard afstelling)
Ik heb de vario eruit gehaald maar nooit een grotere sproeier erin gezet, kan dat voor de problemen zorgen?
 
Maat 35/36 lijkt me de maat van de stationairsproeier niet van de hoofdsproeier.

Ik heb de vario eruit gehaald maar nooit een grotere sproeier erin gezet
Als jij harder moet werken moet je ook meer eten, dat blokje ook.
Als je harder moet werken zweet je ook meer, lees je lichaam moet meer warmte kwijt, dat blokje ook.
Brandstof zorgt oa ook voor "koeling" van je cilinder als het mengsel te arm is, dus te weinig brandstof tov hoeveelheid zuurstof, wordt je cilinder minder gekoeld met kans op te warm lopen dat wederom kan zorgen voor een warmloper, schade dus.

Heb jij die scooter nieuw gekocht of tweedehands en heeft de vorige eigenaar er zalf aan gesleuteld of is de scooter onderhouden door de dealer?

Maar je zegt de bougie is nat na uitval, maar je zegt ook dat je geen goeie vonk hebt, dus het kan zijn dat de scooter verzuipt doordat hij te veel benzine krijgt, het kan ook zijn dat je ontsteking uitvalt of te slecht is.
Maar beide opties zijn al eens geopperd.
Begin maar eens met eennieuwe bougie, zou ik adviseren.
 
Last edited:
Een warmloper merk je meteen.
De cilinder wordt dan super heet.
De zuiger zet steeds meer uit en er ontstaat steeds meer wrijving tussen zuiger en cilinderwand wat weer ten gevolge heeft dat de cilinder nog heter wordt.
Het blokje krijgt op een gegeven moment de zuiger niet meer op en neer in de cilinder doordat de uitgezette zuiger klem komt te zitten in de cilinder en het blokje slaat af.
De eerste seconden van afkoelen van het zaakje krijg je weinig tot geen beweging van de zuiger met de kickstart.
Pas als het zaakje weer is afgekoeld en de zuiger weer wat ruimte krijgt in de cilinder, krijg je het blokje pas weer rond met de kickstart.
Maar het kwaad is dan al vaak geschied, en een deel van je compressie is verloren wat weer tot gevolg heeft dat je de scooter na een warmloper vaak moeilijker gestart krijgt.

Dit is ook de reden van mijn post#3.
Het hoeft uiteraard niet zo te zijn, dus begin eens met te onderzoeken waarom je zo'n slechte vonk hebt, het eerste wat ik zou proberen is dus een bougiewissel.

Nadat je op de scooter hebt gereden, ruikt je scooter eventueel intensief naar benzine of lekt hij zelfs een beetje?
 
Last edited:
Hahahaha, ik spuit er een beetje remreiniger in en hij loopt dus ik kijk net naar de brandstof slang en hang deze in een fles en draai de kraan open… komt niks uit! Dus lopen doet ie nog maar heb nog wel het probleem van het uitvallen.
 
Hahahaha, ik spuit er een beetje remreiniger in en hij loopt dus ik kijk net naar de brandstof slang en hang deze in een fles en draai de kraan open… komt niks uit! Dus lopen doet ie nog maar heb nog wel het probleem van het uitvallen.
Ik had dit ook, toen zat het kraantje een beetje verstopt van binnen
 
Back
Top