Scooter valt uit bij warme motor

Ik reed anders ook prima met een sproeier 62 en een originele peugeot vertikaal cilinder + sito 568 ontgrensd.

Reed wel gewoon normaal, maar voor mijn gevoel was het toch iets te arm.
Ik rijd al sinds enkele weken met sproeier 66.. Dus dat kleine beetje kan zeker veel uitmaken.
ja dat wel ja, maar het is toch ook wel heel raar dat die van mij tot woensdag, bijna 2 maanden lang als een speer optrok en altijd bijna 80 per uur haalde, en na woensdag totaal niet meer optrekt en nog maar max 40/50 gaat of zelfs trager
 
Oude thread al maar als je het nog niet opgelost hebt heb je er misschien iets aan..en anders leer je misschien wat, ik repareer al 40 jaar brommers en scooters.

Kan ook een warmloper zijn dat je zuigerveren vastzitten.. of door kool gaan ze soms ook vastkleven en dan kan je compressie verliezen.
maar dan zou hij zonder luchtfilter ook niet echt goed lopen, en als ie zonder luchtfilter wel goed loopt krijgt hij overduidelijk teveel benzine met luchtfilter, maar ineens zomaar uit het niets teveel benzine krijgen is ook niet mogelijk, dus ik denk dat het dan idd iets elektrisch is, meestal de CDI die begint te sterven (slecht wordende condensator waardoor je tijdstip verandert). Bougie wil ook wel eens kuren hebben, maar gaan meestal echt kapot, soms doen ze echter ook gewoon raar.
bougiekapjes hebben een interne weerstand achter het boutje zitten waar het kabeltje in geschroefd zit, die willen wel een compleet wegroesten omdat de rubbers niet meer goed afdichten door regenwater. (hangt ervan af of je minarelli horizontaal hebt of verticaal)
Dus bij twijfel altijd even dat boutje eruit trekken en checken of de weerstand nog roestvrij is.
Zo niet, nieuw bougiekapje erop, en voor de zekerheid een goede bougie erin.
Klinkt eerlijk gezegd als een elektrische fout, dus CDI.
 
Oude thread al maar als je het nog niet opgelost hebt heb je er misschien iets aan..en anders leer je misschien wat, ik repareer al 40 jaar brommers en scooters.

Kan ook een warmloper zijn dat je zuigerveren vastzitten.. of door kool gaan ze soms ook vastkleven en dan kan je compressie verliezen.
maar dan zou hij zonder luchtfilter ook niet echt goed lopen, en als ie zonder luchtfilter wel goed loopt krijgt hij overduidelijk teveel benzine met luchtfilter, maar ineens zomaar uit het niets teveel benzine krijgen is ook niet mogelijk, dus ik denk dat het dan idd iets elektrisch is, meestal de CDI die begint te sterven (slecht wordende condensator waardoor je tijdstip verandert). Bougie wil ook wel eens kuren hebben, maar gaan meestal echt kapot, soms doen ze echter ook gewoon raar.
bougiekapjes hebben een interne weerstand achter het boutje zitten waar het kabeltje in geschroefd zit, die willen wel een compleet wegroesten omdat de rubbers niet meer goed afdichten door regenwater. (hangt ervan af of je minarelli horizontaal hebt of verticaal)
Dus bij twijfel altijd even dat boutje eruit trekken en checken of de weerstand nog roestvrij is.
Zo niet, nieuw bougiekapje erop, en voor de zekerheid een goede bougie erin.
Klinkt eerlijk gezegd als een elektrische fout, dus CDI.
Idd al even geleden, heb hem ondertussen al van luchtgekoeld naar watergekoeld getransformeerd en ook al uitgeschreven want ben van plan er een circuit scooter van te maken. Wat ik nog goed herinner was dat mn carbu ook niet meer tip top was, en zaten wat kleine krassen in mn cilinder die ik met mn nagel voelde. Dacht toen van ja dan maar watergekoeld maken :) . Bobine was even later ook stuk gegaan maar op het moment is eigenlijk alles heel eraan
 
Ah ok, een kleine vastloper gehad, dan moet je toch wel een tik gevoeld of gehoord hebben denk ik..
maar compressieverlies verklaart dat wel ja..
Zal wel een slecht afgestelde oliepomp zijn die dat veroorzaakt heeft, daarom haal ik bij tweetakt altijd de oliepomp eruit en een 25% grotere sproeier en dan op mengsmering rijden..
 
Oude thread al maar als je het nog niet opgelost hebt heb je er misschien iets aan..en anders leer je misschien wat, ik repareer al 40 jaar brommers en scooters.

Kan ook een warmloper zijn dat je zuigerveren vastzitten.. of door kool gaan ze soms ook vastkleven en dan kan je compressie verliezen.
maar dan zou hij zonder luchtfilter ook niet echt goed lopen, en als ie zonder luchtfilter wel goed loopt krijgt hij overduidelijk teveel benzine met luchtfilter, maar ineens zomaar uit het niets teveel benzine krijgen is ook niet mogelijk, dus ik denk dat het dan idd iets elektrisch is, meestal de CDI die begint te sterven (slecht wordende condensator waardoor je tijdstip verandert). Bougie wil ook wel eens kuren hebben, maar gaan meestal echt kapot, soms doen ze echter ook gewoon raar.
bougiekapjes hebben een interne weerstand achter het boutje zitten waar het kabeltje in geschroefd zit, die willen wel een compleet wegroesten omdat de rubbers niet meer goed afdichten door regenwater. (hangt ervan af of je minarelli horizontaal hebt of verticaal)
Dus bij twijfel altijd even dat boutje eruit trekken en checken of de weerstand nog roestvrij is.
Zo niet, nieuw bougiekapje erop, en voor de zekerheid een goede bougie erin.
Klinkt eerlijk gezegd als een elektrische fout, dus CDI.
Hallo! Ik zag dat u veel ervaring heeft met het repareren van scooters. Mijn BTC Riva Sport uit 2017 had laatst last van hetzelfde probleem als in dit topic is beschreven. Hierbij is er een nieuwe cilinder geplaatst en is bij mijn scooter het probleem opgelost.

Echter heb ik nu een andere vraag... En hoop ik dat u misschien een antwoord voor mij heeft. Mijn scooter heeft eens in de zoveel tijd problemen met starten. Hij gooit wel rond, maar hij slaat niet aan. De ene keer moet ik een klein beetje gas geven om hem te helpen en dan doet hij het uiteindelijk na een paar keer proberen. Maar de andere keer moet ik juist geen gas geven en doet hij het alleen zonder gas te geven (elektrisch starten).

We zijn een beetje ten einde raad, aangezien we niet meer weten waar we het moeten zoeken en ze het zelfs in de winkel niet gevonden krijgen...

Groetjes.
 
Ik hoop dat ze ook de olie ververst hebben en je oliefilter schoongemaakt hebben dan.
Klinkt een beetje als een kapotte elektrische choke moet ik zeggen.
Wat ook wel belangrijk is om te weten is of ie op een zijstandaard staat, of op een bokje ?
Benzinekranen (membraankraantjes) willen ook wel een stuk gaan, en als ie dan op een zijstandaard staat dan loopt je spruitstuk en luchtilter vol met benzine, en dan gaat ie ook raar starten, dat komt omdat als de kraan benzine blijft geven, en hij staat op een zijstandaard, dat de vlotternaald dan niet goed afsluit en er benzine langs blijft stromen.

Ik zou eerst je choke even losmaken (uit de carb halen), en dan je contact aanzetten en kijken of ie er langzaam uitkomt, moet ongeveer 5mm uitschuiven in een tijd van 2 minuten als ie loshangt en het contact staat aan. En dan moet de behuizing warm worden in die tijd, ook even kijken of er geen zand of vuil tussen het koperen busje zit in de carburateur zodat de choke niet blijft hangen.

Als dat goed is dan zou ik even je benzineslangetje losmaken van je carburateur en kijken of er benzine uitkomt, als dat niet het geval is, dan is je kraantje nog goed, komt er wel benzine uit, dan moet je een nieuwe hebben. Kijk ook even of het vacuumslangetje nog goed is zonder scheurtjes in het rubber en of het goed strak over de tuutjes heen zit, mag geen lucht lekken omdat ze te wijd zijn.

En als dat allemaal niet werkt dan zou ik je CDI vervangen, die kan ook raar gaan doen als ie ouder word.

In principe zou je scooter altijd goed moeten starten zonder gas geven als je stationair goed staat (stelschroef zit op de luchtschuif waar de gaskabel aan vastzit), maar soms dan moet je het gas een slagje open houden als ie warm is om wat meer lucht te geven, vooral als je sproeier iets te groot is. Niet pompen met het gas, maar gewoon op 1 stand houden 5mm tot 1cm op je gashendel tot hij aanslaat.
Soms komen de elektrische chokes ook traag terug als de motor warm is, en dan gaat ie ook moeilijk starten als ie warm is, dan moet je ook je gas een stukje open houden om te zorgen dat ie niet verzuipt.

Op een viertakt heb je namelijk gewoon een luchtschuif als gasschuif, dus als je die iets opendraait dan krijgt de scooter meer lucht en dezelfde hoeveelheid benzine,en dan start ie makkelijker als er teveel benzine aanwezig is.
 
Last edited:
Back
Top