Scooter valt uit bij stoplicht

stijn k

New Member
hallo ik heb een malaguti phantom f12 uit 2008, met het minarelli blok, volgens mij dezelfde als een aerox. Hij rijdt en start goed, maar als ik stil sta en geen gas geef, valt hij na zo'n 10-15 seconden uit. hij start daarna gewoon meteen weer en rijdt weer lekker door. wat ik nu steeds doe is gewoon kleine beetjes gas geven tot het groen wordt, maar waar kan dit probleem aan liggen. Ik heb zelf geen tijd/kennis/gereedschap om zelf te sleutelen dus 'even de carb schoonmaken' om te kijken of het zoiets is gaat hem niet worden.

mvg Stijn
 
Advertisement - register to remove this

Op de carburateur zit een stelschroef (kruiskop) waar je gaskabel eindigt.
Zorg dat je bij je carburateur kan en draai eens aan je gas dan zie je eea heen en weer gaan en daar zit ook de stelschroef.
Door deze iets aan te draaien verhoog je het stationair toerental.
Doe dit bij een warme motor, bij een koude motor zorgt de automatische choke er voor dat je toerental verhoogd is , dus dat zou een verkeerde afstelling geven.
 
oke ja dat kan goed kloppen want als hij warm is valt hij inderdaad veeeel sneller uit. ik ga het proberen.
Post automatically merged:

kan ik hem ook gewoon met koude motor een beetje aandraaien en kijken of dat werkt? en hoe ver moet ik hem ongeveer draaien denk je
 
oke ja dat kan goed kloppen want als hij warm is valt hij inderdaad veeeel sneller uit. ik ga het proberen.
Post automatically merged:

kan ik hem ook gewoon met koude motor een beetje aandraaien en kijken of dat werkt? en hoe ver moet ik hem ongeveer draaien denk je

Dat hoeft soms maar een halve slag te zijn.
Maar als hij echt stilvalt kan het ook zijn dat de nok niet eens tegen de schroef aankomt.
Je kan dat wel zien als je aan het gas draait (motor uit), voelen of hij tegen de schroef aankomt.
Op de foto het bewuste schroefje waar we het over hebben.
 

Attachments

  • stationairschroef.jpg
    stationairschroef.jpg
    107.6 KB · Views: 39
Indien de nok, of hoe je dat noemt, van je gaskabel niet de stel schroef raakt moet je de gaskabel, rond omcirkeld op de foto met het rode rondje, wat losser afstellen.

Lijkt wel of die nu te straks staat waardoor de gaskabel niet de stationair schroef raakt.
 

Attachments

  • img_1587569169001.jpg
    img_1587569169001.jpg
    228.4 KB · Views: 32
Indien de nok, of hoe je dat noemt, van je gaskabel niet de stel schroef raakt moet je de gaskabel, rond omcirkeld op de foto met het rode rondje, wat losser afstellen.

Lijkt wel of die nu te straks staat waardoor de gaskabel niet de stationair schroef raakt.
Dat is een foto van 1 van mijn scooters om de stelschroef te tonen. En die loopt prima stationair.
 
ik kan helaas niet echt bij mijn carburateur zonder allerlei dingen uit de weg te halen, maar ik ga het vandaag maar nog een keer proberen.
 
oja had daar niet aan gedacht. Bij mijn vorige kon je wel gelijk bij de carb (niet echt goed maar goed genoeg om n schroefje aan te draaien)
ik heb volgens mij niet precies die scooter van die manual. Mijne is LC en ziet er ietsje anders uit dan die foto
Post automatically merged:

update:nee ik heb een iets nieuwere versie phantom
 
Last edited:
ja het was gewoon de stationairschroef. Ik had hem ongeveer 3 kwart slag gedraaid. Hij valt nu niet uit maar hij draait op 1000 toeren wat een beetje laag is dus ik ga hem nog 1 kwart slag draaien
 
Update: bij nader inzien en testen is het probleem toch NIET opgelost. Hij valt minder snel uit maar uiteindelijk toch wel (30 sec geen gas). Ik heb alle standen stationairschroef geprobeerd, maar na 20 sec stilstaan zakt het toerental opeens steeds weer en dan valt ie binnen enkele seconden uit. Wat kan het nog zijn?
 
Hij gaf al aan dat ie geen verstand van scooters heeft. Maar ik raadt hem persoonlijk toch echt aan om de carburateur desnoods te "laten" reinigen. Alsmede het membraan en luchtfilter wat Sparky ook al noemde na te laten kijken.
 
Back
Top