Scooter valt uit bij gas geven en vraag over carburateur

Tummy000

New Member
Goede dag,

Ik heb een chinese retro scooter met een GY6 blok.

Na veel sleutelwerk heb ik hem aan de praat gekregen, hij loopt nu stationair. Ik kan hem starten met de elektrische start als ik een handdoek voor de carburateur houd. Als hij eenmaal loopt valt hij niet meer uit tot dat je gas geeft. Bij iets gas daalt het toerental en bij vol gas gaat hij stil staan. Zelf denk ik dat het mengsel veel te rijk is, de bougie was bijna zwart en er loopt bijna benzine uit de carburateur. De schroef waarmee je het stationaire toerental bepaald heb ik er bijna helemaal uit gedraaid, anders start hij niet.

Nu heb ik een paar vraagjes:
Is het mengsel te rijk of kan het ook ergens anders aan liggen?
Zoja, wat moet ik doen? Ik vermoed dat ik een paar andere, kleinere sproeiers moet gaan proberen. Waar kan ik die krijgen/lenen?
Is het normaal dat de 2 kleppen er verschillend uitzien? (zie foto)

En in de carburateur zit een zwart ding waar de gasnaald door heen loopt. Die kan op en neer bewegen. Als ik het goed begrijp gaat hij omhoog als je meer gas geeft en omlaag bij minder gas. Hoe kan ik zien of dat goed werkt? Als de motor niet loopt gebeurd er helemaal niks als ik aan het gas draai, en als de motor wel loopt beweegt hij ietsjes omhoog en omlaag (snel achter elkaar).

Eventuele extra info:
Ik heb de motor uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, zuiger, cilinder, cilinderkop, carborateur en de verschillende onderdelen daarvan etc..
Ik heb de motor weer in elkaar gezet en hij loopt ongeveer hetzelfde als voorheen.
De gasnaald is helemaal recht.
Ik weet niet of de huidige sproeiers de originele zijn, de vorige eigenaar kan ze vervangen hebben.
Ik heb de scooter nooit eerder zien lopen/rijden dan bij mij, ik weet niet hoe hij eerst was.
De kleine sproeier heeft wel een gad, maar het is piepklein, hij heeft 3 dagen in de remreiniger gelegen om schoon te worden.
Ik heb de motor weer in elkaar gezet met vloeibare pakkingen.

Misschien stel ik een hele domme vraag of zie ik iets over het hoofd. Laat het gerust weten als je meer informatie moet hebben.

Met vriendelijke groet,
Tummy

,WhatsApp Image 2020-05-05 at 15.20.30 (1).jpegWhatsApp Image 2020-05-05 at 15.20.30.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Kleppen zien er normaal uit. De uitlaatklep is meestal wat groter.
Sproeier had je simpelweg met een dunne naald kunnen reinigen en uit kunnen blazen. Waren geen 3 dagen voor nodig.
Mijn advies is om de carburateur nogmaals goed te reinigen en alle sproeiertjes, gaatjes, etc.. na het reinigen goed uit te blazen met een compressor.
Dan zou ik pas verder gaan kijken of je kleppen nog wel op tijd staan, misschien heb je tijdens het demonteren en monteren van je kop hem helemaal van de timing afgehaald.

Je hebt vrij grote stappen ondernomen, al zeg ik het zelf. Voor wat betreft alles met vloeibare pakking? Is mijn ogen niet verstandig.
 
Kleppen zien er normaal uit. De uitlaatklep is meestal wat groter.
Sproeier had je simpelweg met een dunne naald kunnen reinigen en uit kunnen blazen. Waren geen 3 dagen voor nodig.
Mijn advies is om de carburateur nogmaals goed te reinigen en alle sproeiertjes, gaatjes, etc.. na het reinigen goed uit te blazen met een compressor.
Dan zou ik pas verder gaan kijken of je kleppen nog wel op tijd staan, misschien heb je tijdens het demonteren en monteren van je kop hem helemaal van de timing afgehaald.

Je hebt vrij grote stappen ondernomen, al zeg ik het zelf. Voor wat betreft alles met vloeibare pakking? Is mijn ogen niet verstandig.
Bedankt voor de reactie.

Ik kreeg de sproeier op een of andere manier niet open met een naald, vandaar dat ik hem in de remreiniger had gelegd. Ik ben er vrij zeker van dat ik de timing goed heb.

Ik zal de carburateur nog eens nakijken en schoonmaken, bedankt voor de tip.

Gr, Tummy
 
Back
Top