Scooter Valt na 5min uit

Rabobank1957

Rabobank1957
Hallo Rabobank1957 hier,
Ik rij een Puch zip type 3 (2005)
Hij start perfect (1x kicken/druk op e-start) maar als ik ~5 min rij valt die opeens uit en wil die niet meer starten. Tot dit punt rijd die helemaal normaal zonder dips of rare geluiden. Als ik de scooter een paar uur laat stil staan start hij hierna weer normaal.
Persoonlijk denk ik dat het iets met de e-choke is maar weet het niet zeker.
Iemand een idee?
Heb trouwens recentelijk de Carb helemaal schoon gemaakt.

Setup:
70DR
17,5mm dellorto (82 sproeier)
Leovince handmade
Standaard luchtfilter
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb dit inderdaad ooit ook met de e choke gehad. Bleek de elektrische weerstand defect te zijn waardoor de choke geen spanning meer kreeg. Dus ging die choke er niet af waardoor hij warm dus verzoop. Ik kon wel volgas (redelijk) rijden. Stationar was meteen afslaan en niet meer aan gaan.
 
Ik heb dit inderdaad ooit ook met de e choke gehad. Bleek de elektrische weerstand defect te zijn waardoor de choke geen spanning meer kreeg. Dus ging die choke er niet af waardoor hij warm dus verzoop. Ik kon wel volgas (redelijk) rijden. Stationar was meteen afslaan en niet meer aan gaan.
Dit klinkt inderdaad ongeveer naar mijn probleem, hij viel gister na 3/4 min stationair lopen ook uit en starte niet meer, half uurtje laten staan en toen liep die weer.
Vindt het echter wel raar dat de E-choke kapot zou kunnen zijn want heb deze ~3 maanden geleden vervangen
 
Het is de choke zelf niet. Bij mijn scooter toen werdt deze gevoed met spanning direct van de dynamo in je blok. Daar zit een weerstand tussen (hing bij mij voor onder de kap bij het balhoofd) welke van een verschillende waarde kan zijn voor verschillende landen. Door de weerstand wordt min of meer bepaald hoe lang de choke er op blijft bij koude motor. Als die weerstand stuk is krijgt je (nieuwe) choke geen spanning. En die werkt op warmte net als een thermostaat van koelvloeistof. Geen spanning is geen warmte en dat is weer dat de choke er op blijft. Gevolg: koude motor loopt goed, warm verzuipt die
 
Dus als ik de E-choke met lopende motor doormeet zou ik kunnen nagaan of dit het probleem is? Zoja weet iemand waar ik de juiste ohm waardes kan vinden. En kan ik dit gewoon bij de stekker meten?
Mvg. Rabobank1957
 
Back
Top