Scooter valt ineens helemaal stil

Jens038

Member
Beste leden,

Mijn scooter (Peugeot Buxy 50cc Stalen tank) viel ineens helemaal stil, geen toeren meer, geen geluid, helemaal niks. Starte weer even en deed precies hetzelfde nog een keer.

Benzinetoevoer nagekeken en loopt gewoon door, caberateur is laatst gereinigd en voorzien van een nieuwe sproeier.

Electrische start draait gewoon maar gaat gewoon niet meer aan.

Mocht er meer info nodig zijn let me know.

Edit: Las ergens iets bij zoveel toeren klapt de cdi eruit, dit is 2 takt. Kan dat hierbij ook gebeuren. Heb namelijk me uitlaatpijpje vanmiddag schoongemaakt en hierdoor ging die harder en draaide meer toeren
 
Advertisement - register to remove this

Wat verta je inder uitlaat pijpje schoonmaken.
En als hij goed bezine krijgt kun je even kijken of hij nog wel vonkt.
Misschien is gewoon de bougie gaat.

Bougie er uit halen in de bougie dop doen.
Tegen bloot metaal houden kicken of elek starten en kijken of je hem ziet vonken.
 
Ja hij starte vanochtend weer maar gebeurde weer hetzelfde na een paar km. Dus krijgt wel gewoon een vonk want daarvoor reed die perfect

Inlaat pijpje bedoel ik het uiteinde van de uitlaat dat kleine pijpje

Ook heb ik laatst de uitlaat opnieuw vastgemaakt bij het blok, deze zat met 1 bout vast en de ander was gebroken

Met een brander er uiteindelijk uit gekregen. Nu denk ik misschien dat ik daar iets beschadigd heb. Lopen een aantal kabels onder.

Waar zijn die kabels voor? Links is oliekabel dat weet ik. maar daarnaast liggen nog 2 kabels.
 

Attachments

  • IMG-20200901-WA0002.jpeg
    IMG-20200901-WA0002.jpeg
    219.4 KB · Views: 14
Last edited:
tsja, vraag me niet hoe. Misschien dat er een breuk in een van de elektroden zit die zodra hij warm is een te grote spleet maakt waardoor hij geen of niet goed meer stroom geleid, oid
 
Een bougie die kan als hij warm word zich anders gaan gedragen en daarom niet meer goed functioneren.

Van stotteren inhouden afslaan.
Galopperen.
Koud of warm mogelijk.
 
Oke ga ik dat testen, hij slaat namelijk echt ineens af. Ook helemaal stil ineens.

Heb nog een bobine liggen dus dan vervang ik die ook gelijk incl nieuwe bougiekabel en dop
 
Ik zou deze items niet allemaal tegelijk vervangen want als je scooter dan wel weer goed loopt weet je niet waar het aan gelegen heeft.
Dus dan zit je met een oude bougie, bougiekabel, bougiedop en bobine waarvan je niet weet of ze nog wel goed zijn.
 
Goeie tip, zal beginnen bij de bougie en dan terugwerken naar de kabel en bobine.

Maar nog steeds mijn vraag is aan de hand van de foto. Rechts is de oliekabel maar daarnaast lopen nog 2 kabels. waar dienen deze voor?
 
Heb je een oliepomp?
Heb je een overloop bij de vlotterbak?
Is het spruitstuk van binnen nat?
Start hem eens en spuit met remmen reiniger eens bij de voetpakking, keeringen en inlaat spruitstuk (niet in de luchtfilter). Beïnvloed dit de toeren?
Kijk de CVT eens na zitten de rolletje niet vast?
Kijk eens naar je vonk, is die continu of zwak en valt af en toe weg.
Welke kleur heeft je bougie? Wit, zwart of koffie bruin?

Ben benieuwd naar je reactie.
 
Ken nog niet alles hoor,

Ja ik heb een oliepomp
Ja overloop is waarschijnlijk de kabel die ik niet kon plaatsen
Spruitstukpakking eergisteren vervangen
Voetpakking en keerringen zal ik opzoeken waar dat zit en proberen
Zitten net nieuwe rolletjes in
Nieuwe bougie komt morgen binnen ga ik testen, deze bougie is wel mooi bruin. Maar ook nog amper gereden sinds dit probleem
 
Ken nog niet alles hoor,

Ja ik heb een oliepomp
Ja overloop is waarschijnlijk de kabel die ik niet kon plaatsen
Spruitstukpakking eergisteren vervangen
Voetpakking en keerringen zal ik opzoeken waar dat zit en proberen
Zitten net nieuwe rolletjes in
Nieuwe bougie komt morgen binnen ga ik testen, deze bougie is wel mooi bruin. Maar ook nog amper gereden sinds dit probleem

Ik zou eens kijken of de vlotternaald niet slecht is. Kijk eens of je vlotter niet overloopt dit is echt een heel bekend probleem.
Kijk ook eens of er geen olie in de vlotter zit, een beetje is niet erg maar teveel kan problemen geven. Dan eens vacuüm test doen. Bougie zou niet echt het probleem mogen zijn lijkt mij. Ik gebruik altijd een oude bougie. Brand hem schoon dan met een messing borstel erover schuurpapier voorzichtig een beetje eraf halen en dan de afstand weer goed zetten en hij is weer ZGAN.
 
Bedankt voor de tips,

De vlotternaald & de vlotterbak. Hoe test ik of deze nog correct functioneren?

Carb helemaal eraf halen. Blazen in de brandstof poort als het goed is zou je dan lucht erdoor kunnen blazen naar de vlotter bak kamer/ruimte wel de carb horizontaal houden in dezelfde positie als hoe die onder de scooter zit/zat.
Als je dan de carb op de kop zeg maar hebt (180 graden gedraaid) en de vlotter is dan naar boven en je blaast dan erin zou die moeten sluiten dus als je blaast komt er geen lucht meer door. De rest zou ik gewoon met remmen reiniger schoon spuiten sproeiers kun je als het goed is doorheen kijken en dan zie je een mini klein gaatje zo niet, dan zit er rotzooi in remmen reiniger in spuiten of met een naald doorprikken.
 
Vlotter nagekeken en laat gewoon benzine door, en sluit ook goed af.

Benzinefilter vervangen, bougie vervangen, bobine vervangen, cdi vervangen. Rijd een paar honderd meter en valt daarna uit en wil niet meer aan
 
Dan blijft jou ontsteking nog over op dit moment.
Loopt hij wel mooi dan voor het uit vallen nu?
En als hij niet meer wilt starten na het rijden vonkt jou bougie dan nog wel.
Anders is het als nog een brandstof probleem.
 
Lijkt eerlijk gezegd op een warmloper als ik het zo lees. Zou zomaar kunnen dat hij de hele tijd er mee op houd omdat de boel te warm te warm wordt.
 
Ja hij loopt beter dan ooit voor het afslaan. Op moment van afslaan doet de bougie het nog wel, deze is ook net nieuw.

Een warmloper? waar kan ik dat aan herkennen en evt. uitsluiten of oplossen?
 
dan word de zuiger en cilinder te warm.
De zuiger zet zich dan soort van vast.
Kleine vastloper heb je dan.

Koelt hij weer af is hij weer kleiner en kan hij wel weer bewegen.
Dit kun je zien aan de sleepsporen dienje dan in de cilinder of aan de zuiger hebt.
Deze horen glad te zijn.

En onder de zuigerveren hoort het niet bruin/zwart te zijn.
Dan zijn je zuigerveren ook gaar.
 
Back
Top