Scooter uitlaat opknappen

Goofy94

New Member
Vorige week een scooter gekocht, waarvan de uitlaat erg verroest is en er niet meer goed uit ziet.

Ik wil de uitlaat waar mogelijk opknappen en niet vervangen, aangezien ik de scooter de scooter heel goedkoop was en het niet waard vind om een nieuwe uitlaat te komen.

Mijn plan is om:
1: De de uitlaat te borstelen/schuren met een roestvrijstalen borstel/kop op boormachine.
2: schoonmaken/ontvetten
3: Spuiten met hittebestendige verf


Zijn er stappen die ik vergeet? Of is het door de staat van de uitlaat beter om er niks aan te doen?
 

Attachments

  • IMG_9189.jpg
    IMG_9189.jpg
    284.9 KB · Views: 30
  • IMG_9190.jpg
    IMG_9190.jpg
    260.3 KB · Views: 26
  • IMG_9191.jpg
    IMG_9191.jpg
    304.4 KB · Views: 34
Advertisement - register to remove this

Heb je een slijptol? Zo ja, koop bij Hornbach lamellenschuurschijven van het merk Dronco Polimaxx nummer 1, 2 en 3. Dit zijn de volgordes die je moet aanhouden voor het roestvrij maken en laten blinken van metaal. https://www.hornbach.nl/shop/DRONCO...limaxx-3-Superior-125-mm/6821584/artikel.html

Dit heb ik zelf nog paar dagen geleden gedaan bij mijn uitlaat die vrij roestig was in de bocht:

WhatsApp Image 2020-08-26 at 22.43.44.jpegWhatsApp Image 2020-08-26 at 22.43.44 (1).jpegWhatsApp Image 2020-08-26 at 22.43.44 (2).jpeg

Ps. je kunt achteraf ook proberen om de lasnaden of het metaal te ''verblauwen'' dmv gasbrander.

Succes.
 
Heb je een slijptol? Zo ja, koop bij Hornbach lamellenschuurschijven van het merk Dronco Polimaxx nummer 1, 2 en 3. Dit zijn de volgordes die je moet aanhouden voor het roestvrij maken en laten blinken van metaal. https://www.hornbach.nl/shop/DRONCO...limaxx-3-Superior-125-mm/6821584/artikel.html

Dit heb ik zelf nog paar dagen geleden gedaan bij mijn uitlaat die vrij roestig was in de bocht:

View attachment 57234View attachment 57235View attachment 57236

Ps. je kunt achteraf ook proberen om de lasnaden of het metaal te ''verblauwen'' dmv gasbrander.

Succes.
hij heeft een gijtijzer uitlaat en jij een aluminium dus dat gaat niet werken op zijn uitlaat lol
 
Vorige week een scooter gekocht, waarvan de uitlaat erg verroest is en er niet meer goed uit ziet.

Ik wil de uitlaat waar mogelijk opknappen en niet vervangen, aangezien ik de scooter de scooter heel goedkoop was en het niet waard vind om een nieuwe uitlaat te komen.

Mijn plan is om:
1: De de uitlaat te borstelen/schuren met een roestvrijstalen borstel/kop op boormachine.
2: schoonmaken/ontvetten
3: Spuiten met hittebestendige verf


Zijn er stappen die ik vergeet? Of is het door de staat van de uitlaat beter om er niks aan te doen?

Als je er niks aan doet gaat het roesten gewoon verder totdat er een gat valt en dan is het weggooien.
De stappen die je noemt zijn ok.
Uiteindelijk zal hij toch weer gaan roesten maar hij ziet er in ieder geval weer een paar maanden netjes uit en bovendien vertraag je het proces en hebt er langer plezier van.
 
lammellemschijf en een staalborstel voor lastige plekken.
Goed ontvetten en met hittebestendige lak spuiten.
Warm rijden en in laten trekken.
Dit een stuk of 3x doen.
Dan houd hij wel goed vol.
Je kan ook blanke gebruiken voor als je een andere look wilt.
Zou dan wel alles half polijsten voor een mooier eind resultaat
 
Ik heb er al tientallen opgeknapt als volgt:

De uitlaat er in zijn geheel af. Dat werkt prettiger. ;)

Dan met en staal borstel grove roest weg poetsen.

Dan met een schuur machine of met de hand opschuren van korrel 80 naar 120/180/240/400/600 En fijner als je wilt.

Plekken die je niet mooi krijg, heel subtiel met een lamellen schijf behandelen. (Tol)

Dan als die al redelijk glad is of tot hoe fijn je het zelf wilt de uitlaat schoonmaken met ontvetter, rem reiniger etc.

Dan de uitlaat tot ongeveer 140 graden warm stoken. (Verf pistool, gas brander enz)

Dan doe ik een laag anti roest hitte bestendige lak erop. Zie bijlage:

Na uitdrogen die ik hem licht opschuren. Korrel 800 of fijner. Niet te hard schuren!

Dan de uitlaat verhitten en de eerste hitte bestendige laag zwarte, of kleur naar smaak spuiten.

Herhaal de laatste stap tot de uitlaat een nette zwarte "laag" heeft.

Dan afwerken met met hitte bestendige transparante lak.

Dan heb je weer een mooie "nieuw uitziende" uitlaat.

Maar let op 2 dingen:

1:Is de uitlaat het waard om op te knappen?

2: geduld is hierbij van groot belang. Ik doe meestal 2 dagen over een uitlaat vanwege het goed uit harden.

** doe je het voor het oog omdat je misschien de brommer wilt voorkomen dan kun je veel stappen overslaan.

Succes

 
Back
Top