Scooter trekt niet fatsoenlijk op na koude start

Vinny1994

New Member
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje.

Mijn scooter (Generic XOR 45km) trekt niet fatsoenlijk op na het starten.
Het klinkt alsof de scooter verzuipt, wat niet het geval lijkt te zijn, daar de scooter een minuutje later perfect rijdt.

Setup :
Standaard 49cc
Standaard 12mm carb
Sproeier 44
4,2g rollen in standaard vario
Sito plus met verwijderde prop


Ik heb sproeiers 42,44,46,48,50 en 52 getest. Op 44 loopt de scooter het best.
De luchtschroef is afgesteld op 2 slagen. Ik heb diverse afstellingen geprobeerd, van 1 slag tot 4 slagen open, 2 slagen lijkt het beste.
Ik heb de glasnaald versteld van het midden, iets naar boven voor een iets armer mengsel, aangezien ik eerst dacht dat het aan de menging zou liggen, maar ook dat lijkt niet het geval.

Ik ben een beetje ten einde raad. Het probleem doet zich alleen voor na een koude start. Echter laat ik de scooter wel altijd even warm lopen, dus de choke zou er dan vanaf moeten zijn. Iemand nog iets van tips?


Mvg
Vincent
 
Advertisement - register to remove this

Is het een elektrische choke? Dan lijkt me eerder dat die niet werkt, want na een minuutje warmdraaien heb je choke niet nodig.
 
Is het een elektrische choke? Dan lijkt me eerder dat die niet werkt, want na een minuutje warmdraaien heb je choke niet nodig.

Het gaat inderdaad om een elektrische choke.

Ik heb even opgezocht hoe ik de werking zou moeten controleren.

Echter, als de choke niet zou werken, zou dit volgens mij moeten betekenen dat deze "aan" blijft staan, echter is het probleem na een minuutje rijden (niet een minuutje warmdraaien stationair, echt rijden) weer weg.
Dus dat zou dan denk ik toch juist betekenen dat de choke werkt in de zin dat deze weer "uit" gaat?

Correct me if I'm wrong
 
Kan, maar de naald die erin zit, die kan natuurlijk ook dicht blijven zitten, waardoor effectief hij wel het juiste signaal stuurt, maar als de naald zelf niet beweegt de choke stand dicht blijft zitten. Ik zou hem even loshalen en kijken of alles daar netjes schoon is. Misschien verstopt?
 
Kan, maar de naald die erin zit, die kan natuurlijk ook dicht blijven zitten, waardoor effectief hij wel het juiste signaal stuurt, maar als de naald zelf niet beweegt de choke stand dicht blijft zitten. Ik zou hem even loshalen en kijken of alles daar netjes schoon is. Misschien verstopt?

Ik heb de choke nagekeken, werkt naar behoren, alles schoon gemaakt, probleem hetzelfde.

Wat mij nu opvalt is dat het probleem zich bij vrijwel elke start voor doet, voor de eerste paar meters. Dus bijvoorbeeld van mijn achtertuin tot het einde van de straat van zo'n 200 meter. Daarna loopt de scooter prima.

Ik zit met het idee dat de menging misschien te rijk is bij het starten en stationair lopen (er komt ook aardig veel rook vrij bij het wegrijden na een koude start). Hoe zou ik dit kunnen veranderen of is dit niet te veranderen? De glasnaald heb ik al minder rijk gezet.
Momenteel tank ik gewoon euro95 en olie zit in de olie tank, Misschien ook wel belangrijk om te vermelden.
 
Hi Vincent,
Jouw Chinese Generic heeft een Minarelli-Horizontaal imitatie blok.
Zonder dat dit meteen jouw probleem verklaard vraag ik mij wel af of de carburateur die er in jouw Generic zit ook een originele Dellorto betreft.

Volgens het diagram horende bij de originele carburateur is de standaard hoofdsproeier maat 47.5 terwijl uit je verhaal je er nu een 44 in hebt...

https://www.zandri.nl/technische-te...arburateur-generic-xor-zwart-2009-2-takt.html
 
Last edited:
Hi Vincent,
Jouw Chinese Generic heeft een Minarelli-Horizontaal imitatie blok.
Zonder dat dit meteen jouw probleem verklaard vraag ik mij wel af of de carburateur die er in jouw Generic zit ook een originele Dellorto betreft.

Volgens het originele diagram horende bij de originele carburateur is de standaard hoofdsproeier maat 47.5 terwijl uit je verhaal je er nu een 44 in hebt...

https://www.zandri.nl/technische-te...arburateur-generic-xor-zwart-2009-2-takt.html

Hoi, bedankt voor je reactie.

Qua carburateur ga ik er vanuit dat dit een imitatie betreft. Wel is de sproeier delllorto groot.

Volgens jouw theorie zou ik dus de originele sproeier eens moeten proberen? Dit heb ik gedaan, echter blijft het probleem aanwezig, erger dan met sproeier 44.
Daarna sproeier 46 gemonteerd. Probleem is nog steeds aanwezig, iets minder maar wel aanwezig. Wel merk ik dat de scooter iets beter door trekt dan met sproeier 44.

Verder heb ik sproeiers 42 t/m 52 eerder getest, echter is het probleem altijd aanwezig en wordt het erger naarmate de sproeier groter wordt.

Wellicht nog iets anders dat ik kan proberen / testen?
 
Wellicht nog iets anders dat ik kan proberen / testen?
Gasnaald: midden!
Lucht: 1.5 slag!
Is luchtfilter vuil?
Hoe loopt ie stationair, niet te rijk?

En idd is stotteren bij start vaak gevolg van een te grote hoofdsproeier.
Overigens vind ik gewicht rollen 4.2g bijzonder ligt voor een standaard scooter met alleen sito+ ontgrenst...

Ik hield er inderdaad rekening mee dat je de meeste sproeier maten al geprobeerd had waaronder 47 maar het KAN zijn met een imitatie carbje problemen tegen te komen...
Op den duur zijn deze prullen gewoonweg niet meer af te stellen en blijf je aan de gang ermee.

Ps
Is het probleem zomaar plotseling doen opzetten?
 
Gasnaald: midden!
Lucht: 1.5 slag!
Is luchtfilter vuil?
Hoe loopt ie stationair, niet te rijk?

En idd is stotteren bij start vaak gevolg van een te grote hoofdsproeier.
Overigens vind ik gewicht rollen 4.2g bijzonder ligt voor een standaard scooter met alleen sito+ ontgrenst...

Ik hield er inderdaad rekening mee dat je de meeste sproeier maten al geprobeerd had waaronder 47 maar het KAN zijn met een imitatie carbje problemen tegen te komen...
Op den duur zijn deze prullen gewoonweg niet meer af te stellen en blijf je aan de gang ermee.

Ps
Is het probleem zomaar plotseling doen opzetten?

Hi,

Ter bevestiging :
Gasnaald in het midden teruggezet
lucht staat op 1,5 slag
Luchtfilter volledig schoon
Stationair lopen is prima, hoe merk ik of het mengsel stationair te rijk of in orde is?

Desnoods schaf ik andere carburateur aan, mocht dat als enige oplossing over blijven.


Over de rollen: eens, ik heb hiervoor een Chinese 4-takt gehad en een Speedfight 2. Beide kwamen niet in de buurt van de huidige rollen qua gewicht, echter is de verhouding optrekken-topsnelheid en toerenverloop pefect met dit gewicht.
 
Hi,

Ter bevestiging :
Gasnaald in het midden teruggezet
lucht staat op 1,5 slag
Luchtfilter volledig schoon
Stationair lopen is prima, hoe merk ik of het mengsel stationair te rijk of in orde is?

Desnoods schaf ik andere carburateur aan, mocht dat als enige oplossing over blijven.


Over de rollen: eens, ik heb hiervoor een Chinese 4-takt gehad en een Speedfight 2. Beide kwamen niet in de buurt van de huidige rollen qua gewicht, echter is de verhouding optrekken-topsnelheid en toerenverloop pefect met dit gewicht.
Tja persoonlijk zou ik zo'n imitatie carb al zowiezo niet vertrouwen :(
Maar toch wel benieuwd of daar een originele Dellorto inzit, weet je overigens je zeker of dit 't geval is?
Stationair te hoog dat hoor je aan de toeren dat ie maakt. En naarmate je de afstelschroef in / uitdraait.
 
Tja persoonlijk zou ik zo'n imitatie carb al zowiezo niet vertrouwen :(
Maar toch wel benieuwd of daar een originele Dellorto inzit, weet je overigens je zeker of dit 't geval is?
Stationair te hoog dat hoor je aan de toeren dat ie maakt. En naarmate je de afstelschroef in / uitdraait.

Dan ga ik eens opzoek naar een andere carburateur. Zou elke 12mm geschikt voor minarelli horizontaal moeten passen ?

De sproeier is idd delllorto groot. Deze heb ik althans besteld en volgens de plaatselijke scooter zaak was de originele inderdaad delllorto groot.

Ter illustratie heb ik nog een kort filmpje. Weliswaar niet "on-ride" maar hier is het stotteren duidelijk hoorbaar (volgas). Let ook even op de rookontwikkeling. Als ik zo'n 200 meter heb gereden en ik doe hetzelfde, loopt de scooter mooi in één keer door, zonder stortten.

 
Eerlijk gezegd hoor ik nou niet echt iets opvallends maar is bijna nooit af te lezen aan zo'n filmpje... Rookontwikkeling zie ik ook niet? Maar Ok je verhaal is duidelijk, vanaf koud trekt ie slecht en eenmaal warm gelopen weer goed...
Dan ga ik eens opzoek naar een andere carburateur.
Dan zou ik voor een originele Dellorto 12mm/e-choke voor Minarelli gaan, gewoon betrouwbaar. Maar alleen als 't voor de rest waard is.
Met-alle-respect zou ik persoonlijk zowiezo niet voor Chinees/Minarelli imitatie scooter gaan.

https://www.easyparts.nl/Carburateu...Carburateurs-and-Onderdelen-Dellorto)-p131415
 
Back
Top