Scooter trekt heel langzaam op..

Lisserdd

Well-Known Member
Ik heb de laatste tijd erg last van een scooter die heeeel erg langzaam optrekt.

Als ik bij de stoplicht sta en ik weg moet rijden dan houdt hij heel erg in en komt hij amper van zijn plek.. zodra hij op gang is gaat alles prima..
TOTDAT ik af moet remmen en dan weer moet optrekken.. dan begint het hele verhaal weer opnieuw..

Ook houdt hij een beetje in als ik 50 ga rijden (op mijn teller).. maar zodra ik over de 50 kom gaat het weer iets beter, nog niet helemaal zuiver.

Ik heb er laatst een nieuwe uitlaat op gezet omdat ik dacht dat het daar aan kon liggen aangezien mijn vorige uitlaat lek was.. maar dat was het niet want hij blijft nog steeds hetzelfde doen..



Kan het met elkaar te maken hebben? (Optrekken en inhouden bij 50)
En weet iemand waar het aan kan liggen? :?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als je vriend er mee klooit, vraag hem eens of hij dat weet.
Want dit is 99 van de 100 keer een afstellingsprobleem, dus de instelling van de carburateur, het gewicht van de rolletjes, de sterkte van de drukveer en de sterke van de trekveertjes.
 
Breng hem anders naar een scooterdealer in de buurt, lijkt me niet verstandig als je er zelf aan gaat kloten terwijl je er geen kaas van hebt gegeten ;)
 
als er een trekveertje stuk is dan zou die normaal gezien moeten rijden zonder dat je het gas aanraakt. lijkt me idd een probleem inde afstelling van de overbrenging of carb.

als je een nieuwe uitlaat plaatst moet er natuurlijk ook opnieuw worden afgesteld... en als je daar geen gereedschap voor hebt of niet eens weet wat/waar je het moet gaan zoeken kan je hem idd beter gewoon wegbrengen.
 
als er een trekveertje stuk is dan zou die normaal gezien moeten rijden zonder dat je het gas aanraakt. lijkt me idd een probleem inde afstelling van de overbrenging of carb.

als je een nieuwe uitlaat plaatst moet er natuurlijk ook opnieuw worden afgesteld... en als je daar geen gereedschap voor hebt of niet eens weet wat/waar je het moet gaan zoeken kan je hem idd beter gewoon wegbrengen.


nou weetje wat het is?
hij wil dus al wel gaan rijden als ik met dat ding stil sta..

hij wil gewoon heel graag bewegen enzo.. zonder dat ik idd gas aanraak
 
Ik reageer nu even op de naam van m'n vriendin:

Ik heb wel verstand van schakelbrommers, en ik kan zeker afstellen...
Het probleem is alleen dat ik niet veel verstand heb van hoe een scooter van binnen in mekaar zit, kwa overbrenging.
Maar wat jullie nu zeggen over dat t de trekveertjes zijn zou goed kunnen kloppen. De scooter wil al een beetje vooruit zonder dat we gas geven.
Het probleem is voor en na de nieuwe uitlaat hetzelfde gebleven. en zo te zien is de carb goed af gesteld.

Edit: verder is alles orgineel, nog nooit wat aan de scooter veranderd bij mijn weten
 
in de vario (voorste deel in het karter) zitten rolletjes met een bepaald gewicht.
deze moet je van gewicht veranderen om hem af te stellen.

Daar is nog nooit wat aan veranderd, en eerst liep ie ook goed...
Of kan zijn dat daar iets versleten is oid?
Mij leek het wel vrij aannemlijk dat de trekveertjes opgerekt zijn, kan dat?
En hoe zit dat daar ong in mekaar (heeft iemand foto's oid voor me?)
 
Als hij al wegwil zonder dat je gas geeft kan dat in de meeste gevallen twee dingen zijn:

1. stationairschroef is te ver ingedraaid, hij geeft dan in nulstand (gashendel) al een beetje gas
2. er is een trekveertje geknapt of ze zijn gewoon veel te slap, waardoor de koppeling bij een veel te laag toerental al aangrijpt en weg wil rijedn.

Dus als hij al aardig hoog in toeren loopt zonder gas te geven, speel dan eens wat met de stationairschroef op de carburateur (grootste schroef in het midden op de zijkant van de carb, diegene die NIET schuin staat, zit een veertje omheen meestal). Onthoud wel hoeveel slagen je welke kant op gaat zodat je terug kan naar hoe hij stond! En warm proberen, niet koud (de scooter).

Als het stationairtoerental goed is of het draaien aan de schroef niet het gewenste effect geeft draai dan de carterkap (metalen kap aan de zijkant met kickstarter eraan) eraf en haal de koppeling los. Je hebt daarvoor een koppelingblokkeersleutel nodig. Kijk dan of er geen geknapt trekveertje inzit of een van de koppelingssegmenten vastzitten.

En ja een scooter is nu eenmaal totaal anders dan een schakelbrommer qua overbrenging, wie van de een van verstand heeft weet nog niks van de ander. Zo blijft iedereen aan het werk :p
 
Als hij al wegwil zonder dat je gas geeft kan dat in de meeste gevallen twee dingen zijn:

1. stationairschroef is te ver ingedraaid, hij geeft dan in nulstand (gashendel) al een beetje gas
2. er is een trekveertje geknapt of ze zijn gewoon veel te slap, waardoor de koppeling bij een veel te laag toerental al aangrijpt en weg wil rijedn.

Dus als hij al aardig hoog in toeren loopt zonder gas te geven, speel dan eens wat met de stationairschroef op de carburateur (grootste schroef in het midden op de zijkant van de carb, diegene die NIET schuin staat, zit een veertje omheen meestal). Onthoud wel hoeveel slagen je welke kant op gaat zodat je terug kan naar hoe hij stond! En warm proberen, niet koud (de scooter).

Als het stationairtoerental goed is of het draaien aan de schroef niet het gewenste effect geeft draai dan de carterkap (metalen kap aan de zijkant met kickstarter eraan) eraf en haal de koppeling los. Je hebt daarvoor een koppelingblokkeersleutel nodig. Kijk dan of er geen geknapt trekveertje inzit of een van de koppelingssegmenten vastzitten.

En ja een scooter is nu eenmaal totaal anders dan een schakelbrommer qua overbrenging, wie van de een van verstand heeft weet nog niks van de ander. Zo blijft iedereen aan het werk :p

Idd, de carb afstellen kan ik wel. Is gewoon hetzelfde als schakelbrommer.
De koppeling zit in/achter de voorste poeli neem ik aan?
Ik ben machinist in opleiding dus moet wel lukken maar heb liever een idee hoe t in mekaar zit voordat ik het los trek...
 
Als je tegen je overbrenging aankijkt zit links je vario met bijbehorende pouliehelft.

Aan de rechter kant zit je koppelingshuis met daarachter je koppeling en bijbehorende set poulies.
 
Let goed op hoe alles zit, de volgorde is van belang, van welk ringetje waar, dat maakt verschil bij een variomatic! Nu haal je de kopppeling los daar zal waarschijlijk geen ringetje zitten maar als je later de vario ("links") ook los moet halen dan heb je daar wel mee te maken.

Koppeling zit rechts, zie verhaal van melvin
 
Hetzelfde probleem na het laten smeren van de koppeling. Voor dit probleem de scooter terug gebracht. Hoort bij een Peugeot Kisbee RS wordt mij verteld. Alleen voor het smeren van de koppeling geen problemen.
Dezelfde gewichtjes zijn gebruikt als die erin zaten.
 
Waarom een post van het jaar 800 voor christus weer omhoog trappen terwijl er niemand er wat eraan heeft..

Graag even een eigen topic maken..
 
Back
Top