Scooter trekt goed op dan langzaam naar top

Jack custom

New Member
Hallo iedereen, ik ben Jack en nieuw hier op het forum. Daarin tegen ben ik niet nieuw in de wereld van techniek en motoren als 50 jarige technieken. Toch een vraagje om tijd te besparen. Heb een scootertje Peugeot vivacity uit 1998 een 2de leven gegeven. Motorisch vrijwel alles origineel behalve de uitlaat dit is een expansie uitlaatje van technogas. Nu scooter trekt zeer goed op maar krijgt dénk rond de 35 een dipje van dan af krijgt motortje moeilijk naar zijn top zo rond de 70. Bij variorollen van 8,5 overvoeren wel sneller naar top en klein dipje. Bij zwaardere het vermelde probleem. Zeer goede verbranding te zien aan bougie. Polies worden volledig gebruikt is ook goed. Hoe is dit op te lossen ? Zakt ook wel traag in toeren zonder dat ik valse lucht trek. Mogelijke oorzaak? Mijn zoon zijn booster kreeg ik tot 126 getest op de rollen van de flikken gemeten met weinig afstel problemen wel volledig andere setup. Maar bij dit Peugeot scootertje dénk ik aan meerdere oorzaken te gelijkertijd. Vind voor dit probleem weinig terug op het net. Uiteindelijk zal ik het wel goed krijgen maar om opzoekwerk en testwerk te sparen mijn vraag hier. Mag ik vragen aub niet te gokken indien u onzinnige antwoorden wilt geven door onwetendheid heb ik liever geen antwoord dit met alle respect. Ik vraag dit dus aan mensen met enige kennis in dit onderdeel van techniek. Alvast bedankt voor het doornemen van mijn post.
20201019_034243.jpg ging normaal volledig
verroest na 2 jaar buiten staan naar oud ijzer.
 
Advertisement - register to remove this

Technigas uitlaten hebben nirt de breedste powerbands.
Misschien zit hij er dan net buiten.

Bij de dip zit hij dan te hoog of te laag in toeren?

Bij dee meeste expansie uitlaten wat ik nog op de peug blokjes heb gedaan zat ik ook aan de malos witte drukveer.

De kracht van de uitlaat drukte bij de poelies te snel uitelkaar ik had toen ook met zwaardere gewichten nog steeds " overtoeren"

Met de zwaardere drukveer zou je wel lichter in rollen moeten.
Denk dat je met stock vario rond 7.0 7.5 gram gaat zitten op die uitlaat misschien nog lager.

In toeren blijven hangen heb ik zo geen snel antwoord op.
Die van mij doet dat alleen iets als hij nog niet warm is en nog aan het choken is.

Misschien dat je hier wat aan hebt.
En welkom op het forum.
 
Blijven hangen in toeren kan bijvoorbeeld een nets iets te arm mengsel zijn, ondanks dat de kleur van de bougie goed is. Mijn Peugeot had dit namelijk ook en het opnieuw afstellen van de lucht schroef was de oplossing. Die Peugeotjes schijnen heel erg gevoelig te zijn mbt lucht/benzine verhouding. Je geeft aan dat het geen valse lucht kan zijn om dat de scooter dit nergens trekt. Heeft u enkel de buitenkant (bijv spruitstruk) gecontroleerd of heeft u ook al bevestigd dat de keeringen nog goed zijn? Daar willen ze namelijk ook wel eens valse lucht trekken. Als dat niet het geval is denk ik toch aan een mengsel dat net ietsje te arm is.
 
Aan jullie beiden die reactie gepost hebben THANKS voor jullie deskundige uiteenzetting, duidelijk dat jullie kennis van zaken hebben door jullie praktische ervaring in te zetten om hulp te bieden anderen te helpen zulke problemen op te lossen. Er word zoveel ondeskundige kwats aan reacties gepost dat experts soms ver te zoeken zijn. Swat ff ter zake. Zelf dacht ik ook reeds in dezelfde richting die jullie aanhalen, ik ga hier mee aan de haal als het niet te laat is. Ik verklaar, heb zojuist kleine 20 km gaan rijden toerèn in verhouding met snelheid wel aan te hoge kant dus de vrees voor brokken zat er al in. En ja na km of 5 bij een stop viel motor uit starten niet meer na wat afkoelen èn enige tijd starten met startpiloot toch weer aan de praat. Weer 5 km verder begon vermogen bij weer gas hernemen langzaam weg. Ff vriend bezocht terug voorwaarts vertrokken maar bij koude motor was het verlies aan vermogen voor op snelheid te komen nog steeds merkbaar 10 km verder bijna thuis viel het vermogen bijna volledig weg nog max 30 km/u. Gestopt motor viel uit starten ging niet meer ben te voet naar huis gegaan en nu 20 min thuis. Dus heb bougie nu de bekeken ziet er nog ok uit toch niet nat na zoveel pogingen van starten. Vrees dat polies ook beste tijd hebben gehad riem leek zoals nieuw. Ga controleren nu maar dénk dat gans de boel vast gelopen is door te hoge toeren. Compressie lijkt nog goed te zijn zonder te meten weliswaar. Drukveer was niet meer origineel dénk ik was een rode dus dénk een malossi en gele trekveertjes maar koppeling heb ik aangepast om aangrijpmoment juist te zetten dat was wel ok. Ga nu beginnen sleutelen en zal rapport uitbrengen van de schade maar zal nieuwe onderdelen moeten plaatsen vrees ik. U verneemt het later...
 
Amigos, zoals verwacht zullen we dit topic eerder dan gewenst moeten afsluiten doordat zich grote ergernissen voordoen nl. Geen compressie meer langs bougiegat wat nie veel goeds voorspelde. Cilinder eraf en schade was aanzienlijk waardoor een nieuwe cilinder noodzakelijk werd(zie foto's van zuiger). Meteen wat rond gezocht en tegen een zacht prijsje een volledige nieuwe setup op de kop kunnen tikken van een liefhebber in de buurt. Een malossi 70cc gevoed door een 17,5 mm dellorto carburator, halve pollini vario met rollen en nieuwe snaar. Witte en blauwe drukveer, koppeling malossi fly clutch en race koppelingshuis van stage6. Dus ga der alles nu opzetten nachtje doorwerken en hopelijk is alles wat compatibel met elkaar en weinig aanpassingen moet doen, we zien wel. Zoals je verneemt zijn we genoodzaakt dit topic te sluiten helaas. 20201023_011929.jpg20201023_011819.jpg20201023_011805.jpg20201023_011747.jpg
 
Zoals beloofd en als afsluiter laatste update. Heb alle nieuwe onderdelen keurig gemonteerd, koppeling met witte trekveertjes en witte drukveer, carburator op basisinstellingen gezet en hoeft in eerste instantie na testrit met warme motor en nazicht van de verbranding aan de bougie te zien geen verdere afstelling nodig te hebben. Heb er goede 50 km mee gereden en rijd reuze. Koppeling grijpt op het juiste moment aan op het juiste toerental dat ook mooi gelijkmatig (dit x zonder dip) en parallel mee oploopt naarmate snelheid toeneemt. Is lekker pittig bij acceleratie ook in de lagere toeren. Blijft niet hangen in toeren zoals oude 50cc maakt ook geen overtoeren. Dus je hoort het ik ben meer dan tevreden over de beperkte nieuwe setup en presentaties lijken in eerste instantie zelfs boven verwachting te zijn, vooral omdat dit niet gaat over een brute setup. Voorlopig nog heel ff met zelf gefabriceerd luchtfiltertje wat er waarschijnlijk wat eigenaardig bij hangt tja kan wel voor ff. zo komt er een eind aan dit topic en waarschijnlijk tot in een ander topic hier op het forum karnalito 's.
20201025_164215.jpg20201025_164145.jpg20201024_181919.jpg
 
Back
Top