Scooter trekt en loopt beter koud dan warm

ML2851

New Member
Goededag,

Ik heb een vraag.
Ik heb een aprilia SR50R 2013 (Carb model)
Het vreemde is is dat als de scooter koud is dan trekt hij beter op en loopt hij ook iets harder.
Ook als ik normaal op de scooter zit loopt die +-60 en als ik ga liggen gaat die zowat over de 80 heen.
Vario ring is eruit en er hang een Sito Plus onder (geen idee of de prop er nog inzit).
Scooter heeft een elektrische Choke.
Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Wil graag dat die altijd goed trekt zonder dip wat die wel heeft als die koud is en dat die warm ook een hoge top heeft.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

..Als de Scooter koud goed loopt als die koud is ... is de Choke in werking .

Is de Choke er af en de motor is warm , en niet goed loopt , heeft dat met de afstelling te maken .
 
Bij warmte gaan dingen anders reageren..

Daarom moet je de carburateur ALTIJD bij warme motor afstellen.. Dus als de motor koud is en loopt dan k*t dan maakt dat niet uit. Aangezien als die warm is hij wel goed moet lopen.

Daarnaast metaal zet uit als het warm word

Dus heb je slechte zuigerveren, zal die altijd nog goed lopen als die koud is, en slecht bij warm..
Bij warmte zal de boring in elke tienden milimeters groter worden. Zuigerveren dichten dan niet meer zo goed af als de motor koud was.. en dan verlies je compressie en mengsel..

Maar zou eerst zoeken bij de juiste afstelling van de carburateur.. Als die niet goed staat, zal het altijd bagger blijven lopen..

Anders: Bij koud heeft de cilinder wellicht wat meer mengsel nodig.. Dus wellicht is de afstelling bij koud wel perfect en bij warmte motor heb je misschien / meer / minder brandstof nodig.

Dus carb als 1ste optie.. Zuigerveren kan je later altijd nog bekijken als het probleem niet verholpen krijgt.
 
Back
Top