Scooter terug voeren / begrenzen

Vanoss

Member
Beste leden,

Ik rijd al een tijdje rond op een SYM DD snor uit 2005. Sinds een maand zit er een Technigas Next-R uitlaat onder waardoor de scooter een stuk harder is gaan lopen, te hard naar mijn mening.

Waar de scooter voorheen een top had van 35/40 loopt die nu zonder moeite tegen de 60 km/u.
Daar ik dit onveilig vind en ik de scooter in het geval van een controle direct in mag leveren wil ik hem graag terug voeren.

Wat is de beste manier om de top naar beneden te krijgen zonder het verlies van trekkracht en vermogen?

Setup:

std cilinder
Technigas Next-R uitlaat - geen aanpassingen aan gedaan.
Rollen 6.5 gr
sproeier 78
Vario ring verwijderd

Lichtere rollen lijkt mij geen optie, dan maakt die te veel overtoeren..
 
Advertisement - register to remove this

prop in de uitlaat mond

Dan verlies je juist trekkracht, want een 2-takt wat in dit geval is werkt met positieve en negative drukgolven..
Als je een prop in de bocht drukt word deze krapper en kunnen deze drukgolven niet zo snel meer uit de uitlaat..

Naar mijn idee werkt een standaard uitlaat beter dan die terugloper begrensd..

De terugloper moet snel gassen kunnen aannemen vanuit de cilinder en ook weer snel kunnen afvoeren naar buiten... Hierdoor versnel je dus ook het verbrandings process en kan de motor zeg maar harder gaan draaien (meer toeren maken)

Bij een standaard uitlaat is er gewoon afvoer van uitlaat gassen en dit werk niet in het versnelde proces als hierboven..

Het komt erop neer dat een standaard uitlaat beter zal lopen (koppel op lager toeren) dan een snelle pijp die je gaat afknijpen

Voordeel van de standaard uitlaat in dit geval is dat je de sproeier kleiner moet maken, dat dat scheelt ook nog eens extra brandstof verbruik..

Zou er zelf een originele uitlaat erop terug zetten, en dan je scooter opnieuw afstellen....


Het idee van @Brute-Force is de snelste slechte oplossing.. (als je er niet veel geld eraan uit wilt geven.

Maar het beste is de originele uitlaat terug plaatsen...
 
Je kan beter een prop in de uitlaatmond plaatsen , dan een Varioring plaatsen , plaatsen van een Varioring houd in dat je vertrekt in de 2e versnelling .
Tevens heb een 2 takt tegendruk nodig voor betere acceleratie .
Bij een verstopte uitlaat gaat een prop in de uitlaat niet werken .

Het idee van @@Brute-Force is de snelste slechte oplossing.. (als je er niet veel geld eraan uit wilt geven.

Waarom denk je dat een Yasuni R voorzien is van een Prop ?.......
Een Yasuni R met prop is een prima vervangings uitlaat.
 
Allereerst bedankt voor jullie antwoorden.

Het terug plaatsen van de oude uitlaat is helaas geen optie, die was zodanig verstopt dat die is weggegooid.

Betreft een prop in de uitlaat, is het niet zo dat die er standaard in zit? ik lees namelijk wel eens verhalen van mensen die met een "ontgrensde" uitlaat rondrijden. Of begrijp ik dit verkeerd?

Het gaat mij puur om het verlagen van de topsnelheid. Zou dit eventueel kunnen middels een begrenzer (toeren, euro) oid?

BVD
 
Wat is de beste manier om de top naar beneden te krijgen zonder het verlies van trekkracht en vermogen?

Ik zie bovenstaande vraag zo vaak voorbij komen maar dit is gewoon niet mogelijk.
De constructiesnelheid van de in Nederland/Belgie goedgekeurde scooters ligt nu eenmaal hoger dan de toegestane snelheid.
De fabrikanten proberen dus op diverse manieren het vermogen van zo'n blokje te begrenzen.
Door niet optimaal werkende vario te plaatsen (dmv gebruik van varioringen of bussen met opstaande rand)
Door de ontsteekcurve van de CDI's te laten afwijken van de optimale curve (toeren begrenzing in de cdi dus).
Door de brandstof/luchtmengsel-vulling van de cilinder te bepreken door het plaatsen van kleine sproeiers, proppen in de uitlaat en eventueel begrenzing van de luchtdoorlaat in het luchtfilter.
Dit alles resulteert in vermogensverlies, lees trekkracht.

Mijn mening:

De enige goeie oplossing is niet direct te begrenzen in het hele vermogensbereik van het motorblok door te begrenzen met de bovengenoemde zaken maar pas met begrenzing beginnen als de scooter zijn snelheid heeft bereikt.
Onder andere, scooters met een cartersensor en bijbehorende cdi werken met dit principe.
 
Last edited:
Beste oplossing is denk ik : Een Brom Scooter kopen , met een Valhelm op je hoofd , en weg met die Snorfiets .

Wil je toch zonder Helm rijden ? een Electrische Snorfiets , of een Electrische Fiets , met vertrekken heb je gelijk vol vermogen.
 
@Sparky bedankt voor je antwoord, ik ga de gegeven oplossingen afwegen.

@Brute-Force, het is inmiddels wel bekend dat jij niet houdt van mensen die zonder helm en dus op een snor fiets rondrijden.. dat hoef je niet in elk topic waarin een vraag wordt gesteld over het opvoeren/begrenzen van een snorfiets te verkondigen. BVD
 
Back
Top