Scooter stuurt raar

Micah

New Member
Mijn scooter ( La Souris Vespelini S ) heeft sinds een paar maanden een aantal problemen. Bij het starten van mijn scooter trilt de scooter heel erg. Ik heb onlangs de scooter weggebracht bij een dealer en die heeft de scooter een grote beurt gegeven. Ook zijn de bougie, luchtfilter, v-snaar, voorband, binnenband voorwiel vervangen. Toch stuurt mijn scooter nog heel raar. Het lijkt alsof de scooter heel veel weerstand biedt als ik naar rechts wil en naar links stuurt die veel makkelijker. Ook heeft de scooter een kleine afwijking naar links als ik mijn handen los laat tijdens het rijden. Ik heb een paar aantal forums doorgelezen en denk dat het misschien aan het te strak aandraaien van mijn balhoofdmoeren ligt, maar heb hier verder geen verstand van. Kan iemand mij helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Er kan ook bekabeling in de weg zitten achter de voorkap waardoor die wel makkelijker naar links gaat en dat misschien de kabelboom op spanning staat als je naar rechts stuurt.

Raad je eerst aan om uit te dokteren of dat de voorvork wel recht is.. Want je kan wel je balhoofd stel vervangen, maar als de voorvork dan krom blijkt te zijn.. Dan kan je alles weer los gaan maken wat dus een hoop extra tijd kost..

Mocht de voorvork recht zijn dan zou ik eerst kijken of er geen belemmering is i.v.m leidingen / kabels achter je voorkap... Je zou die tijdelijk los kunnen maken en dan zien of hij beter gaat sturen.

En anders raad ik je aan de voorvork eruit te halen.. Nieuwe balhoofd lagers monteren en opnieuw van lagervet voorzien..

Het zou ook zomaar kunnen dat een van de balhoofd lager balletjes beschadigd zijn.. En dan word sturen ook een stuk lastiger als er dan ook nog eens gewicht erop steunt.
 
Bedankt voor uw snelle reactie. Hoe kan ik het makkelijkst zien of mijn voorvork krom is?

Nog even een goede uitleg van mijn probleem:

Scooter rijdt motorisch perfect, maar bij het sturen biedt de scooter veel weerstand naar rechts. Als ik dan met extra gewicht de bocht neem dan ben ik bang dat ik val, want na het zwaartepunt stuurt die wel weer normaal. Dit lijkt mij niet de voorvork.
 
Hoe ik dit check: Haal al je voorkappen en je stuurkap eraf.. Dan neem je de scooter tussen de benen (als je op de scooter wilt gaan zitten, alleen dan blijf je staan) En dan kijk je naar beneden of het wiel recht staat.. Staat hij recht , dan kijk je of je stuur dat ook is..

Is dat niet het geval, dan is of je stuur krom, of de voorvork is krom. Je kan ook van voren goed zit of dat de ene been langer is dan de ander, dan is er dus ook iets mis mee. Alleen door alle kappen van de voorkant eraf te halen kan je het goed zijn..

Zo was de stuur van mijn 2ehandse kisbee ook krom.. Nieuw stuur erop en probleem verholpen..

Daarnaast kan je ook aan de voorband zijn hoe de slijtage is.. Is dit netjes in het midden is het normaal. Zit de slijtage meer aan de zijkant dan is er iets mis mee.
 
Back
Top