Scooter stuurt raar, maar er is niets te zien

Status
Not open for further replies.

Evan_Neos

Well-Known Member
i'm back.. met weer eens een raar probleem!

Ditmaal als volgt:

Een tijd lang viel het me al op dat mijn scooter erg schokte bij het afremmen, uiteindelijk kwam ik erachter dat dat de balhoofdlager was die los was getrild, dat hele gedoe weer aangedraaid, niks aan 't handje en het schokken is verholpen.

Sindsdien heeft mijn scooter de neiging om, als ik mijn handen loslaat, óf rechtdoor te gaan, óf naar links, óf naar rechts. En dan ook geen corrigeerbaar links of rechts met je gewicht verplaatsen zoals normaal, maar gewoon echt zwaar.

Het lijkt wel alsof er een weerstand is of iets dergelijks. Hij stuurt ook zwaar, vooral in bochten naar links, dan moet ik moeite doen om hem de bocht in te krijgen, en als je eenmaal in de bocht ligt, moeite doen om hem zo te houden omdat 'ie dan juist weer te ver door wil schieten. Naar rechts opzich hetzelfde probleem, maar voor mijn gevoel toch wel in mindere mate.

Heeft iemand enig idee?

Voorvork overigens recht, balhoofdlager zag er naar mijn idee nog prima uit (als alle kogeltjes er nog in zitten is 'ie toch prima?).
Kroonstuk ook nog prima, velg ook!
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk heb je je balhoofdmoeren iets te strak aangedraaid, of je balhoofdlagers zijn aan vervanging toe.

Balhoofdmoeren stellen doe je het makkelijkst op de volgende manier:

- Zet je scooter op je middenstandaard en zorg d.m.v. een krat of iets zodat je voorwiel van de grond af is.

- Draai de balhoofdmoeren ietsjes los tot je speling op de voorvork voelt.

- Draai de onderste moer daarna met de hand rustig vast tot je geen speling meer voelt op de voorvork, je moet het voorwiel nog wel zonder klemmende weerstand van links naar rechts kunnen bewegen.


- Als dat is gelukt hou je de onderste moer tegen met een balhoofdmoer sleutel (indien je die niet hebt met een waterpomptang) en draai je de bovenste moer vast op de onderste moer. Let er wel op dat je de bovenste moer goed aandraait zonder de onderste te verschuiven.
 
Graag geen oude topics omhoog kicken, want de post starter is allang niet meer actief hier sinds 2010.. Dat is 8 jaar geleden..

/close.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top