scooter stottert

Delano_Runner

New Member
Goede avond. Ik heb een Gilera Runner 50cc die bij wegrijden en als de motor koud is stottert. Na een tijdje rijden is hij al minder aan het stotteren maar het is kei vervelend om vol gas te geven en niet goed kunnen te kunnen optrekken. Ik ben laatst naar een scooterzaak geweest die hebben een nieuwe cilinder en zuiger erin gezet. En nog steeds stottert hij. Ik heb niet zo veel verstand van scooters en zou me god niet weten wat het probleem is. HELP
 
Advertisement - register to remove this

Als jij naar een zaak gaat om een probleem op te lossen, er vervolgens een smak geld er tegen aan gooit voor een verkeerde diagnose. Mag ik hopen dat ze dit netjes voor je oplossen. Ik zou terug gaan.
 
je zou kunnen proberen, de vlotterkamer open te maken en te kijken wat voor sproeier erin zit. en deze te verhogen met afhankelijk van de ernst van het stotteren. probeer maar eens 6 maten omhoog want, een motorblok heeft warm minder benzine nodig en koud meer.
 
Je kan ook eerst voordat je iets besteld de kleur test van de bougie doen , weet je welke kant je met de sproeier op moet.
Maar inderdaad zou eerst met het euvel terug gaan , als je nog niet geweest ben , zoals Simsa al zegt.
 
je zou kunnen proberen, de vlotterkamer open te maken en te kijken wat voor sproeier erin zit. en deze te verhogen met afhankelijk van de ernst van het stotteren. probeer maar eens 6 maten omhoog want, een motorblok heeft warm minder benzine nodig en koud meer.
Als de choke er op staat lijkt hij te stotteren, en dan geef jij aan nog een hogere sproeier er in te zetten? Zelf denk ik eerder lagere sproeier, maar dat kan de bougie het beste zeggen. Stotteren is kleinere sproeier dus te rijk, inhouden is grotere sproeier dus te arm.
 
Gewoon naar de kleur van de bougie kijken en je carburateur misschien een keer schoonmaken. Dit kan misschien al helpen. Bougie te donker is te rijk bougie te licht is te arm. Koffiebruine kleur is perfect.
 
Hoi. Ik was naar de scooterzaak teruggegaan en na veel gekloot was het resterende probleem de ontsteking. De bedrading daarin zat namelijk met secondelijm vastgeplakt door een nietswetend figuur. Ze hadden daarom volgensmij een nieuwe stator en nieuwe bedrading die daarbij hoort gemonteerd. Hij stottert gellukig niet meer en ik had gewoon tweedehandse rommel gekocht. Uiteindelijk ongeveer 600 euro aan onderhoud en reparaties alleen al verloren. Jammer maar toch wat van geleerd dat ik meer moet oppassen met wat ik wil aanschaffen.
 
Uiteindelijk ongeveer 600 euro aan onderhoud en reparaties alleen al verloren.
Zie je wat het kan opleveren als je, je wat meer verdiept in de materie, het is geen rocket science !

Op Google en met name op Youtube kun je binnen enkele miliseconden alles vinden wat je maar wilt.
Het vervangen van de cilinder, wat volgens mij wel het leeuwendeel is geweest van die vette rekening, had je, je wellicht kunnen besparen door simpelweg de compressie te (laten) meten.

En voor wat betreft het stotteren denk ik gelijk aan een te rijk mengsel of een probleem in de onsteking.
Het probleem met de bedrading was je dan van zelf tegen gekomen.

Maar goed, daar is het nu te laat voor, in iedergeval veel plezier met de scoot.
 
Lekker scooterzaakje toch, had ze die cilinder er weer mooi af laten halen en je oude cilinder weer terug erop als die toch niet vervangen hoefde te worden. Neem aan dat ze een scooter wel ff testen als ie is gerepareerd en dan zelf ook wel merken dat het probleem niet weg is. Had je paar honderd euro kunnen besparen
 
Lekker scooterzaakje toch, had ze die cilinder er weer mooi af laten halen en je oude cilinder weer terug erop als die toch niet vervangen hoefde te worden.
Dat weet je niet wellicht moest de cilinder toch vervangen worden maar om er nu nog achter te komen, of dit noodzakelijk was of niet, is moeilijk.
Dus de schuld bij de scooterzaak te leggen lijkt mij een beetje kort door de bocht.
Vooral als ik soms foto's zie of problemen hoor van "de juweeltjes" die men zich heeft aangeschaft en de dag erna......

Neem aan dat ze een scooter wel ff testen
Wellicht hebben ze dit gedaan en liep de scooter op dat moment goed want connectoren aan elkaar houden met secondenlijm is een onvoorspelbare verbinding wat op het ene moment goed is en het andere moment faalt.

En voor wat betreft die rekening, als ik zie wat er allemaal aan de scooter gebeurd is, zitten er toch heel wat manuren in om dit alles uit te voeren en dan spreek ik nog niet eens over de kosten van de materialen want hier laat zich TS niet over uit.
.
Bij een beurt is niet inbegrepen dat alle connectoren gecontroleerd worden.

Ze hadden daarom volgensmij een nieuwe stator en nieuwe bedrading die daarbij hoort gemonteerd.
Uit deze zin lijkt ook nog eens dat ze de kabelboom vervangen hebben want ik kan me niks anders voorstellen bij de "nieuwe bedrading die daarbij hoort gemonteerd."

Al bij al een hoog bedrag maar manuren kosten nu eenmaal veel geld.
 
Back
Top