Scooter stottert na tijdje gereden te hebben

Kynan

Member
Hallo,
ik heb laatst mijn blokje helemaal uit elkaar gehaald omdat ik een vastloper had met mijn 70cc (te arme afstelling) heb gehad met mijn speedfight 2 2008, daarna helaas mijn krukas spie kapot gemaakt maar die is al gerepareerd, heb toen een andere 2e hands 70cc van Polini gekocht en sindsdien loopt mijn blok niet meer mooi. Het probleem zit hem in als mijn scooter warm word(na ongeveer 10-15 min) wil hij niet meer optrekken en begint hij erg te stotteren. Bobine,cdi,ontsteking en bougie heb ik al vervangen, verder ben ik van luchtfilter verwisseld (dichte naar open en anderso) heb de elektrische choke al verwisseld. En zoals u in het eerste filmpje kunt horen is hij verder wel goed afgesteld. Alvast bedankt voor jullie hulp
Deze video ziet u als de motor nog kou is:
deze video ziet u als ik 10-15 min heb gereden en ik vol gas doe:

mvg Kynan
 
Advertisement - register to remove this

Welke sproeier heb je erin zitten?

Welke kleur is je bougie als je hem hebt warmgereden?

Heb je de zuiger en zuigerveren ook tweedehands?

Hoe zijn je rolletjes?

Welke 70cc cilinder had je hiervoor erin zitten?

Afstellen moet met een warme motor gebeuren. Zomaar eventjes een andere cilinder erop kan niet. Die reageren allemaal verschillend en moet je allemaal dus weer opnieuw afstellen. Leuk klusje, ik zit er ook al ff mee te klooien.
 
heb de elektrische choke al verwisseld.
Werkt deze ook want op Youtube vind je wel video's hoe deze te testen echter wordt er altijd gebruik gemaakt van een externe voedingsbron.
Als de de choke geen spanning krijgt als hij op de scooter gemonteerd zit en de motor draait, doordat de bedrading of de serieweerstand niet in orde is, blijft je choke aanstaan en kan het zijn dat als het blokje goed op temperatuur is, het mengsel te rijk staat.

By the way, ik zie je olielampje branden, ik ga ervan uit dat dit bewust genegeerd wordt omdat je bijvoorbeeld zelf mengt???
 
Welke sproeier heb je erin zitten?

Welke kleur is je bougie als je hem hebt warmgereden?

Heb je de zuiger en zuigerveren ook tweedehands?

Hoe zijn je rolletjes?

Welke 70cc cilinder had je hiervoor erin zitten?

Afstellen moet met een warme motor gebeuren. Zomaar eventjes een andere cilinder erop kan niet. Die reageren allemaal verschillend en moet je allemaal dus weer opnieuw afstellen. Leuk klusje, ik zit er ook al ff mee te klooien.
90,
bruin
ja was een kit,
heb malossi multivar 8,5 gram,
ook een polini is zelfde,
klopt, heeft u gelijk in, het gekke is dat als hij begint te stotteren en ik door rijd dat hij het na een paar honderd meter ineens wel doet…
Post automatically merged:

Werkt deze ook want op Youtube vind je wel video's hoe deze te testen echter wordt er altijd gebruik gemaakt van een externe voedingsbron.
Als de de choke geen spanning krijgt als hij op de scooter gemonteerd zit en de motor draait, doordat de bedrading of de serieweerstand niet in orde is, blijft je choke aanstaan en kan het zijn dat als het blokje goed op temperatuur is, het mengsel te rijk staat.

By the way, ik zie je olielampje branden, ik ga ervan uit dat dit bewust genegeerd wordt omdat je bijvoorbeeld zelf mengt???
Ja dat kan ik idd wellicht even testen, ja klopt rij idd 1:40 wel bedankt
Post automatically merged:

Werkt deze ook want op Youtube vind je wel video's hoe deze te testen echter wordt er altijd gebruik gemaakt van een externe voedingsbron.
Als de de choke geen spanning krijgt als hij op de scooter gemonteerd zit en de motor draait, doordat de bedrading of de serieweerstand niet in orde is, blijft je choke aanstaan en kan het zijn dat als het blokje goed op temperatuur is, het mengsel te rijk staat.

By the way, ik zie je olielampje branden, ik ga ervan uit dat dit bewust genegeerd wordt omdat je bijvoorbeeld zelf mengt???
Kan ik niet gewoon mijn elektrische choke loskoppelen
 
Last edited:
Hahaha leuk om te horen. Ik zit nu met mijn Ludix ook met hetzelfde probleem. Koud doet ie lastig maar warm rijdt hij heerlijk. Ik ben persoonlijk wat sproeiermaten omhoog aan het gaan. Evt dat je dat kan proberen
 
Oja tuurlijk. Je bedoelt nadat hij een keer stottert dat hij het na een paar 100m weer doet.

Moet je dan niet misschien naar beneden qua sproeier? Dat hij eventjes bij dat stotteren beetje benzine teveel heeft?
 
Hahaha leuk om te horen. Ik zit nu met mijn Ludix ook met hetzelfde probleem. Koud doet ie lastig maar warm rijdt hij heerlijk. Ik ben persoonlijk wat sproeiermaten omhoog aan het gaan. Evt dat je dat kan proberen
hahaha ah oke, maar mijne loopt warm juist te rijk omdat hij dan stottert.. en een kleinere sproeier helpt ook niet heb ik al getest…
 
90,
bruin
ja was een kit,
heb malossi multivar 8,5 gram,
ook een polini is zelfde,
klopt, heeft u gelijk in, het gekke is dat als hij begint te stotteren en ik door rijd dat hij het na een paar honderd meter ineens wel doet…
Post automatically merged:


Ja dat kan ik idd wellicht even testen, ja klopt rij idd 1:40 wel bedankt
Post automatically merged:


Kan ik niet gewoon mijn elektrische choke loskoppelen
Dat kan niet want dan blijft de choke er juist opstaan , dus als hij warm is heb je een te rijk mengsel. Maar als je dit probleem nu hebt , werkt je choke dan wel naar behoren
 
Het kan ook zijn dat een van je keerringen lekt.
Had dit ook op een SF1.
Koud perfect en naarmate hij warmer werd begon hij beroerder te lopen.
Het gehele inlaattraject had ik al onder de loep gehad en er was geen probleem aanwezig maar bleef lastig lopen als die warm was.
Optrekken ging ook verrot.

Tot ik de keerringen bekeek en zag dat degene bij het vliegwiel een beetje doorliet.
Die vervangen en het probleem was opgelost.
 
Dat kan niet want dan blijft de choke er juist opstaan , dus als hij warm is heb je een te rijk mengsel. Maar als je dit probleem nu hebt , werkt je choke dan wel naar behoren
Heb idd als hij warm is een te rijk mengsel aangezien hij stottert, heb net getest en de choke is nog werkend
Post automatically merged:

Het kan ook zijn dat een van je keerringen lekt.
Had dit ook op een SF1.
Koud perfect en naarmate hij warmer werd begon hij beroerder te lopen.
Het gehele inlaattraject had ik al onder de loep gehad en er was geen probleem aanwezig maar bleef lastig lopen als die warm was.
Optrekken ging ook verrot.

Tot ik de keerringen bekeek en zag dat degene bij het vliegwiel een beetje doorliet.
Die vervangen en het probleem was opgelost.
Dat zou bij mij wel het geval kunnen zijn… heb ze eruit gehaald en dezelfde er weer in gedaan, zie alleen geen lek?
Post automatically merged:

Oja tuurlijk. Je bedoelt nadat hij een keer stottert dat hij het na een paar 100m weer doet.

Moet je dan niet misschien naar beneden qua sproeier? Dat hij eventjes bij dat stotteren beetje benzine teveel heeft?
Heb dat wel geprobeerd, geen goed resultaat hij gaat dan namelijk met vol gas het bwaappp geluidje maken
 
Dat zou bij mij wel het geval kunnen zijn… heb ze eruit gehaald en dezelfde er weer in gedaan, zie alleen geen lek?

Als ik de oude eruit haal, stop ik er altijd nieuwe in.
Je hoeft niet altijd een duidelijk lek te zien.
 
Ik ga ze zsm vervangen, heel erg bedankt laat weten of het probleem weg is, het gekke is wel, als hij warm word dan komt pas het probleem…
Door dat het (staal, alu, koper) warmer wordt, zet het uit en kan je dus net wel die lekkage hebben.
Als er bv al een klein beetje olie op de buitenkant van de keerring zit kan het een kleine lekkage zijn.
Net genoeg om je carterdruk te verliezen en dus slechtere vulling van de cilinder te krijgen wat dan weer allerlei vage klachten geeft.
Meestal zoek je dat dan gelijk bij het inlaattraject maar als dat gewoon goed is kan dit zeker een oorzaak zijn.
Het hoeft niet maar kan zeker wel.
 
Door dat het (staal, alu, koper) warmer wordt, zet het uit en kan je dus net wel die lekkage hebben.
Als er bv al een klein beetje olie op de buitenkant van de keerring zit kan het een kleine lekkage zijn.
Net genoeg om je carterdruk te verliezen en dus slechtere vulling van de cilinder te krijgen wat dan weer allerlei vage klachten geeft.
Meestal zoek je dat dan gelijk bij het inlaattraject maar als dat gewoon goed is kan dit zeker een oorzaak zijn.
Het hoeft niet maar kan zeker wel.
Inderdaad heb je gelijk in. Ja kan mij zo niks bedenken wat mis is met het inlaattraject dus dan kan het idd best dat zijn.
 
Heb je ook gemeten of er werkelijk spanning op je choke komt , als de scooter loopt.
Ja heb de test afgelegd als de scooter liep en de choke gewoon op de kabel waar hij aan hoort aangesloten en op de carburateur afgedekt met een andere choke en hij deed gewoon wat hij moest doen, ook nog met lampje getest
 
Door dat het (staal, alu, koper) warmer wordt, zet het uit en kan je dus net wel die lekkage hebben.
Als er bv al een klein beetje olie op de buitenkant van de keerring zit kan het een kleine lekkage zijn.
Net genoeg om je carterdruk te verliezen en dus slechtere vulling van de cilinder te krijgen wat dan weer allerlei vage klachten geeft.
Meestal zoek je dat dan gelijk bij het inlaattraject maar als dat gewoon goed is kan dit zeker een oorzaak zijn.
Het hoeft niet maar kan zeker wel.
Hoe check je of de keerring lek is?
 
Haha ja dan was die van mij idd lek. Heb nieuwe al binnen gekregen, maar hopen op goed geluk…
Ja, soms is het lastig te zien maar vaak is het overduidelijk.

Voor je hem verwijderd even opmeten hoe diep hij zit en dit onthouden of opschrijven.

Nieuwe even invetten, binnen en buitenkant.
Niet teveel zodat alles onder het vet komt maar ook niet te weinig dat je te droge delen krijgt.
Dan glij je hem over de krukas tot de passing en tik je hem voorzichtig met bv een verlengde dop op zijn plek.
Dan wel een verlengde dop die er op past.
Niet met een hamer op de keerringen rammen.
Zachte tikjes met kunststof hamer op een hulpstuk welke goed over de keerring valt.

Het is niet zo moeilijk
 
Back
Top