Scooter stottert en rookt overdreven veel

Joris_aerox076

Well-Known Member
Mijn Yamaha Aerox uit bouwjaar 2005 stottert en rookt echt overdreven veel met koude motor.

Met koude motor kom ik totaal niet vooruit door al dat gestotter/geprutter en die overdreven BLAUWE rook lucht....

Met warme motor rookt die wel stuk minder maar stottert nog een klein beetje bij wegrijden.

Als ik er een terugloper onder zet en ik heb een goed stuk gereden “half gas / vol gas” dan zitten er wat vlekken/druppels zwarte OLIE op de pijp!

Met terugloper stottert die wel minder bij koude motor, ik heb er een Sito Plus uitlaat met prop onder zitten omdat ik de scooter moet laten herkeuren.

Sproeier is 72, na een stukje vol gas heb gereden bougie kleur gecheckt en die is gewoon goed!

Koffie/melk bruin, wel een beetje vettig....
Dat vettige op de bougie lijkt mij olie?

Je zou denken dat die te veel olie krijgt toch?!
1. Olie op terugloop uitlaat....
2. Bougie kleur goed, MAAR.... wel beetje vettig!

Overbrenging:
4,3 g rollen
Gele trekveren
Gele drukveer
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel kilometer oud is de cilinder?
Aerox 2005, ga ik uit van een 2-takt? De zuigerveren kunnen versleten zijn, hiervan krijg je blauwe rook en onverbrande olie/benzine uit de uitlaat.
 
Hoeveel kilometer oud is de cilinder?
Aerox 2005, ga ik uit van een 2-takt? De zuigerveren kunnen versleten zijn, hiervan krijg je blauwe rook en onverbrande olie/benzine uit de uitlaat.
Is een Dr 50 cc
Ik rijd sinds november 2018 al niet meer door die wok
Cilinder is 1 jaar oud zoiets ofzo.

Ik heb er pas nog nieuwe zuiger veren in gedaan, is nog zeker geen 10 km mee gereden
 
Is normaal als die een tijdje niet heeft gereden, misschien staat je olie iets te hoog afgesteld ook
Dat stotteren, tja, zou ff je bougie schoonmaken en bidden dat het niet je ontsteking is
 
Is normaal als die een tijdje niet heeft gereden, misschien staat je olie iets te hoog afgesteld ook
Dat stotteren, tja, zou ff je bougie schoonmaken en bidden dat het niet je ontsteking is
Heb er soms wel kleine stukjes mee gereden, maar hoe stel ik het oliepompje af dan?
 
Heb je uberhaupt aan je oliepomp gezeten hiervoor en had je voordat je de wok kreeg dit probleem ook al? Ik weet niet wat voor oliepomp een aerox heeft. Als die een kabeltje heeft kun je dat volgen en m iets slapper zetten. Heb je er nooit aan gezeten en reed ie goed zou ik m zo laten
 
Heb je uberhaupt aan je oliepomp gezeten hiervoor en had je voordat je de wok kreeg dit probleem ook al? Ik weet niet wat voor oliepomp een aerox heeft. Als die een kabeltje heeft kun je dat volgen en m iets slapper zetten. Heb je er nooit aan gezeten en reed ie goed zou ik m zo laten
Heb er eens een grotere carburateur op gezet en het oliepompje los van het frame gehaald zodat ik beter bij mijn cilinder kon
 
Scootertuub verving zijn luchtfilter op zijn aerox volgens mij met dit probleem. Hij zei ook dat dat ding eigenlijk op een stomme plek zit ingebouwd.
Schoot me ineens te binnen
 
Als je het met eentje van het plaatje moet vergelijken, welke tekst staat er dan onder? Iets met cold?
 
Het beste kun je beginnen met het meten van de compressie maar omdat de meesten onder ons geen compressiemeter hebben is dit meestal de laatste optie.

Waar ik mee beginnen zou is het volgende:

1. kijk of de bougie regelmatig en goed vonkt en geen vonken overslaat.
2. controleren of je het juiste type bougie gebruikt.

Is dit in orde, zou ik toch eens een kleinere sproeier in je carburateur proberen. (nagenoeg de originele maat met de originele maat carburateur)
Want je meldt dat je een sito geplaatst hebt met prop en hij met de terugloper iets beter loopt.

De sito met prop beperk je namelijk ook de luchtflow door je blok en hiermee wordt het brandstofmengsel rijker dus om dit weer in orde te brengen is het plaatsen van een kleinere sproeier aangewezen.

Verder een voor een nachtje het olieslangetje, wat van je oliepomp naar je carburateur/spruitstuk loopt, bij de carburateur/spruitstuk lostrekken en vertikaal in een bekertje/potje laten hangen.
s'morgens kijken of zonder dat de motor loopt er toch olie lekt.
Is dit het geval lekt je oliepomp en loopt je blok bij stilstand langzaam vol met olie.
 
Last edited:
Het beste kun je beginnen met het meten van de compressie maar omdat de meesten onder ons geen compressiemeter hebben is dit meestal de laatste optie.

Waar ik mee beginnen zou is het volgende:

1. kijk of de bougie regelmatig en goed vonkt en geen vonken overslaat.
2. controleren of je het juiste type bougie gebruikt.

Is dit in orde, zou ik toch eens een kleinere sproeier in je carburateur proberen. (nagenoeg de originele maat met de originele maat carburateur)
Want je meldt dat je een sito geplaatst hebt met prop en hij met de terugloper iets beter loopt.

De sito met prop beperk je namelijk ook de luchtflow door je blok en hiermee wordt het brandstofmengsel rijker dus om dit weer in orde te brengen is het plaatsen van een kleinere sproeier aangewezen.

Verder een voor een nachtje het olieslangetje, wat van je oliepomp naar je carburateur/spruitstuk loopt, bij de carburateur/spruitstuk lostrekken en vertikaal in een bekertje/potje laten hangen.
s'morgens kijken of zonder dat de motor loopt er toch olie lekt.
Is dit het geval lekt je oliepomp en loopt je blok bij stilstand langzaam vol met olie.
Kijk jij bent wel een slimme, ik ga dat eens proberen het olieslangetje een nachtje vertikaal in een bekertje laten hangen.

Ik heb er destijds wel een 17,5mm carburateur op gezet i.p.v een 12mm carburateur.

Altijd toen met een terugloper gereden op die 17,5mm carburateur, toen er nog 12mm carburateur op zat reed ik met standaard uitlaat
 
Last edited:
Het beste kun je beginnen met het meten van de compressie maar omdat de meesten onder ons geen compressiemeter hebben is dit meestal de laatste optie.

Waar ik mee beginnen zou is het volgende:

1. kijk of de bougie regelmatig en goed vonkt en geen vonken overslaat.
2. controleren of je het juiste type bougie gebruikt.

Is dit in orde, zou ik toch eens een kleinere sproeier in je carburateur proberen. (nagenoeg de originele maat met de originele maat carburateur)
Want je meldt dat je een sito geplaatst hebt met prop en hij met de terugloper iets beter loopt.

De sito met prop beperk je namelijk ook de luchtflow door je blok en hiermee wordt het brandstofmengsel rijker dus om dit weer in orde te brengen is het plaatsen van een kleinere sproeier aangewezen.

Verder een voor een nachtje het olieslangetje, wat van je oliepomp naar je carburateur/spruitstuk loopt, bij de carburateur/spruitstuk lostrekken en vertikaal in een bekertje/potje laten hangen.
s'morgens kijken of zonder dat de motor loopt er toch olie lekt.
Is dit het geval lekt je oliepomp en loopt je blok bij stilstand langzaam vol met olie.
En stel mijn oliepomp lekt, wat dan?
 
Dan moet je hem vervangen.

Joris,

je geeft Bas nogal uiteenlopende antwoorden, van het ene uiterste naar het andere uiterste.

In je eerste post en de eerste vraag van Bas, zeg je:

Joris_aerox076 said:
Koffie/melk bruin, wel een beetje vettig....

Als Bas je nog eens vraagt welk plaatje het meest overeen komt, antwoord je:

Joris_aerox076 said:
Really hot or lean

Daarna kom je weer op je antwoord terug en antwoord je:

Joris_aerox076 said:
Oil fouled kan ook

Hoe kunnen we je nu adviseren als je het zelf niet serieus neemt om de vragen accuraat te beantwoorden.

Het is een kwestie van plaatjes vergelijken!!!
 
Last edited:
Het is inderdaad lastig achterhalen zo :)

Welke bougie heb je nu erin zitten? Type en warmtegraad.
 
Dan moet je hem vervangen.

Joris,

je geeft Bas nogal uiteenlopende antwoorden, van het ene uiterste naar het andere uiterste.

In je eerste post en de eerste vraag van Bas, zeg je:



Als Bas je nog eens vraagt welk plaatje het meest overeen komt, antwoord je:



Daarna kom je weer op je antwoord terug en antwoord je:



Hoe kunnen we je nu adviseren als je het zelf niet serieus neemt om de vragen accuraat te beantwoorden.

Het is een kwestie van plaatjes vergelijken!!!
Er lag trouwens een druppeltje olie in het bekertje, had hem overnacht in ene bekertje laten hangen zoals jij uitlegde
 
Back
Top