Scooter stotterde plots en start nu niet meer

Status
Not open for further replies.
Heya,
Ik ben de "gelukkige" eigenaar van een mooie Piaggio NRG Power LC uit 2010 (185xxkm gelopen).
2 weken geleden heeft hij een volledige blokrevisie gehad en heb ik ook direct een DR70 op laten zetten (heerlijk die koppel btw).
150km rustig ingereden, alleen gisteren begon hij opeens heel erg te stotteren (alsof hij ontstekingspulsen oversloeg) en sloeg die af. Daarna nog 1 of 2 keer aan de praat gekregen maar dat was 20 rijden en dan nog steeds stotteren, waarna hij weer afsloeg en er nu geen leven in te krijgen is. Ik heb de bougie vervangen en hij heeft een mooie blauwe vonk, hij heeft compressie en hij lijkt brandstof te krijgen (bougie is vochtig na kicken). Ik heb de brandstoftank nog leeggehaald en gevuld. Omdat ik dacht dat ik misschien teveel olie erbij had gedaan (oliepomp met nog 1 a 2 druppeltjes voor tijdens het inrijden). Ook vond ik het vreemd dat er rook uit het bougie gat kwam toen ik deze eruit haalde na het kicken, ook komt er een soort zwarte smurrie uit het bougiegat. De zuiger is ook aan de bovenkant gitzwart (wat ik kon zien door het bougiegat). Ik ben ten einde raad en heb alle mogelijke fora afgezocht voor hulp met dit probleem.
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de massakabel(s) wel weer terug aangesloten? Maak anders eens een extra massakabel van blok naar frame en kijk of dit helpt.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb niet aan de massakabels gezeten, maar kga het zo snel mogelijk proberen. Ben er ook achter gekomen dat de uitlaat een klein beetje lek was en dat er troep in zit, welke ratelt als je de uitlaat beweegt. Zou dat er ook niet mee te maken kunnen hebben?


Heb je de massakabel(s) wel weer terug aangesloten? Maak anders eens een extra massakabel van blok naar frame en kijk of dit helpt.
Ik heb net ff een massakabel gebeund van blok naar frame, dit maakt geen verschil.


Update: Zonder uitlaat en na wat contact cleaner op de ontstekingsstekker, starte ze na een keer kicken op! Was denk ik een combinatie van slecht contact op ontsteking en een heel slechte uitlaat.


Update: Zonder uitlaat en na wat contact cleaner op de ontstekingsstekker, starte ze na een keer kicken op! Was denk ik een combinatie van slecht contact op ontsteking en een heel slechte uitlaat.
Sike, hij heeft weer hetzelfde probleem na nieuwe uitlaat, wel als ik de ontstekingsstekker loshaal en weer erin doe, dan rijd hij heel even maar dan nog haperernd. Contact cleaner ga ik morgen weer proberen, iemand andere suggesties?
 
Het kan ook een breuk zijn in de bedrading.
Als je er dan even mee bewogen hebt door de connector(en) los te halen, er weer even contact is en door de trilling van het motorblokje als hij draait, dit contact weer verloren gaat.
 
Het kan ook een breuk zijn in de bedrading.
Als je er dan even mee bewogen hebt door de connector(en) los te halen, er weer even contact is en door de trilling van het motorblokje als hij draait, dit contact weer verloren gaat.
Dit zou ook zeker kunnen, alleen het vreemde is, dat het plotseling gebeurde tijdens het rijden, na er nooit last van te hebben gehad.
 
Zoals Sparky ook al zegt, waarschijnlijk een breuk ergens in een kabel.

Ik heb een jaar terug hetzelfde gehad, vreselijk stotteren (als hij aan sloeg) zie hier mijn oude thread, misschien heb je er wat aan: https://scooterforum.net/threads/aprilia-startproblemen.207268/

Uiteindelijk opgelost door een nieuwe (2e hands) kabelboom te plaatsen.
Wat zou een goeie manier om op breuken te testen? Verder slaat hij altijd aan als k de kabel ff in en uit plug. Soms blijft hij ook lang aan en kan ik relatief probleemloos rijden. Alleen na een tijd gebeurd het gewoon weer. Soms iets korter.

Wat zou een goeie manier om op breuken te testen? Verder slaat hij altijd aan als k de kabel ff in en uit plug. Soms blijft hij ook lang aan en kan ik relatief probleemloos rijden. Alleen na een tijd gebeurd het gewoon weer. Soms iets korter.
Contact spray lijkt het gedaan te hebben, ik heb het erop gedaan, ff laten drogen en toen ingeplugd. Daarna heb ik een goeie 20km gereden op allemaal verschillende snelheden. Hij lijkt nu probleemloos te rijden. Ga binnenkort als ik zeker weet dat alles goed zit de stekker vastmaken met vloeibare pakking en dan tape of krimpkousje eroverheen. Zodat deze hopelijk een beetje netjes blijft. Bedankt voor alle reacties!

Contact spray lijkt het gedaan te hebben, ik heb het erop gedaan, ff laten drogen en toen ingeplugd. Daarna heb ik een goeie 20km gereden op allemaal verschillende snelheden. Hij lijkt nu probleemloos te rijden. Ga binnenkort als ik zeker weet dat alles goed zit de stekker vastmaken met vloeibare pakking en dan tape of krimpkousje eroverheen. Zodat deze hopelijk een beetje netjes blijft. Bedankt voor alle reacties!
Laat maar, vanochtend wilde hij weer niet lopen. Ik denk dat de stekker omzeilen en direct solderen de beste optie zal zijn.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top