scooter stotterd op top

leon179

Well-Known Member
hallo,

ik heb een aprilia soinic ac...
cheer.gif

mijn setup is:
sproeier: 92
luchtschroef: 1.5 slag
uitlaat: gianelli next
malossi multivar + flyclutch....

voor de rest is alles standaard.

nu is het probleem dat mijn scooter stottert als hij bijna op zijn top zit. af en toe wil hij ook wel eens stotteren als je aan het optrekken bent.
ik vroeg mij af wat de oorzaak kan zijn van het stotteren.
confused.gif

zelf heb ik al een aantal redenen bedacht:
bougie niet goed.
een 'tandje' uit mijn v-snaar, ik weet niet of dit kwaad kan namelijk.
en mijn bougie is iets te donker, zou dit de oorzaak kunnen zijn?

alvast bedankt en andere redenen zijn natuurlijk altijd welkom.

mvg leon179
 
Advertisement - register to remove this

ik had er sproeier 90 ingezet en bougie hittegraad 9 en het stotteren was bijna helemaal over. heel af en toe deed hij het nog maar,
ik reed gister terug van school in de stortende regen, en de sonic bleef maar stotteren en af en toe een knal uit de uitlaat als ik gas loslaat. toen ik ongeveer 5km had gereden deed hij het ineens weer goed.
eenmaal thuis gekomen heb ik een nieuwe massakabel getrokken en een spatbord over het achterwiel gezet en ik heb even een waterdichte bougie dop gemonteerd.
en nu ik vanmorgen door de regen naar school reed stotterde hij ineens niet meer,
maar ik ben nu wel heel nieuwsgierig wat het geweest kan zijn en of ik er eventueel nog een aantal dingen aan moet veranderen om dit niet meer te laten gebeuren??
want mijn luchtprop is eruit maar als er water in je carb zit komen er toch geen knallen uit je uitlaat? dit leek mij namelijk meer een ontstekings probleem...
alvast bedankt.
 
je heb gewoon een verkeerde carb afstelling, doordat je teveel lucht had en te weinig mengels voor de hoeveelheid lucht.

daarom zij melf doe lucht prop er in en die sproeier.

nu verbruik je meer benzin terwijl je qua snelheid en trek kracht niks op vooruit gaat. je produceert geluid.

dan moet ik iemand hier citeren (weet niet wie) geluid moet je VERDIENEN.
 
het gaat ook niet om water maar om teveel lucht , als je mengsel te arm staat ie je ontbranding te fel waardoor ie gaat knallen..

dat water , maar meestal meer vuil is punt 2 waarom je het niet zou moeten doen..

en zoals de reactie hierboven mij al aangeeft , je zuigt meer lucht aan ,met een grotere sproeier , en maakt onnodig meer lawaai (wat meestal ook nog vrij sjonnie klinkt) terwijl je NIKS meer aan prestaties hebt..

en bovendien is de scooter minder betrouwbaar met meer lucht , het is heel vaak zo dat ie gevoeliger word voor weersveranderingen , en gemiddeld genomen heb ik gemerkt dat de scooters zonder prop vaker kapot gingen... (dit kan een primaire invloed hebben , maar ook gewoon een secundaire waardoor het kapot loopt)
 
ik heb het ook gehad dat met regen dat hij begon te stotteren en te knallen met en gianelli next uitlaat.
en idd ook na ±5km rijden dat hij prima werkte
en bij mij hielp een waterdichte dop (silicone) ook om eht te verhelpen
 
Back
Top