Scooter stopt onderweg opeens met rijden?

Hallo,
Gister was ik onderweg met mijn vivacity 2takt uit 2008. Nadat ik een beetje remde voor een auto begon de scooter steeds wat langzamer te lopen tot die na ongeveer 100 meter helemaal stopte. Hij bleef gewoon lopen en soms als ik gas gaf reed die weer een paar meter en dan stopte die weer. De scooter staat nog ergens buiten dus heb er nog niet goed naar kunnen kijken. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Hij viel dus niet uit maar ik hij ging gewoon nog maar amper vooruit als ik gaf gas.

Als je meer info nodig hebt laat het maar weten.
Alvast bedankt voor de hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Uitlaat vol met kool ?

Zelf ook deze symptomen gehad bij een vorige scooter van me.

Check het even.
Niet geschoten is altijd mis...

Op de foto zie je een voorbeeld.
Rood = Abnormaal (kleine opening)
Groen = Normaal (grote opening)
Geel = De verkoling.
Uitlaat Kool.jpg
 
Weet niet welke uitlaat je eronder hebt.. Want je hebt die standaard koelkast en een snake model.

Maar heb je die standaard koelkast dan kan de Katalysator aan het afbrokkelen zijn en deze in het eindpijpje blijven hangen.. waardoor de uitlaat gassen niet snel genoeg eruit kunnen..


En anders kan er ook wellicht vuiligheid in de carb zitten deze die de sproeier continu blokkeerd bij gas geven en dan smoort.
 
Ik ben zojuist de scooter op wezen halen waar ik stil was komen te staan en plotseling reed hij weer prima. Echter na een kilometer ongeveer ging hij weer steeds langzamer rijden en uiteindelijk stopte die weer bijna helemaal.

Weet iemand met deze info wat het probleem zou kunnen zijn? Dat zou een hoop tijd schelen om hem helemaal uit elkaar te halen.

Alvast bedankt!
 
Wellicht een te kleine sproeier. Ik had bij mijn scoot dat hij uitviel en 'bluuuuh' deed als ik gas gaf. Grotere sproeier en het probleem was weer weg.

Bedankt voor je reactie. Had je dit ook nadat je de kleinere sproeier al langere tijd in had zitten? Want de mijn sproeier zit er al zeker 2 jaar in dus kan dat nu opeens problemen opleveren?

Verder heb ik net de uitlaat eraf gehaald en die leek me in orde. Ook de v snaar was nog goed en voor de rest heb ik ook geen andere problemen kunnen ontdekken.
 
Zomaar onderdelen wisselen heeft niet zoveel zin...
De info v.w.b. je scooter is nogal karig te noemen wat resulteert in een soort quiz onder de leden hier.

Blijkbaar ervaar je dit alleen als de motor al reeds warm (bedrijfstemperatuur) is.
Een vervuild luchtfilter bijvoorbeeld kan dit ook veroorzaken, interne filter (spons/element) goed reinigen is dan geen overbodige luxe.
Let wel! Een te kleine sproeier kan maar vanwege de ontbrekende info is dit gissen.

Een verkoolde uitlaat en/of uitlaatpoort komt nog maar zelden voor tegenwoordig.
Dit komt omdat er geen lood meer zit in de brandstof, het kan wel maar dat betekend dan dat het mengsel dan veel te rijk is i.c.m. de mengolie en ervaar je weer andere symptomen dan de huidige.
Vroeger hadden we ook last van parels in de bougie, ook dit kwam door het loodmengsel.
In Europa wordt sinds midden jaren 90 van de 20e eeuw vrijwel uitsluitend loodvrije benzine (Euro 95 en Super ongelood 98) verkocht.
Simpelweg omdat de katalysator hiermee naar z'n grootje gaat, zowel voor auto's als scooters.
 
Ik heb zojuist de scooter grotendeels uit elkaar gehaald. De uitlaat leek me nog goed en geen last te hebben van verkoling. De luchtfilter heb ik schoongemaakt maar die was eigenlijk al vrij schoon omdat ik dat 2 maanden geleden ook nog heb gedaan. Ook de carburateur heb ik toen schoongemaakt en die was nog steeds goed schoon. Morgen dus maar even gaan kijken voor een andere sproeier.
Er zit nu een 56 sproeier op en ik heb eigenlijk geen idee of dit groot of klein is. En als dit klein is, wat raden jullie dan voor andere maat aan om te kopen?

Bedankt voor de hulp.
 
Dat is mooi, kunnen we dat gelijk afvinken van de lijst.
De standaard sproeier voor de brom is maat 54 dus zit je maar 1 maatje groter wat dat betreft.
Voor de snor is het maat 52...

In beide gevallen is het zo dat als er geen begrenzers zijn verwijdert het geen zin heeft om een grotere sproeier te monteren.
Heb je na het reinigen van het geheel ook de carburateur afgesteld qua luchtinlaat?
 
Nee de carburateur zit er nog niet op dus is ook nog niet afgesteld. Misschien is het ook goed om te vermelden dat de scooter 55/60 loopt. Ik ben niet de eerste eigenaar maar volgens mij zit er niet meer de originele uitlaat op en ook de varioring is er uit.

Ik zag net ook dat je aan de bougie kleur kan zien of je sproeier te groot of te klein is dus dat zal ik morgen ook eens even checken.
 
Ik heb zojuist de scooter grotendeels uit elkaar gehaald. De uitlaat leek me nog goed en geen last te hebben van verkoling. De luchtfilter heb ik schoongemaakt maar die was eigenlijk al vrij schoon omdat ik dat 2 maanden geleden ook nog heb gedaan. Ook de carburateur heb ik toen schoongemaakt en die was nog steeds goed schoon. Morgen dus maar even gaan kijken voor een andere sproeier.
Er zit nu een 56 sproeier op en ik heb eigenlijk geen idee of dit groot of klein is. En als dit klein is, wat raden jullie dan voor andere maat aan om te kopen?

Bedankt voor de hulp.

Ik had zelf een 58 in mijn vivacity destijds.. Maar een 60 zou ook nog mogelijk zijn.. Groter niet. (dit betreft wel het brom model) een snor model zal lager in sproeier moeten zitten (rond de 52 a 54)
 
Oké maar qua motor zit er geen verschil tussen snor en brom toch, alleen de begrenzing. Dus omdat mijn snor nu 55 loopt kan ik hem als brom zien of is dat niet waar?

Ik ga zo een 58 sproeier halen en kijken hoe die dan loopt.
 
Hallo,
Ik heb net alles weer in elkaar gezet. De scooter start goed alleen had ik het probleem dat de scooter uit zichzelf meteen veel gas gaf. Nou dacht ik dat het aan de luchtschroef lag maar dat was het niet. Ik merkte ook dat de gashendel het niet meer deed dus toen heb ik de gasnaald eraf gehaald en daar zit het probleem. Als die eraf is doet gashendel het normaal maar als ik hem erin doe kan ik geen gas meer geven. Volgens mij is het probleem dat de veer te ver uitgerekt is? Kunnen jullie aan de foto zien of dat zo is en zo niet wat kan er dan verkeerd gaan?FFBCD107-CC30-4A55-96A7-B2756727DB00.jpeg
 
Back
Top