Scooter stijgt heel erg in toeren na 40kmh, rijdt prima onder de 40(varioring is er al uit!!)

RazerXnitro

Zippiegang
Hallo allen,
ik heb laatst een motorblokje opgebouwd voor mijn TGB Laser 50 2 takt. Dit betreft een Morini kloon van TGB(grotendeels gelijk aan echte morini met aantal kleine verschillen). Ik heb hem opgebouwd met een top performance krukas, 50cc cilinder van DR(50 snel dus), 17,5mm mikuni en sito+ uitlaat. De vario delen waren allemaal nog origineel.
het probleem is dat ik de varioring heb verwijderd en de scooter toch maar 55 liep op de GPS. ondanks goed optrekken vanaf stilstand totaan de 40 begint hij vanaf die snelheid flink in toeren te stijgen waardoor ik buiten de vermogensband van de uitlaat uitkom en dus geen topsnelheid meer kon maken. Ik heb het volgende geprobeerd:
Nieuwe vsnaar gemonteerd
7gr rollen, ik heb 6 tot 9 gram geprobeerd en met 7 gram trekt hij het hardst tot de 40 op.
nieuwe drukveer, dit is een malossi wit voor peugeot motorblok. het is de slapste drukveer die ik kon vinden die slapper is dan de originele. Hierdoor is mijn top van 55 naar 65 GPS gegaan.

maar het probleem blijft, nu bij ongeveer de 45kmh begint de scooter steeds meer toeren te maken, en bij de 65 zit er geen trekkracht meer in omdat ie zo hoog in de toeren loopt. Wel is het zo dat ik nog niet aan het einde van de vario zit, dit heb ik bevestigd door met een stift een lijn over de voorste variopoelie te trekken en de lijn blijft zeker nog 1cm intact(de snaar loopt dus niet helemaal naar het einde van de vario). Maar als je een berg af rijdt dan ligt de top zozeker bij de 80-85 en zit de vario bijna aan zijn eind, echter op een vlakke weg blijft hij te hoog in toeren te lopen om zelf die snelheid te halen.

Ik hoop dat iemand hier wat verstand van heeft. ik sleutel al heel mijn leven aan schakelbrommers en dus mijn verstand van variateurs blijft beperkt.
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Zit brom vertanding in, dat heb ik tijdens de revisie gecheckt. Ook zitten er 15 inch velgen onder dus theoretisch gezien zou hij de 100 wel kunnen halen met deze setup. Ik merk wel op dat als de scooter uit staat en de snaar op spanning is in de ruststand hij niet helemaal tot het einde van de achterpoelie komt. Daar zit nog zeker een halve cm aan poelie over.
 
Vsnaar niet gewoon te kort? Of een kromme krukas of primaire as van je vertanding ofzo, al lijkt het me sterk dat dat pas rond de 40km per uur merkbaar gaat zijn. Zou het toch echt in de vertanding zoeken hoor, welke tandwielen zitten er nu in?
 
Krukas is een heeeel klein beetje uit balans.. die ga ik nog richten komende week, alhoewel me het me sterk lijkt dat dat zoveel invloed heeft, de scooter trilt ook niet zo veel.. vsnaar zou nog een optie kunnen zijn. Er zit een vsnaar voor mina horizontaal op omdat ik ze nergens voor tgb zelf kan vinden. Ik zal een iets langere bestellen en kijken of dat wat zal doen, er zit nu een 747x16.5x8 in, zal een 765x17.5x8 erin doen. En de precieze tandwiel verhouding weet ik niet, er zit een primaire as in van een ander tgb brom blokje die wel gewoon netjes 90 liep dus lijkt mij gewoon in ieder geval brom vertanding.
 
Zit dus nu een langere snaar in, nu trekt hij heel laagtoerig weg(lijkt alsof het een snor is hoewel er nog steeds 7gr rollen in zit daar is niks aan gedaan) maar alsnog bij de 40 schiet hij de toeren in en nu nog maar een top van 60.. enige andere ideeën? De originele drukveer is even strak als malossi geel en er zit nu wit in, welke zou er het beste in kunnen?
 
Zou je misschien een filmpje kunnen maken van start naar topsnelheid waarin het probleem goed zichtbaar wordt dan kunnen we misschien beter helpen
 
Youtube Link
Hier video van het probleem, heb hem even geüpload naar youtube.
Excuses dat de beschrijving in het engels is, Nederlands is niet mijn hoofdtaal.
In ieder geval te zien en te horen in de video is dat het net een snorfiets is tot de 40 waarna hij ineens in toeren begint te stijgen en rond de 55 overtoeren begint te maken.
De volledige setup van de scooter staat tevens ook in de beschrijving van de video.
 
Last edited:
Heb je alle shims goed terug gedaan? Vario heb je los gehaald maar ook de koppeling. Misschien dat je achterpoulies niet volledig kunnen openen vanwege een of andere reden.. Het lijkt alsof de snaar netjes stijgt in de vario en dan vervolgens nergens meer naartoe kan en daarom los ligt te dansen 1 cm voor het einde..

Even de overbrenging nalopen en kijken of er niks mist of dat er misschien iets niet goed zit..
 
Achterpoelies zijn schoongemaakt en de glijstukken opnieuw gesmeerd met kogellagervet. Zitten nieuwe shims in deze blijven niet hangen en de vario loopt verder hartstikke soepel. Zal nog even alles uit mekaar halen en alles goed schoonmaken en nog eens de achterpoelies nakijken morgen
 
Even een update: nog steeds hetzelfde. Alles schoongemaakt, glijstukken ingevet van de achterpoelies en alles nagelopen en er ontbreekt niets en alles loopt soepel. Rijdt nog steeds weg als een snorfiets met heel lage toeren en rond de 40 schiet hij plots de toeren in en komt hij nog steeds niet verder dan 60-65
 
http://www.tgbscooters.us/2007_tgb_key_west_parts_catalog.htm

Hier staan diagrammen op van jou scooter. Wellicht de moeite waard om even over heen te lezen. Had je nu ondertussen ook al de juiste v-snaar erin zitten? Succes.

En..in de vertanding hoef je het niet te zoeken. Een vertanding geeft altijd een linear karakter waar jouw scooter een zeer progressief karakter heeft vanaf 40km/u. Ook moet ik eerlijk zeggen dat het windgeruis op het filmpje het luisteren naar het toerental niet mogelijk maakt. Als je echt het idee hebt dat het toerental vanaf de 40 ineens omhoog schiet dan moet het echt in je overbrenging zitten..
 
Juiste vsnaar zit erin. Ik heb de rolletjes vervangen van 7 naar 6.5gr. Dit lijkt iets te helpen met optrek vanaf stilstand waar hij nu wel lekker trekt maar vanaf 40 gaat hij een stuk in de toeren omhoog, hier blijft hij nu ook even hangen maar bij de 60 begint hij nog steeds overtoeren te maken.. heb even zonder carterkap gereden en merk op dat de vario vanaf stilstand goed zijn werk doet maar bij de 40 blijft hangen als het ware. De snaar loopt namelijk dan niet verder terwijl hij halverwege de vario zit. Bij de 50 gaat hij wel weer een stukje verder maar bij komt toch niet helemaal aan het einde en blijft hij weer hangen.. in de diagrammen kon ik niks vinden wat mij opviel.. alles is compleet en hoort allemaal goed te werken..


Ik wil wel even toevoegen, er zit dus nu een malossi witte drukveer in.. maar de originele is vele malen strakker en voelt aan als malossi geel. Naar mijn logica was een lossere drukveer beter, hiermee is mn top ook van 55 naar 65 gegaan. Maar waarom is die originele drukveer zo strak?
Post automatically merged:

Even een laatste toevoeging, met een koude motor lijkt hij het een stuk beter te doen en is de vario werking een stuk meer linear. Dus blijft tot aan de 60 netjes op 1 toerental lopen. Maar als hij warm is keren de problemen terug maar kan ik wel op een rechte weg 65 halen ipv 60 met koude motor.
 
Je zou kunnen proberen om die originele drukveer erin te zetten met wat lichtere rollen. Dan kijken of het verschil maakt. Je hebt namelijk wel een drukveer gemonteerd die niet bij die motor hoort.. Wellicht is dit het probleem al die tijd al..

Een witte malossi veer is gewoon een slapzak. Je hebt een slappere drukveer gemonteerd maar waarom eigenlijk? Als je wilt dat hij doortrekt op topsnelheid had je misschien beter de rollen wat lichter kunnen maken.

Een koude motor betekent dat je vermogen minder is en daarom zou je kunnen zeggen dat het koppel minder is. Wanneer je motor warm is dan heb je meer koppel maar doordat de onderdelen van je overbrenging warm zijn. ( v-snaar , poulies ) hebben deze meer grip en zal je topsnelheids iets hoger zijn.

Heel theoretisch nagedacht maar ik hoop voor je dat het dit is. Zo niet, dan hoor ik dat graag.

Succes
 
De rede van vervanging van de drukveer is her volgende:

Met originele setup(uitlaat, rolletjes, snaar, drukveer etc) liep hij 55.
Hij reed hoogtoerig weg en maakt heel snel al zoveel toeren dat hij maar 55 liep. De originele drukveer is in sterkte gelijk aan malossi geel. Toen ik malossi wit erin deed heb ik zeker 10km topsnelheid gewonnen, hierna heb ik ook lichtere rolletjes gemonteerd en reed hij best lekker. Alleen nog steeds een lage top
 
Ik heb zelf een oudere tgb 507, waarschijnlijk zelfde Morini blok?

Ik heb Precies hetzelfde probleem!
Ik hoop dat de oplossing voorbij komt.

Owjah als je de originele drukveer pakt en lichtere rollen dan krijg je alleen maar overtoeren dus dat werkt niet. Die drukveer is erggg strak in vergelijking met andere standaard drukveren
 
Last edited:
Ik heb zelf een oudere tgb 507, waarschijnlijk zelfde Morini blok?

Ik heb Precies hetzelfde probleem!

Ik heb nu de volgende setup :

70cc Airsal t6
17,5 del
YasuniR
Malossi multivar
Hebo koppeling
Witte druk, blauwe trek, 6,8g rollen
Sec verlengde vertanding polini
Onbegrensde cdi

Ik kom met geen mogelijkheid boven de 70. Van 50 naar 70 cc maakte 0 verschil evenals vertanding of welke aanpassing dan ook
Post automatically merged:

Owjah als je de originele drukveer pakt en lichtere rollen dan krijg je alleen maar overtoeren dus dat werkt niet. Die drukveer is erggg strak in vergelijking met andere standaard drukveren


Je kan beter even een eigen topic aanmaken.. Nou plaats je informatie in een topic van iemand anders.

1. Dit is onbeleefd, want misschien verwacht de TS wel nog een reactie van andere mensen, maar nou ontneem je hem deze kans.
2. Het word er ook niet duidelijker op.. Want dan word er een discussie gevoerd die door elkaar loopt.
 
Hoi! ik kom er even op terug, mag eingelijk niet zo maja tis al gebeurd!

Ja jouw 507 heeft ook een morini blok als de ontstekingsdeksel plat is en niet bol. ook te zien aan de carterdeksel, bij morini zijn ze erg plat en dun. Verder nog te merken aan de zuiger van een 50cc, morini heeft een relatief korte slag vergeleken met andere blokjes dus de boring bedraagt 41mm op 50cc bij morini in tegendeel tot bijvoorbeeld peugeot, die heeft een boring van 39,8mm.

oplossing gevonden: Variosysteem werkt erg slecht op mekaar. Zo te zien zit er in een morini blok een vario die lijkt op die van minarelli(meestal zijn minarelli drukveren erg losjes) en een achterpoelie die lijkt op peugeot(daar gaan ook peugeot drukveren in, peugeot heeft meestal strakkere drukveren dan minarelli)

Dit is volgensmij bedoeld als anti opvoermaatregel, plus een vrij korte vertanding.. dus uit een standaard tgb valt niet erg veel te halen.

De oplossing(voor mij): Terugloop! iets lekker hoogtoerig, maar een DMP of technigas werkt al voldoende. als je flink toeren opbouwt wil de vario er toch nog een beetje doorheen drukken dus win je nog wat snelheid, plus de hogere toerental in het algemeen.. Ik heb er nu een DMP terugloop op zitten en tikt netjes de 82 aan op de teller.
Ja morini blokjes zijn vaag, maar zo te zien zit het wel zo in elkaar. Ik raad aan om een ander platform te nemen, ik heb nu een speedfight 2 en met alles origineel loopt deze al dik de 90 in.
misschien zou je zwaardere rolletjes kunnen proberen met een iets lossere drukveer, als de snaar dan niet gaat slippen. De zwaardere rolletjes zouden misschien wat meer kracht kunnen uitoefenen op de achterste poelies waardoor de snaar hoger komt te liggen. Eventueel een langere snaar proberen wil ook nog eens werken.

Als je problemen blijft hebben maar er idd even eigen topicje van, misschien kan ik er nog even op door onderzoeken en kan ik dan ook wellicht oplossing voor jou bieden

in ieder geval, bij deze kan hier een slotje op.
 
Back
Top