Scooter starten zonder kabelboom

Henrico

New Member
Hallo,


lk heb een scooter staan die niet wil lopen, omdat er een kabelboom bij zit. Nu heb ik via internet een cdi besteld en vroeg me af van ik het blok ook gewoon laten lopen met alleen de bobine en cdi (en samenhangend contactslot van iets dergelijks).


uit het blok komen 2 stekkers. 1 met blauw/geel, wit, geel en zwart/rood draden. En een dikke rode en dikke zwarte.

iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten
 
Advertisement - register to remove this

Ah, weer een Chineesje met een gekochte Europese naam net als Zundapp.

Maar toch maar even goed kijken naar het merk want dit zou Sachs moeten zijn, anders is de S er al vanaf gevallen!

Heel erg jammer dat de kwaliteit niet meer is als die van vroeger, maar goed.

Helaas heb ik geen schema van dit Chineesje maar kan bijna wel raden waarvoor de draden zijn.

De dikke rode en de dikke zwarte zijn waarschijnlijk van de startmotor en als je de startmotor niet gaat gebruiken heb je de rode in ieder geval niet nodig.

De zwarte draad breng je naar de massa aansluiting van de cdi en de massa-aansluiting van je bobine.

De blauw/gele draad is van de pickupspoel, die breng je naar de pickup-input van de cdi.

De witte en de gele draad is voor de ingangspanning van de spanningsregelaar maar omdat je zei dat je wil de scooter alleen aan het lopen hebben, heb je geen spanningsregelaar nodig en hoef je die draden ook niet aan te sluiten.

De zwarte/rode draad is de laadspanning voor de condensator in je cdi, dus deze sluit je aan op de laadspanningsingang van je cdi.

De bobine-output van de cdi breng je naar de bobine.

Je kunt nu de scooter starten echter niet meer uitzetten.
Hiervoor moet je de kill-switch aansluiting van je cdi via een schakelaar naar massa brengen. (dus ook naar de dikke zwarte draad van je motorblok).
 
Last edited:
Ik kan natuurlijk ook niet in dit kastje kijken maar dit vond de heilige Google:

1630181177953.jpeg
Dus:
  • blauw/geel op de Timing Trigger-pin.
  • dikke zwarte samen met de massa aansluiting van de bobine aan de Ground-pin.
  • de "signaal" draad van de bobine verbinden met de Ignition Coil-pin.
  • De zwart/rode op de AC Ignition Power-pin.
  • De Kill Switch-pin verbind je via een schakelaar met de Ground-pin waar ook al de bobine en de dikke zwarte draad op aangesloten zit.
 
En ik kan trouwens toch gewoon een accu op het dikke rode draad met een druk knop en het dikke zwarte draad om elektrisch te starten?
 
de startmotor trekt nogal veel stroom, dit kun je niet zomaar doen met een drukknopje.
Hier moet een startrelais tussen!
 
Back
Top