Scooter start slecht + raar geluid

Lola93

New Member
Hee iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb helaas nog niet zoveel verstand van scooters. Sinds een paar maanden heb ik een GTS Piemonte uit 2018. De eerste tijd was er niks aan de hand maar de laatste tijd heb ik er wat kleine problemen mee, helaas zit er hier in de buurt niet meteen een garage om hem na te laten kijken dus ik vroeg me af of iemand nog tips heeft. Het gaat om 2 dingen:
- Starten lukt altijd maar als ik moet remmen en daarna weg wil rijden slaat de motor vaak af, moet vaak enkele keren proberen voordat het lukt. Uiteindelijk lukt het altijd wel om verder te rijden maar dit is vooral vervelend bij stoplichten enz als er mensen achter mij staan. Als ik hem start merk ik ook dat als ik in 1x veel gas wil geven hij vaak afslaat en dat het wel lukt als ik eerst een klein beetje gas geef, terwijl dit in het begin geen probleem was. Ik dacht dat het misschien aan de accu kon liggen dus heb deze opgeladen maar merk hiermee geen verbetering.
- Een paar dagen geleden ben ik iets te enthousiast ergens over gereden en sindsdien maakt mijn scooter veel meer kabaal bij het rijden dan normaal.

Iemand tips/ideeën waaraan dit zou kunnen liggen of wat ik na zou kunnen kijken?

Alvast bedankt!
Lola
 
Advertisement - register to remove this

- Starten lukt altijd maar als ik moet remmen en daarna weg wil rijden slaat de motor vaak af, moet vaak enkele keren proberen voordat het lukt. Uiteindelijk lukt het altijd wel om verder te rijden maar dit is vooral vervelend bij stoplichten enz als er mensen achter mij staan. Als ik hem start merk ik ook dat als ik in 1x veel gas wil geven hij vaak afslaat en dat het wel lukt als ik eerst een klein beetje gas geef, terwijl dit in het begin geen probleem was. Ik dacht dat het misschien aan de accu kon liggen dus heb deze opgeladen maar merk hiermee geen verbetering.

Kunnen 2 dingen zijn. Als er nooit iets aan deze scooter versleuteld is en nog fabrieks origineel is. Vermoed ik of een te kleine hoofdsproeier en of een slechte carburateur afstelling. Kijk als je in het begin koud start dan kan er net nog genoeg benzine mengsel zijn om hem te laten lopen.
Ga je rijden dan word een motor warm / heet.. Door deze hitte verdampt er gewoon meer benzine (deze vervliegt in de motor onder het draaien)
Op dat moment heb je een te arm mengsel en loopt hij bijna droog, althans zo dat het luchtmengsel de overhand krijgt op het benzine mengsel en dan stikt de motor aan het te vele zuurstof en valt uit.. Ook als je harder rijd zal hij om meer benzine vragen en dan is net je afstelling ook te arm en valt dan ook.. Het kan ook zijn dat de motor te warm word en dan uitvalt.. Probeer maar eens wat rustiger te rijden dan wat je normaal doet, ik vermoed dat hij dan wat beter blijft lopen. Origineel zitten in de nieuwe scooters een te kleine sproeier wegens milieueisen.. In het geval als dit nog nooit is aangepast zal je 1 of 2 maten grotere hoofdsproeier moeten proberen als dit het probleem is..

Anders zou het kunnen zijn dat de klepspeling niet goed staat, of verlopen is. Want als de motor draait zoals boven hier gezegd word het blok warm / heter.. En dat betekend ook dat de warmste kant van de kleppen (dus de uitlaat klep) kan verlopen door de warmte, dat hij dus net op het randje staat van lopen / niet meer willen lopen. De uitlaat klep word altijd warmer dan de inlaat klep, en dat betekend dat de uitlaat klep iets meer speling moet hebben bij het afstellen.. Maar hij kan op dit moment misschien zo staan dat hij koud wel loopt, maar bij een hete motor problemen gaat geven. Speling word te groot en dan ineens compressie verlies en de motor valt stil.
 
Back
Top