Scooter start slecht/niet als hij warm is

dnh300

Member
Ik zit met een vreemd probleem, ik heb een vespa lx50 (4t 2v 80cc) uit 2008 en in 2019 een complete motor revisie laten doen. Toen is het blokje gesplitst en zijn alle lagers vervangen en alle pakkingen ook alle kettingen. Ook is er een 80cc cilinder, snelle nokkenas en malossi multivar opgezet. De kleppen en krukas zagen er nog erg goed uit dus die zijn niet vervangen. Er zit een originele uitlaat op die ook nieuw is. De scooter is vervolgens afgesteld met een gereinigde carb en een nieuw spruitstuk en nieuw luchtfilter. (Sproeier 84). Sinds dat de 80cc in mijn scooter zit start hij als hij warm is erg slecht. Als ik een stukje heb gereden en even 10 minuten pauze hou en dan verder wil wilt hij gewoon niet starten.

Als hij dan uiteindelijk start loopt hij de eerste 30 seconden heel erg langzaam en lijkt het of hij gaat uitvallen of net gaat aanslaan. Soms slaat hij dan gelukkig aan.

Nu was ik er na de zoveelste keer klaar mee en ben naar de scooter boer gegaan. Deze heeft vervolgens de kleppen gecontroleerd die stonden goed, nieuwe bougie, nieuwe luchtfilter, gecontroleerd op valse lucht. Ook kan het niet een te grootte sproeier zijn want hij rijdt super lekker en houdt niet in. Het secondaire luchtklepje is ook vervangen. En hij heeft de carbarateur uit elkaar gehaalt en ultrasoon gereinigd. De oude bougie was trouwens heel mooi koffiebruin.

Nu start de scooter nog steeds niet als hij warm is. En als ik aan het rijden ben en het gas los laat komen er enorm veel kleine knalletjes uit de uitlaat niet een normale knal maar echt enorm veel achter elkaar tot ik stil sta. (Dit deed de scooter ook met sproeier 78)

Dus ik weet nu echt even niet hoe dit nu kan zouden het dan toch de kleppen kunnen zijn omdat hij ook zo erg ploft? Dat die het een beetje zwaar hebben gehad door de 80cc? Voorderest is zoon beetje alles gecontroleerd.

Koud start de scooter altijd in 1x met kick of electrische start. Voor een 2v is hij best snel namelijk 70+ op gps. En hij trekt een ontgrenste 50cc tweetakt eruit.

Het liefst wil ik het motorblok er niet onderuit halen omdat dit nog geen jaar geleden is gebeurd. Maar goed als het niet anders kan...

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Advertisement - register to remove this