Scooter start slecht met koude motor.

Michelg

Member
Beste,

Mijn Speedfight 2 2t snor wilt sinds een week niet meer goed starten. Wanneer ik start, klinkt de motor zwak. Geef ik gas, dan valt de motor uit. Ik moet heel voorzichtig en zacht gas geven om hem iets in de toeren op te laten lopen, zonder dat hij uitvalt. Wanneer ik dit doe, bereik ik op een gegeven moment (10-20 seconden) het punt dat de motor normaal draait en dan trekt de scooter ook ineens vooruit en rijdt hij zoals normaal. Zet ik de motor uit na een stukje rijden en dan start hij (voor zover ik weet, ik heb het nog niet zo vaak geprobeerd..) normaal.
Misschien een probleem met de choke? Of de carburateur die aan vervanging toe is? Carburateur is pas geleden schoongemaakt, dus er is in ieder geval niks verstopt etc.

EDIT: het is niet dat hij altijd slecht start. Ik gok dat een ruime 70% van de tijd dit probleem zich voordoet.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zoalsvakergezegdisprobeerjetekstduidelijktemakendoorafentoeeenpuntofkommategebruiken...

Maar nu serieus.

Heb je de uitlaat nagekeken of deze geen verstopping heeft ?

Check het luchtfilter of deze niet vuil is.

Trekt je carburateur geen valse lucht aan ? (slangen)

Er zijn vele dingen om na te kijken...
 
Last edited:
Zoalsvakergezegdisprobeerjetekstduidelijktemakendoorafentoeeenpuntofkommategebruiken...

Maar nu serieus.

Heb je de uitlaat nagekeken of deze geen verstopping heeft ?

Check het luchtfilter of deze niet vuil is.

Trekt je carburateur geen valse lucht aan ? (slangen)

Er zijn vele dingen om na te kijken...
Er zit niks in de uitlaat. Ook zitten er geen gaatjes waar lucht ontsnapt oid.
Luchtfilter is niet nieuw, maar is wel schoon.
Dat met de carburateur zou misschien kunnen... hoe kan ik dit checken?
 
Goedkoopste is om de hele carburateur te reinigen.. Kan ook zijn dat de verbranding slecht is en de boel aan het verkolen is.
Ik dacht dat mijn bromboer dit gedaan had... heb hem niks horen zeggen over dat er koolaanslag in de carburateur zat. Wel zei hij dat de carburateur zelf slijtage heeft en dat ik misschien een nieuwe carburateur moet kopen, maar ik weet dus niet hoe erg de slijtage is en of het dus nut heeft om een nieuwe carburateur te kopen...
 
Carburateur slijtage? Hoeveel kilometer heeft je scooter gelopen? Als er al iets slijt is het de gasschuif of het veertje wat niet meer optimaal is, maar vaak is dat weer gevolg van slechte filters. Of het ding heeft jaren stilgestaan en wat pakkingen uitgedroogd.
 
Carburateur slijtage? Hoeveel kilometer heeft je scooter gelopen? Als er al iets slijt is het de gasschuif of het veertje wat niet meer optimaal is, maar vaak is dat weer gevolg van slechte filters. Of het ding heeft jaren stilgestaan en wat pakkingen uitgedroogd.
Bijna 30.000 km:oops: . Zover ik weet heeft hij nooit langer dan een maandje stilgestaan.
Wat bedoel je met slechte filters?
 
30.000km is wel een hoop :) Maar foto's zeggen dan meer en als je dealer het al aanraad zou er wel een kern van waarheid in kunnen zitten.
Hier in de buurt is een zaak gevestigd (M2... (ik weet niet of ik op dit forum mag refereren naar zaken)) en deze verkopen 2 carburateurs: een 'namaak' voor 30 euro en een originele voor 155 euro. 155 euro is me echt een klap in het gezicht at this point... Is de namaak voldoende? Mijn dealer zei dat namaak niet per se slecht is. En ik bestel liever niks van internet, want hier heb ik slechte ervaringen mee m.b.t. scooteronderdelen. Zou jij of iemand anders me hierin nog een beetje advies kunnen geven?
 
Je kan gewoon linken naar webshops hoor en de artikelen die je op het oog hebt :)

En net als alle internet aankopen, beetje research doen zoals je nu doet zegmaar. Er zijn genoeg betrouwbare scooter onderdelen webshops
 
Je kan gewoon linken naar webshops hoor en de artikelen die je op het oog hebt :)

En net als alle internet aankopen, beetje research doen zoals je nu doet zegmaar. Er zijn genoeg betrouwbare scooter onderdelen webshops
https://www.m2trading.com/nl/merken...eurs/carburateur-choke-peugeot-kymco-orgmodel
Dit is de 'namaak' die ik op het oog heb. Lijkt het wel oke (als in of hij zijn taak goed kan doen EN het ook eventjes uithoudt)? Is het te vertrouwen?
Ik ben zo wantrouwend, omdat telkens wanneer ik iets online koop (en ook een keer in de winkel van M2Trading) het product niet past of niet werkt na behoren en ik dan moet retournen en in veel gevallen is dit voor eigen rekening wat ik zelf wel zonde vind. Vandaar dat ik het liefst zoveel mogelijk koop bij M2Trading. Het filiaal van M2 ligt namelijk hier om de hoek en dan hoef ik niet voor retour te betalen etc. mocht het niet passen.
 
Ik dacht dat mijn bromboer dit gedaan had... heb hem niks horen zeggen over dat er koolaanslag in de carburateur zat. Wel zei hij dat de carburateur zelf slijtage heeft en dat ik misschien een nieuwe carburateur moet kopen, maar ik weet dus niet hoe erg de slijtage is en of het dus nut heeft om een nieuwe carburateur te kopen...

Of probeerd je gewoon een nieuw onderdeel aan te smeren zodat je kosten maak..
Want als je er zelf er niks van snapt, dan word je door een dealer al snel getild.. Of hij moet het echt onderbouwend aan je kunnen laten zien wat er mis ermee is. Tuurlijk is het mogelijk dat er rond de gasschuif slijtage kan onstaan.. Alleen zoals boven word gezegd dan moet je echt kleine deeltjes zand in de inlaat hebben gehad door bijvoorbeeld een powerfilter. Maar bij normaal onderhoud zou hier helemaal geen sprake van moeten zijn.
 
Of probeerd je gewoon een nieuw onderdeel aan te smeren zodat je kosten maak..
Want als je er zelf er niks van snapt, dan word je door een dealer al snel getild.. Of hij moet het echt onderbouwend aan je kunnen laten zien wat er mis ermee is. Tuurlijk is het mogelijk dat er rond de gasschuif slijtage kan onstaan.. Alleen zoals boven word gezegd dan moet je echt kleine deeltjes zand in de inlaat hebben gehad door bijvoorbeeld een powerfilter. Maar bij normaal onderhoud zou hier helemaal geen sprake van moeten zijn.
Ik weet dus niet in hoeverre de vorige eigenaar onderhoud heeft gedaan... wel weet ik dat de scooter overal vies was (van binnen, maar van buiten zeker ook). Deze man woonde ergens in een veld. Misschien dat er dus toch, zoals jij al zei, een beetje zand ergens is gekomen.
EDIT: maar heeft gasschuif slijtage ook te maken met mijn probleem: het koud VAAK slecht willen starten?
 
Last edited:
Koud starten is echt weer aan de choke te relateren, zie beetje de 1e posts van dit topic :)

Ik zou toch zelf eens die carburateur eraf halen en schoonmaken en kijken hoe ver je zelf komt
 
Koud starten is echt weer aan de choke te relateren, zie beetje de 1e posts van dit topic :)

Ik zou toch zelf eens die carburateur eraf halen en schoonmaken en kijken hoe ver je zelf komt
Staat hier misschien ergens op dit forum een how-to o.i.d.? Ik zou namelijk echt niet weten hoe ik die loskrijg en schoon moet maken en hoe ik een defect kan herkennen...:oops: ik wil het wel met plezier leren.
 
Het probleem lijkt me eerder dat de scooter in den beginne te weinig brandstof krijgt.
Het probleem dat TS omschrijft laat me denken aan mijn Kymco als deze langere tijd stil heeft gestaan.

De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen.
Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Laat je hem dan even stationair draaien zodat het vacuum van de motor de vlotterkamer van de carburateur kan vullen is er niks meer aan de hand.

Vraag aan TS, lekt de scooter benzine of ruikt hij intensief naar benzine als hij stil staat?
 
Het probleem lijkt me eerder dat de scooter in den beginne te weinig brandstof krijgt.
Het probleem dat TS omschrijft laat me denken aan mijn Kymco als deze langere tijd stil heeft gestaan.

De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen.
Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Laat je hem dan even stationair draaien zodat het vacuum van de motor de vlotterkamer van de carburateur kan vullen is er niks meer aan de hand.

Vraag aan TS, lekt de scooter benzine of ruikt hij intensief naar benzine als hij stil staat?
Er lekt geen benzine. De scooter zelf ruikt wel een beetje naar iets (het betreft nog steeds een 2t en ik vermoed dat ik de geur van de uitlaatdampen ruik). Bij de carburateur ruik je wel wat, maar ik zie verder nergens benzine lopen of iets wat lijkt op een lek.
Vrienden van me zeggen dat het bij het starten klinkt net alsof de carburateur verzuipt wanneer ik gas geef. Dit doet hij niet (neem ik aan), want ik kan na opnieuw starten en eventjes wachten wegrijden.
 
Beste,

Mijn Speedfight 2 2t snor wilt sinds een week niet meer goed starten. Wanneer ik start, klinkt de motor zwak. Geef ik gas, dan valt de motor uit. Ik moet heel voorzichtig en zacht gas geven om hem iets in de toeren op te laten lopen, zonder dat hij uitvalt. Wanneer ik dit doe, bereik ik op een gegeven moment (10-20 seconden) het punt dat de motor normaal draait en dan trekt de scooter ook ineens vooruit en rijdt hij zoals normaal. Zet ik de motor uit na een stukje rijden en dan start hij (voor zover ik weet, ik heb het nog niet zo vaak geprobeerd..) normaal.
Misschien een probleem met de choke? Of de carburateur die aan vervanging toe is? Carburateur is pas geleden schoongemaakt, dus er is in ieder geval niks verstopt etc.

EDIT: het is niet dat hij altijd slecht start. Ik gok dat een ruime 70% van de tijd dit probleem zich voordoet.

Is het probleem inmiddels verholpen? Zo ja, wat heb je eraan gedaan? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn Speedfight 2. Alvast bedankt!
 
Back
Top