Scooter start/rijdt slecht

Nilz!

Well-Known Member
Hallo!

Ik heb een scooter die ongeveer 2 jaar stilstaat omdat die niet goed start en reed. Dus ben ik gisteren begonnen hem maar eens onder handen te nemen. Laat ik eerst zeggen hoe het eerst was:
Mijn zus had allereerst de scooter 2e hands gekocht, na een tijdje nieuwe cilinder erin (ik weet niet of die ingereden is maar is dus niet meer van toepassing).
Na een tijdje merkte mijn zus dat na ong. 5 kilometer, hij langzaam stilviel, met het gas open. (dit klinkt me als een warmdraaier maar daar wist ik toen niet veel van)...
Dit is echter ik denk wel 6 keer gebeurd maar de scooter werd al gauw afgedankt omdat mijn zus inmiddels het rijbewijs gehaald heeft.

nu wil ik hem echter in gebruik nemen/verkopen en dus wil ik zorgen dat hij weer start. Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb:
Scooter die start met moeite als ik hand voor luchtinlaat hou; ik dacht dus dat de sproeier verstopt zat oid, maar dit was niet het geval. Na starten reed de scooter max 30-35 km/h
ik dacht dus dat hij te weinig benzine kreeg. Toen heb ik een nieuwe sproeier gehaald (standaard was 70, heb 76 gehaald) maar deed het nog steeds niet goed dus heb meteen maar cilinder nagekeken (na al die warmlopers dacht ik eigenlijk wel dat die slecht zou zijn), maar die zag er nog goed uit, dus die weer terug gezet en maar eens stukje gereden, ging deze keer al 40-45 km/h en trok sneller op.

Nu denk ik dus dat ik nog een grotere sproeier moet maar ik zou dus niet weten welke maat en ik heb eigenlijk geen zin om er 10 te proberen á €2,50 per stuk.. Weet iemand welke maat ik ongeveer zou moeten hebben?
Verder vind ik het trouwens toch een beetje raar dat ik zon grote sproeier moet, want met oude cilinder reed die gewoon lekker met sproeier 70..
Ik hoop dat ik iets van iemand hoor!
 
Advertisement - register to remove this

ja de bougie daar kon ik niet veel aan zien, in het midden was die zwart, maar dat is die na het schoonmaken nogsteeds, en die rand was lichtbruin (niet koffiebruin maar lichter dus;) )

maar is te weinig benzine en te veel lucht niet hetzelfde8P??
 
ik heb er nu iig een sproeier 88 in gezet, en hij rijdt nu wel weer goed, haalt de 50 ongeveer (kan/was ooit beter, mja ben wel tevredenO-)). Ik kijk wel als ik een keertje in de buurt van een scooterzaak kom voor een nog net iets groter, maar heeft geen haast;)
start motor heeft wel erge moeite om hem aan te krijgen.. maar hij doet alsof hij ieder moment aan kan slaan maar dat gebeurd dus niet.. maar een keer flinke kick en hij loopt meteen:r
kan dat zijn dat ik misschien toch een net grotere sproeier nodig heb?
Ik kijk morgen ff of ik misschien een flink stuk rij of ik het dan kan zien aan de bougie (((ik heb geen certificaatO-)O-))))
 
ik heb eigenlijk alleen gereden zonder filter:O
maar ik heb de standaard filter.. ik weet niet wat er met de cilinder anders is als de originele, maar sinds de nieuwe cilinder erop zit is het allemaal begonnen eigenlijk.

en ik heb alleen in mijn (rustige) straat gereden. ik denk dat ik mijn vader maar een stuk laat rijden anders:p ik denk ook niet dat mijn ouders er blij mee zijn als ik zo ff wat rond ga rijden;)
 
nja, ik moest de filter eraf halen en hand echt voor de luchtinlaat houden, als ik dat voor de filter deed dan werkte het niet, vandaar. maar ik kijk morgen hoe die het met filter doet..
 
Zou het niet de choke kunnen zijn?
want: als ik hem koud start heeft hij veel moeite, en moet ik dus hand voor inlaat houden en dan start die meestal nog niet en moet ik hem nog een kick geven..
maar als ik hem echter binnen 10 minuten na uitzetten weer wil starten, doet die het in een keer..
 
Het is dus niet de choke;(
heb die verwisseld met handchoke, maar of ik nu choke gebruik of niet, de scooter loopt er niet anders door..

Maar nu doet mijn scooter echt raar, starten gaat nog steeds amper maar als hij het doet, dan heb ik:
hij loopt redelijk stationair, maar valt na 2 minuten uit
als ik rij dan komt die net boven de 40

of:
hij maakt stationair veel toeren, genoeg om uit zichzelf bijna te gaan rollen
hij trekt goed op en rijdt 55

Ik snap er helemaal niks van, meestal is het na starten het een of het andere, maar soms dan slaat die opeens om.

Iemand een suggestie?? Trouwens, kickstart gaat vrij soepel, maar zuiger/cilinder en pakkingen zijn opzich nog goed, dus misschien dat hij af en toe wel en af en toe niet genoeg compressie kan maken :S ..
 
zover ik weet heb ik alleen een stationairschroef, maar deze staat goed.
en er zat nog wel een schroef waar ik niet van weet of dit de luchtstelschroef is, het ziet er niet naar uit iig, maar deze staat helemaal aangedraaid, maar als ik die losser draai, dan valt hij uit..
 
Back
Top