Scooter start niet

Kyran010

New Member
Hoi allemaal,
Ik heb gisteren een malaguti f12 gekocht van een vriend die niets van scooters weet.
Het is een 70cc met een top performance black tropy cilinder. Hij reed altijd gewoon goed tot die er mee stopte. Hij dacht een warmloper en heeft er nooit meer naar omgekeken. maar na aanschaf heb ik de tank gecheckt en die stond helemaal leeg. Na het vullen deed hij het overigens nogsteets niet. Hij heeft compressie. Hij leek alleen eerst een vacuüm lek te hebben. Na vandaag de cildinder los te hebben gehaald en de pakkingen, de bougie en een nieuwe naaldlager erin gezet te hebben gezet. lijkt het vacuüm probleem opgelost. De scooter start alleen helaas nogsteets niet. Hij heeft alleen een kick maar dat deed hij voor hij stil kwam te staan erg makkelijk. Koelvloeistof is ook vervangen alleen op de plek waar dat in je cilinder hoort te komen was het wel vies en veel roest. De rest van de cilinder is nog in prima staat. Naast de bovenstaande dingen is er niets aan veranderd na die stil kwam te staan. En reed eerst erg goed.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Het is altijd handig om te weten hoe of een scooter gestopt is. Met een "bluuuuuuuuh", of gewoon "Plop".
Het 1 is benzine, het andere elektrisch (vaak).
 
En ook niet onbelangrijk , hoeveel compressie heeft hij , heb je dit gemeten of vindt je dat hij genoeg heeft?
Hij heeft altijd al weinig compressie gehad, alsin de kick heeft niet beel kracht nodig. Maar dit was voorheen ook geen probleem. En hij lijkt niet minder te hebben.
Post automatically merged:

Het is altijd handig om te weten hoe of een scooter gestopt is. Met een "bluuuuuuuuh", of gewoon "Plop".
Het 1 is benzine, het andere elektrisch (vaak).
Volgensmij was het meer de “bluuuuuhhh” daarom dachten we ook eerst een warmloper. Maar een lege tank klinkt ongeveer het zelfde.
 
Hij heeft altijd al weinig compressie gehad, alsin de kick heeft niet beel kracht nodig. Maar dit was voorheen ook geen probleem. En hij lijkt niet minder te hebben.
Post automatically merged:


Volgensmij was het meer de “bluuuuuhhh” daarom dachten we ook eerst een warmloper. Maar een lege tank klinkt ongeveer het zelfde.
Krijgt hij echt bezine?
En dan bedoel ik niet je bezine slang van je carb afhalen. Maar check het vacum systeem eens goed na. K heb zelf gehad bij een kymco vp50 dat als de bezine slang los dat die keurig bezine gaf. Maar als de slang er op zat niet meer. Dus check je vacum slangen goed na
 
Krijgt hij echt bezine?
En dan bedoel ik niet je bezine slang van je carb afhalen. Maar check het vacum systeem eens goed na. K heb zelf gehad bij een kymco vp50 dat als de bezine slang los dat die keurig bezine gaf. Maar als de slang er op zat niet meer. Dus check je vacum slangen goed na
Zal er even naar kijken, maar benzine kwam idd wel door buis en mn membraan werd wel vochtig . Had sproeiers ook doorgeblazen.
 
Ik heb vandaag dus voor de zekerheid de olie vervangen aangezien naaldlager kapot was toen ik de pakkingen van mijn cilinder verving. Deze had gelukkig geen stukjes metaal. Ik heb de benzinebuis, vacuümbuis en het membraan gecheckt. Deze leken allemaal oke. Er lijkt nu ook gewoon benzine de carb in te komen. De vlottenkamer wordt nat. Er kwam olie op de bougie maar leek ook op benzine. Starten echter nogsteets niet. Ook niet als ik benzine rechtstreek het membraan in giet.
 
Je hebt er dus zelf ook geen kaas van gegeten....
Maargoed kan van alles zijn. Krijgt je bougie benzine? Of is je carb verstopt aangezien dat ie met lege tank stopte.
Blok warm of vast gelopen?
 
Behalve benzine...... Vonkt je bougie wel?
Draait hem er eens uit, dop op de bougie en de bougie even tegen het frame houden en kicken. Dan zie je of hij vonkt. Let op bougie niet aanraken als je kickt!
 
Behalve benzine...... Vonkt je bougie wel?
Draait hem er eens uit, dop op de bougie en de bougie even tegen het frame houden en kicken. Dan zie je of hij vonkt. Let op bougie niet aanraken als je kickt!
Ja de bougie vonkt wel. Als eerst gecheckt :/
Post automatically merged:

Je hebt er dus zelf ook geen kaas van gegeten....
Maargoed kan van alles zijn. Krijgt je bougie benzine? Of is je carb verstopt aangezien dat ie met lege tank stopte.
Blok warm of vast gelopen?
Carb al helemaal geschoon gemaakt. Sproeiers zijn gewoon open en er komt benzine in de vlottenkamer.
 
Ja de bougie vonkt wel. Als eerst gecheckt :/
Post automatically merged:


Carb al helemaal geschoon gemaakt. Sproeiers zijn gewoon open en er komt benzine in de vlottenkamer.
Sorry daar had ik even overheen gelezen. Om er zeker van te zijn dat je vacuüm systeem werkt en de benzine dus voldoende naar je carburateur loop kan je even je benzine slang van de carburateur trekken, als je dan kickt en de benzine begint te stromen dan weet je dat dit in ieder geval goed is.
 
Slijtage wordt alleen maar meer en niet minder , zou toch na al het andere te hebben geprobeerd de compressie te meten of laten meten .
is een eerste vereiste om te kunnen starten . Wordt je bougie wel nat na een aantal keer starten ?
 
Slijtage wordt alleen maar meer en niet minder , zou toch na al het andere te hebben geprobeerd de compressie te meten of laten meten .
is een eerste vereiste om te kunnen starten . Wordt je bougie wel nat na een aantal keer starten ?
Ik denk inderdaad ook dat het met de compressie heeft te maken. De bougie lijkt wel benzine bij te komen namelijk. Iemand enig idee waar in compressie kan verliezen? Alsin alleen de zuiger veren vervangen of kan ik het ook ergens anders verliezen? De zuiger en cilinder lijken namelijk oke.
 
Ik denk inderdaad ook dat het met de compressie heeft te maken. De bougie lijkt wel benzine bij te komen namelijk. Iemand enig idee waar in compressie kan verliezen? Alsin alleen de zuiger veren vervangen of kan ik het ook ergens anders verliezen? De zuiger en cilinder lijken namelijk oke.
Wat dacht je van via de klepstelen?
Ga met de kop naar een goede garagist en vraag of hij de kop vacuüm kan trekken.
400 is prima.
 
Ik denk inderdaad ook dat het met de compressie heeft te maken. De bougie lijkt wel benzine bij te komen namelijk. Iemand enig idee waar in compressie kan verliezen? Alsin alleen de zuiger veren vervangen of kan ik het ook ergens anders verliezen? De zuiger en cilinder lijken namelijk oke.
Die kunnen er op het oog goed uitzien , maar toch teveel versleten zijn. Haal eens een veer van de zuiger en meet de slotspeling op 3 verschillende hoogte's in de cilinder. Compressie verlies via klepstelen kan haast niet , dat levert alleen olie verbruik op , en een blauwe walm achter je scooter.
Lekke kleppen is wel een optie , maar dan zou je een lektest moeten doen , met lucht in de cilinder , en kijken of het langs de in /uitlaat ontsnapt
 
Back
Top