Wail

Member
Hallo allemaal,

Ik heb een kymco like van een vriend gekregen omdat hij niet Meer starten. Nadat ik de scooter net 5 minuten had kwam ik er achter dat hij valse lucht trok vanuit de inlaat. En inderdaad het hele ophoogstuk met pakking was helemaal weg. Ik heb nieuwe besteld en heb gelijk alle benodigdheden van een Grote beurt aangeschaft. Van het weekend heb ik alles gedaan (olie vervangen, remmen vervangen en afgesteld, kleppen gesteld op 0.05inlaat en 0.1 uitlaat zoals in het onderhoudsboekje staat) alleen probeerde ik hem te starten en starten hij niet zowel elektrisch als via Kickstart niet. Na een half uur proberen starten hij maar na het minder en van het gas viel hij weer uit. Paar pogingen later na hem eerst met vol gas aan te laten staan bleef hij stationair wel draaien maar als we hem uit zetten en hem opnieuw probeerde te starten ging dit opnieuw erg moeizaam. Carberateur is schoon gemaakt en na gekeken en de bougie is nieuwe, benzine en vacuum leidingen zijn na gekeken. Voor dat ik hem kreeg had hij hetzelfde probleem en is hij naar de scooter zaak gebracht die hem "gemaakt" had maar eigenlijk niks anders had gedaan als een Factuur maken. Het verschil met voor de beurt en erna is dat hij met Kickstart net op het randje van aan staan is en Dan net niet genoeg iets heeft om door te starten. Met elektrische start hoor je dat hij wel wilt starten maar niet kan. Weet iemand wat het toevallig Kan zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Begin eens met de compressie te meten. Daarna kijken of als je start , er benzine uit de slang komt bij de carburateur.
Is het benzine / lucht filter schoon (vernieuwd) bij de beurt alsmede de bougie. ( is vernieuwd las ik)
Wordt de bougie nat ? Probeer anders eens te starten met een pufje remmen reiniger in de luchtinlaat van de carb , loopt hij dan wel , is het een brandstof probleem. Heb je wel een mooie blauwe vonk ?
Post automatically merged:

Bij kicken is het start toerental hoger als met de elektrische startmotor , als je al weinig compressie hebt gaat hij waarschijnlijk met de kick eerder aan , of heeft er in ieder geval zin in . Hoeveel km's heeft hij al achter zijn kiezen..
 
Last edited:
Begin eens met de compressie te meten. Daarna kijken of als je start , er benzine uit de slang komt bij de carburateur.
Is het benzine / lucht filter schoon (vernieuwd) bij de beurt alsmede de bougie. ( is vernieuwd las ik)
Wordt de bougie nat ? Probeer anders eens te starten met een pufje remmen reiniger in de luchtinlaat van de carb , loopt hij dan wel , is het een brandstof probleem. Heb je wel een mooie blauwe vonk ?
Post automatically merged:

Bij kicken is het start toerental hoger als met de elektrische startmotor , als je al weinig compressie hebt gaat hij waarschijnlijk met de kick eerder aan , of heeft er in ieder geval zin in . Hoeveel km's heeft hij al achter zijn kiezen..
Hoi,
Brandstof was mijn eerste oorzaak dacht ik maar er komt keurig Brandstof uit de slang als hij wordt gekickt, lucht en benzine filters zijn beide nieuw met 0km erop, bougie ook nieuw erop. Met remreiniger geprobeert maar helaas zonder resultaat. De scooter heeft 4506km achter de kiezen niet veel dus.
 
Dan blijft er dus compressie of ontsteking over . Wordt de bougie ook nat na start pogingen?
Weet je zeker dat de kleppen goed gesteld zijn ? waar is het isolatie stuk gebleven tussen inlaat en carb ?
Weinig km's maar zou toch eens de comp meten. Moet rond of over de 9 bar zijn.
 
Dan blijft er dus compressie of ontsteking over . Wordt de bougie ook nat na start pogingen?
Weet je zeker dat de kleppen goed gesteld zijn ? waar is het isolatie stuk gebleven tussen inlaat en carb ?
Weinig km's maar zou toch eens de comp meten. Moet rond of over de 9 bar zijn.
Bougie Zou ik morgen moeten kijken, en de kleppen blijf ik steeds Meer over twijfelen terwijl in het onderhoudsboekje precies die afstand en aan gegeven zijn. Het isolatie stuk was kapot dus ik heb een andere besteld met nieuwe pakkingen en die zit er ook op. Toen 1x gestart was had ik gelijk weer getest op valse lucht en dit was na de reparaties weg.
 
Zet ze allebei eens op 0,1 , is waarschijnlijk niet goed maar daar moet hij wel op lopen. Wat je ook zou kunnen testen is de werking van de choke hier een filmpje hoe en waarom. :
 
Zet ze allebei eens op 0,1 , is waarschijnlijk niet goed maar daar moet hij wel op lopen. Wat je ook zou kunnen testen is de werking van de choke hier een filmpje hoe en waarom. :
Het probleem van compressie testen voor mij is dat ik geen compressie meter heb en het dus niet kan testen, de overige dingen zoals kleppen beide op 0.1 en bougie Kan ik wel doen. En ik weet niet alles precies maar mij is aangeleerd dat een carberateur met een kapot te choke wel Zou moeten werken alleen niet ideaal.
 
Met dit koude weer wordt dat toch wat lastig , mede omdat je zegt dat de scooter als hij start , dat je dan geen gas kan geven. Normaal hoort het zo te zijn dat hij hoog stationair loopt . Dit duurt bij mij ±1 min , en dan zakt hij af. Normaal staan de scooter af fabriek erg zuinig afgesteld , dus geen choke en je hebt een probleem. Ook zou je b.v met je hand tijdens het starten de lucht inlaat kunnen knijpen van de carb , om te kijken of dat helpt met starten.
 
Met dit koude weer wordt dat toch wat lastig , mede omdat je zegt dat de scooter als hij start , dat je dan geen gas kan geven. Normaal hoort het zo te zijn dat hij hoog stationair loopt . Dit duurt bij mij ±1 min , en dan zakt hij af. Normaal staan de scooter af fabriek erg zuinig afgesteld , dus geen choke en je hebt een probleem. Ook zou je b.v met je hand tijdens het starten de lucht inlaat kunnen knijpen van de carb , om te kijken of dat helpt met starten.
Ik zal het morgen alles testen. Het lijkt mij het slimste om het in de volgorde te doen van
1. kijken naar de bougie of hij nat is
2. Kijken of hij wel start als je de lucht inlaat beetje dichtknijpt
3. Kleppen beide op 0.1mm proberen
4. Als het geen van de bovenstaande is is het compressie.
 
Ook een optie hoewel onwaarschijnlijk als hij wel goed heeft gelopen , is om te kijken of de nokkenas op tijd staat t.o.v de zuiger.
Merk teken vliegwiel op T en de lijntjes of gaatjes nokkenas tandwiel gelijk met de kleppen deksel rand , en het grote gat naar boven gericht. Staan ook zat filmpjes van op you tube.
Als je hem eenmaal lopend heb is het goede afstellen van de luchtschroef ook van belang , begin eens met ongv 1,5 slagen , en als hij warm is verder afstellen.
 
Ook een optie hoewel onwaarschijnlijk als hij wel goed heeft gelopen , is om te kijken of de nokkenas op tijd staat t.o.v de zuiger.
Merk teken vliegwiel op T en de lijntjes of gaatjes nokkenas tandwiel gelijk met de kleppen deksel rand , en het grote gat naar boven gericht. Staan ook zat filmpjes van op you tube.
Als je hem eenmaal lopend heb is het goede afstellen van de luchtschroef ook van belang , begin eens met ongv 1,5 slagen , en als hij warm is verder afstellen.
Ja timing is in orde, bij het kleppen stelen gecontroleerd. En de lucht stel schroef staat ook al op 1.5 slagen
 
Sorry dat deze reactie later is als dat ik beloofd had. Bougie is niet nat en met een nieuwe bougie gekeken of er vonk was en dat was er(alhoewel het eruit leek te zien alof de vonk zwak was). Met een geknepen lucht inlaat start hij nog steeds niet. Ik ga nu de kleppen beide op 0.1mm proberen werkt dit niet Dan zal alles naar de knoppen zijn.
 
Ik zou toch voordat je misschien een hoop geld en moeite erin steekt , eerst de compressie laten meten . als je zelf geen meter hebt , is er geen garage bij jou in de buurt , kan ook bij een auto garage , als jij hem aanbied dat ze zo bij het bougie gat kunnen , zal het ook niet de hele wereld kosten. Een cil kit en een set pakking spaar je dan uit als de compressie goed blijkt te zijn.
 
Last edited:
Ik zou toch voordat je misschien een hoop geld en moeite erin steekt , eerst de compressie laten meten . als je zelf geen meter hebt , is er geen garage bij jou in de buurt , kan ook bij een auto garage , als jij heb aanbied dat ze zo bij het bougie gat kunnen , zal het ook niet de hele wereld kosten. Een cil kit en een set pakking spaar je dan uit als de compressie goed blijkt te zijn.
Net de kleppen beide op 0.1mm gezet, hij had minder moeite en wou steeds starten maar het leukte hem steeds niet. Een andere bougie Erin gezet waar op je beter kunt zien op hij nat is. En na het paar keer proberen en weer eruit Halen zag ik dat de bougie nat was. Wat zou dit betekenen want hij heeft wel een vonk
 
Ja dit zou op een slechte compressie kunnen duiden , door lekkage langs de zuigerveren of de kleppen. Maar nogmaals ik ( heb makkelijk praten natuurlijk , ik heb een compr meter) , zou eerst de compr laten testen of voor rond de € 30 er èèn bestellen. Is altijd een makkelijk stuk gereedschap , zal je vaker nodig hebben met dit soort akkefietjes.
Post automatically merged:

ook nog eens met remmenreiniger proberen te starten nu , misschien is hij na al deze pogingen wel verzopen.
 
Ja dit zou op een slechte compressie kunnen duiden , door lekkage langs de zuigerveren of de kleppen. Maar nogmaals ik ( heb makkelijk praten natuurlijk , ik heb een compr meter) , zou eerst de compr laten testen of voor rond de € 30 er èèn bestellen. Is altijd een makkelijk stuk gereedschap , zal je vaker nodig hebben met dit soort akkefietjes.
Post automatically merged:

ook nog eens met remmenreiniger proberen te starten nu , misschien is hij na al deze pogingen wel verzopen.
Gelukkig kon ik bij de garage on de hoek snel even testen. Het gemiddelde was ongeveer 10 bar. Ik weet niet of dat goed is?
 
Dat is zeker niet slecht , daar moet hij op lopen. heb je al gekeken bij de pickup van het vliegwiel , of het contact vlakje schoon is , en de afstand tot het nokje op het vliegwiel correct is ( moet een bankpasje krap tussen gaan) dit omdat je denkt dat de vonk te min is. wat ik verder nog zo kan bedenken is : bobine doormeten , bougiekabel en dop nakijken , cdi wisselen , heeft je blok goed massa en zijn die aansluitpunten schoon.
Volgens mij hoef je het niet in de combinatie van zuiger/cil/kleppen te zoeken , want compressie is goed. Verder nog even checken of het vliegwiel goed op de krukas zit met de spie. Op you tube staan filmpjes , met het doormeten van je bobine. weet je ook de grote van je hoofd sproeier?
 
Sorry voor de late reactie allemaal. Allereerst dank voor de reactie en hulp. Ik heb nog eens goed naar de cilinder gekeken en deze is helemaal naar de tering(raar dat de compressie wel goed was). Ik heb dus mede door andere onderdelen die waarschijnlijk ook niet Meer goed zullen zijn besloten een 2e hands blok er onder te zetten zodat ik zekerheid heb dat alles het doet. Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
 
Sorry voor de late reactie allemaal. Allereerst dank voor de reactie en hulp. Ik heb nog eens goed naar de cilinder gekeken en deze is helemaal naar de tering(raar dat de compressie wel goed was). Ik heb dus mede door andere onderdelen die waarschijnlijk ook niet Meer goed zullen zijn besloten een 2e hands blok er onder te zetten zodat ik zekerheid heb dat alles het doet. Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
2hands blok wil ook niet alles zeggen, let wel op wat je koopt en kijk er goed na
 
Back
Top