Scooter start niet

Hallo, al een week zit ik met het probleem dat mijn scooter niet start. Hij startte de laatste paar dagen voordat de scooter niet meer startte al heel slecht. Echt pas na 20 keer kicken ging die aan ofzo. Het is een 2takt Pgo rodoshow heb deze 2e hands gekocht bouwjaar 2005 met een 70cc cilinder erop. Heeft ongeveer 10.000km gereden. Benzine is goed, lucht is goed bougie vonkte eerst maar nu niet meer, ook een gloednieuwe bougie deed het niet. Denk dus dat het probleem bij de ontsteking ligt. Heb daarom een nieuwe bobine besteld met bougie kabel. Er is iemand die hetzlefde probleem heeft gehad als mij en toen die een nieuwe bobine had gekocht hij weer startte? Alle antwoorden zijn welkom.
 
Advertisement - register to remove this

Ja dat klopt. Als de bobine het niet fixt ligt het waarschijnlijk aan de cdi. Er is een kleine kans dat er iets kapot is gegaan aan de spoelen oid
 
Maar gaat een cdi snel kapot? Want deze cdi zit er nou denk ik 5 jaar op en eerder was de onsteking gewoon goed. Dus denk persoonlijk dat het eerder aan de bobine kan liggen.
 
Een cdi gaat uit het niets kapot, dus zou best daar aan kunnen liggen. Maar met de ontsteking kan je het best alles op volgorde van goedkoop naar duur vervangen. Dus eerst de bobine proberen is ook het handigst
 
Levi,

waarom een tweede draadje starten voor hetzelfde probleem?
Dit maakt alles alleen maar onoverzichtelijk.

in het andere draadje beweer je:

Levi Alberts said:
Nee heb ik gececkt en vonkt niet en vonkte eerst wel, had toen een nieuwe bougie gekocht maar werkte ook niet. Bobine doorgemeten en is dus kapot. Wat raad je me aan?

En je was daarna op zoek naar een betaalbare aftermarket bobine, waarom dit nieuwe draadje?
 
Oke, en als de bobine het de niet fixt ligt het waarschijnlijk aan de cdi?
Waarschijnlijk wel ja. Als je pech hebt is het iets met de stator, maar die kans is klein.
Je kan vgm ook checken of onderdelen van de ontsteking kapot zijn met een multimeter. Ik heb nogsteeds geen idee hoe zo'n ding werkt
 
het kan ook aan kapotte bougiekabel of dop liggen.het is altijd uitvogelen met electra.pak een multimeter en meet alles goed na.
Ja dat weet ik, heb ook een bobine met nieuwe bogie kabel en bougie dop besteld
Post automatically merged:

Waarschijnlijk wel ja. Als je pech hebt is het iets met de stator, maar die kans is klein.
Je kan vgm ook checken of onderdelen van de ontsteking kapot met een multimeter. Ik heb nogsteeds geen idee hoe zo'n ding werkt
Ik heb daar dus ook geen verstand van, daarom probeer ik een nieuwe bobine en in het ergste geval een nieuwe cdi.
 
Ik had precies hetzelfde als wat jij hebt, geen vonk. Ik heb alles vervangen op deze volgorde: bougie, bougiekabel, bobine, cdi, stator en uiteindelijk naar de scooterboer gegaan.

En de scooterboer heeft er een andere cdi in gedaan en hij liep weer.

Ik zeg niet dat het in jou geval de cdi is maar de kans is zeker aanwezig! Mijn scooter is 4 jaartjes oud.

Note: De cdi die ik getest had was geen orginele cdi, daarom werkte hij niet.
 
Bedankt voor je reactie, alleen heb ik bij scooters niet super veel verstand van het elektronisch gedeelte met al die draadjes. Ik weet wel dat dat bobine cdi en bougie natuurlijk bij de ontsteking horen maar hoe je het allemaal moet doormeten geen idee. Mijn cdi deed het vorige week nog goed is ook een originele cdi. Het kan zijn dat die dan ook nog kapot is maar ga er vanuit dat het aan de bobine ligt (hoop ik) en anders nieuwe cdi erop. Alleen dit klinkt misschien heel dom alleen wat is een stator?
 
De stator wekt de wisselstroom van je scooter op, is bij de stator de censor kapot krijgt je bougie ook geen stroom. Alleen in de praktijk gaat de stator niet vaak kapot omdat het een simpel component is. Vaak het schoonmaken van de stator al goed genoeg.

Dit is een stator:

1608623716169.png

Mijn cdi was ook orgineel. Alleen ik had hem vervangen door een niet orginele cdi. Toen de scooterboer er een orginele agm cdi in deed, werkte de scooter meteen.

Bougie, bougiekabel en bobine vervangen is inderdaad het slimste om als eerst te vervangen, is ook het goedkoopste. Daarna zou ik de cdi vervangen.


Zie hier een video waarbij hij ook tot de conclusie komt dat de cdi kapot is:


Veel succes!
 
Oke dankjewel, waar in je scooter zit de stator? Moet je dan de carterkap open halen?
Post automatically merged:

Oke dankjewel, waar in je scooter zit de stator? Moet je dan de carterkap open halen?
Toevoeging: als mijn scooter weer start doormiddel van de nieuwe bobine, dan is een nieuwe cdi ook niet nodig toch?
 
Oke dankjewel, waar in je scooter zit de stator? Moet je dan de carterkap open halen?
Post automatically merged:


Toevoeging: als mijn scooter weer start doormiddel van de nieuwe bobine, dan is een nieuwe cdi ook niet nodig toch?

De stator zit bij het vliegwiel, aan de kant van de uitlaat, achter een koelkap. Je bent alleen wel een vliegwieltrekker nodig om het vliegwiel eraf te krijgen.

Als ik jou was zou ik hier nog van af blijven en wachten totdat je bobine/kabels binnen zijn, want mischien is dat wel de fix :)
 
De stator zit bij het vliegwiel, aan de kant van de uitlaat, achter een koelkap. Je bent alleen wel een vliegwieltrekker nodig om het vliegwiel eraf te krijgen.

Als ik jou was zou ik hier nog van af blijven en wachten totdat je bobine/kabels binnen zijn, want mischien is dat wel de fix :)
ja kwam er net achter had het fff opgezocht, ga ik ook doen want miss is de bobine wel de hele fix.
Post automatically merged:

ja kwam er net achter had het fff opgezocht, ga ik ook doen want miss is de bobine wel de hele fix.
Toevoeging: ik heb alleen geen vliegwieltrekker, is een vliegwieltrekker ook de enige manier om hen los te krijgen of kun je het ook met iets anders doen?
 
Back
Top