Scooter start niet

scootermeneer

New Member
Hallo, ik zit met een probleem.
Ik heb een Peugeot Looxor (is volgens mij motorisch gezien bijna identiek aan een Vivacity) uit 2005, een 2 takt dus, en die wil niet meer starten. Ik heb hem afgelopen jaar rijdend weg gezet, maar nu start hij niet meer. Nou dacht ik dat ik er zelf wel genoeg van af wist om dit op te lossen, maar ik ben ten einde raad. Het zit zo:
- de scooter vonkt wel, dus mij lijkt het dat de ontsteking in orde is
- als je je hand op de carburateur houdt voel je dat hij aanzuigt, dus ik denk dat het spruitstuk en de membraan in orde zijn
- als je je vinger op het gat van de bougie doet voel je dat hij genoeg compressie heeft, en dit voel je ook met kicken
- de bougie wordt nat
- als ik de uitlaat demonteer en in de cilinder kijk zie ik regelmatig een ontbranding, en er komen ook wolkjes rook uit de cilinder
- als ik remreiniger in de cilinder spuit, stoppen de rookwolkjes kort (dit leek mij zelf niet helemaal logisch)
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd.
- Carburateur en membraan schoon gemaakt, leken mij allebei in orde
- Bougie, CDI en bobine vervangen, ik dacht misschien is de timing van de ontsteking niet goed of is de vonk niet sterk genoeg
- Verschillende standen op de luchtschroef geprobeerd
- Remreiniger in cilinder spuiten (via alle gaten geprobeerd, dus via bougiegat, carburateur en zelfs uitlaat gat)
Het lijkt alsof de scooter wel wil aan slaan, maar het gewoon net niet doet. Ik snap er niks van. Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit op zou kunnen lossen.
Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Ten eerst spuit nooit remmenreiniger in een motor... Remmenreinger is gemaakt om vet / olie restanten af te breken. Dat betekend dat je de smering (wat het blok nodig hebt om geen schade te krijgen) je met remmenreiniger oplost.. Dus het blok heeft dan te weinig of helemaal geen smering meer.. Gebruik hiervoor dus echt start piloot (spul dat er echt voor geschikt is)


Na 1 jaar stilstand zou ik zelf op ze minst de benzine aftappen (dit is naar 1 jaar een soort waterige substantie geworden wat je geen benzine meer kan noemen).. Daarnaast aan te raden om de carburateur eens goed te reinigen en een nieuw luchtfilter matje te instaleren..

Voor de rest is afhankelijk van het aantal kilometers die al gemaakt zijn (van de snelheidsmeter af te lezen) en de onderhoud dus je reeds wel of niet hebt uitgevoerd.
 
Hallo, ik zit met een probleem.
Ik heb een Peugeot Looxor (is volgens mij motorisch gezien bijna identiek aan een Vivacity) uit 2005, een 2 takt dus, en die wil niet meer starten. Ik heb hem afgelopen jaar rijdend weg gezet, maar nu start hij niet meer. Nou dacht ik dat ik er zelf wel genoeg van af wist om dit op te lossen, maar ik ben ten einde raad. Het zit zo:
- de scooter vonkt wel, dus mij lijkt het dat de ontsteking in orde is
- als je je hand op de carburateur houdt voel je dat hij aanzuigt, dus ik denk dat het spruitstuk en de membraan in orde zijn
- als je je vinger op het gat van de bougie doet voel je dat hij genoeg compressie heeft, en dit voel je ook met kicken
- de bougie wordt nat
- als ik de uitlaat demonteer en in de cilinder kijk zie ik regelmatig een ontbranding, en er komen ook wolkjes rook uit de cilinder
- als ik remreiniger in de cilinder spuit, stoppen de rookwolkjes kort (dit leek mij zelf niet helemaal logisch)
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd.
- Carburateur en membraan schoon gemaakt, leken mij allebei in orde
- Bougie, CDI en bobine vervangen, ik dacht misschien is de timing van de ontsteking niet goed of is de vonk niet sterk genoeg
- Verschillende standen op de luchtschroef geprobeerd
- Remreiniger in cilinder spuiten (via alle gaten geprobeerd, dus via bougiegat, carburateur en zelfs uitlaat gat)
Het lijkt alsof de scooter wel wil aan slaan, maar het gewoon net niet doet. Ik snap er niks van. Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit op zou kunnen lossen.
Alvast bedankt.
Ik heb precies hetzelfde probleem met mn jetforce stdi 50cc 2takt, benzine is helemaal nieuw carb is schoon gemaakt leidingen vervangen luchtfilter schoon gemaakt, ik heb als tip van me vader mee gekregen rem reiniger in de filter te spuiten en dat je dar altijd een reactie op krijgt, heb t zelf nog niet uitgeprobeert maar blijkbaar is het een bekend probleem bij peugeot dat het net lijkt alsof de startmotor klinkt alsof de motor aan slaat ik hoop dat iemand of jijzelf de opplosing vind want dan weet ik ook meteen waar ik kijken moet


mod-edit:
Zou je dan graag een eigen topic dan willen maken.. Want het heeft weinig zin om je eigen vraag in andermans topic te plaatsen zodat er dan 2 discussies ontstaat.. Ik denk niet dat de topic starter daarmee ook geholpen is.
 
Ik heb net weer tijd gehad om er aan te werken, en ik heb de benzine vervangen, en dat was dus de oplossing bij mij. Bedankt Eurokit, hier had ik zelf niet aan gedacht. Hij rookt wel ontzettend veel nu, maar ik ga er binnenkort denk ik een eind mee rijden en dan hoop ik dat dat ook weer over gaat, maar we zullen zien. Jeffrey Marcele, ik weet niet of je al hebt getest of je vonk hebt, als dat niet het geval is zal hij sowieso niet starten, dan zul je het probleem in de ontsteking moeten zoeken. In elk geval veel succes er mee.
 
Ik heb net weer tijd gehad om er aan te werken, en ik heb de benzine vervangen, en dat was dus de oplossing bij mij. Bedankt Eurokit, hier had ik zelf niet aan gedacht. Hij rookt wel ontzettend veel nu, maar ik ga er binnenkort denk ik een eind mee rijden en dan hoop ik dat dat ook weer over gaat, maar we zullen zien. Jeffrey Marcele, ik weet niet of je al hebt getest of je vonk hebt, als dat niet het geval is zal hij sowieso niet starten, dan zul je het probleem in de ontsteking moeten zoeken. In elk geval veel succes er mee.
ik heb me jet al aan het lopen gekregen lag toen aan de bougie en benzine vacuum pomp die eraf getrokken en rechstreeks door laten voeren werkt prima.
Btw Mocht je scoot ineens toeren verliezen snelheid inhouden of je uitlaat ploffen kan t aan een losse bougie liggen dit was gister bij mij het geval denk niet meteen aan een cdi,boubine foutje maar denk klein schallig rijd nu weer als een speer. :p
 
Back
Top