Scooter start niet.

ooodjjbooo

Well-Known Member
Na lang goed rijden is het toch gebeurd, hij start niet meer. Het begon allemaal met een probleem dat mij leek dat het bij de bougies lag. Dit omdat een nieuwe bougie (4x een hittegraad 8 en 2x een hittegraad 9) alleen maar stotterde en ik een oude autobougie indraaide die perfect reed (ook weken lang).

Wat nu het geval is, is dat hij niet meer start. Het ligt imo. niet aan de bougies, die vonken goed. Heb ook 7 verschillende geprobeerd (Hittegraad 9, hittegraad 8 en nog een paar autobougies).
Geval is dat de bougie nat word en dus vonkt, echter is die na 4 dagen sleutelen maar 2 keer gestart, rijd dan ook heel even en na het stilzetten mag je weer opnieuw beginnen met sleutelen.

Setup:
Carters: Peugeot Horizontaal LC
Cilinder: Barikit 70cc getuned (9500 a 10000 toeren/min)
Cilinderkop: Airsal 70cc kop
Uitlaat: Doppler S3R
Inlaat: Stnd luchtfilter 17,5 carb
Onsteking: stnd, ngk racing cable + dop

mn troubleshoot tot nu toe:
- andere carb geprobeerd
- membraan kleppen gecontrolleerd en meteen ook vervangen
- met luchtfilter, zonder luchtfilter en met powerfilter
- Keeringen gecontroleerd, zitten goed op hun plek.
- Meerdere bougies, die allemaal een mooie blauwe vonk geven
- cilinder gecontroleerd op compressie, ook deze is goed

Op het laatste viel me wel iets op, de cilinder blaast heel veel maar voel je via het bougiegat (bijna) niet zuigen.

Als die trouwens aan slaat, loopt die ook zoals voorheen, dit was dan wel met de stnd luchtfilter.
 
Advertisement - register to remove this

Als de bougie nat wordt betekend dat tegenwoordig dat hij vonkt? Eerder van niet, of in elk geval geeft het niet aan dat hij WEL vonkt. Of hij vonkt niet in de cilinder, of hij verzuipt. Het is beun maar werkt wel: wat deo in de luchtinlaat van de carb met gas open terwijl je even kickt/start, loopt hij dan wel 2 tellen of blijft het niks. Niks = geen vonk, wel lopen = mengsel wil niet verbranden (slechte compressie, slecht mengsel). Heeft niet met de choke te maken? Of inmiddels gewoon verzopen en daardoor wil die niet meer..
 
Als de bougie nat wordt betekend dat tegenwoordig dat hij vonkt? Eerder van niet, of in elk geval geeft het niet aan dat hij WEL vonkt. Of hij vonkt niet in de cilinder, of hij verzuipt.

Nou nee, dat was ook niet mijn intensie om het zo te melden. Na 5 dagen sleutelen had ik hem zo ver dat hij in 1 keer wilde starten, meermaals achter elkaar. Had toen enkel de koppakking vervangen. Die zag er niet meer zo fris uit. Echter na een paar 100 meter stoptie die weer en was ook die pakking opgeblazen, dus er klopt iets niet aan mijn cilinder of cilinderkop.

Anyway, heb nu mn blok er even onderuit gehaald (Gek genoeg is dit makkelijker dan de cilinder steeds te demonteren). En dan even aan de slag met cilinder en pakkingen. Blok was ook onder gelopen dus ook dat even mooi schoon maken.
 
Back
Top