Scooter start niet, welke hittegraad bougie nodig?

Fiko

Monteur mechatronica
Hoi,

Na lange tijd heb ik de scooter weer even nodig voor naar werk te gaan. Nu wilde ik die net starten maar lukte me niet echt. Heb zo vaak gekickt dat ik er een lamme been van heb gekregen. Er zat een bougie met hittegraad 8 erin, heb 9 geprobeerd ook niks. Daarna probeerde ik even voor de gein een bougie met hittegraad 7 en voila! Hij startte gelijk na 1 keer kicken.. Waarschijnlijk werken de andere twee niet goed bij koude temperaturen..

Mijn vraag is nu of een bougie met lagere hittegraad wel of geen kwaad kan op mijn setup. Heb namelijk een zip AC 50 cc stage 6 (vlinderpoort), 17,5 delorto en een yasuni R.

Is het niet hoe lager het getal, hoe warmer de bougie? Kan er geen problemen ontstaan met de zuigerkop of dergelijke?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Zou niks uit moeten maken, elke bougie is immers koud als je hem net start ;-)

Het hittegraadgetal zegt alleen hoe makkelijk hij op temperatuur hitte afvoert, hoe hoger dat getal hoe makkelijker maar dat merk je alleen met warme motor, in mn std speedfight zit nu een 8 en dat gaat prima net als een 7.

Voor jouw setup zou een 8 moeten volstaan maar het klinkt eerder alsof die andere bougies gewoon doorgeslagen zijn (kapot dus), dat komt wel voor.
 
Zou niks uit moeten maken, elke bougie is immers koud als je hem net start ;-)

Het hittegraadgetal zegt alleen hoe makkelijk hij op temperatuur hitte afvoert, hoe hoger dat getal hoe makkelijker maar dat merk je alleen met warme motor, in mn std speedfight zit nu een 8 en dat gaat prima net als een 7.

Voor jouw setup zou een 8 moeten volstaan maar het klinkt eerder alsof die andere bougies gewoon doorgeslagen zijn (kapot dus), dat komt wel voor.

Doorgeslagen lijkt me sterk aangezien de nummer 9 maar 1 keer is gebruikt. Nummer 8 werkt gewoon bij normale temperatuur. Met paar keer kicken start ie. Dus lijkt me wel zeer toevallig dat die twee dan stuk zijn en de nummer 7 gewoon goed.
 
*zucht* zoals ik al zei, bij koude motor maakt het geen bal uit.

Wat je wel kan checken is of de anode en kathode netjes de juiste afstand van elkaar hebben (ongeveer vingernagel dikte).

Als de bougie die erin zat al tijdje niet gebruikt is kan hij ook roestig zijn.
 
Als ie keertje uit je handen valt kan ie ook verrot zijn.
Insane heeft gelijk als die bougie niet goed vonkt vervangen want moet ten alle tijde vonken en buiten temperatuur is daar geen factor in.
 
Als ie keertje uit je handen valt kan ie ook verrot zijn.
Insane heeft gelijk als die bougie niet goed vonkt vervangen want moet ten alle tijde vonken en buiten temperatuur is daar geen factor in.

Precies, vallen, spanningspiek, kan van alles zijn, bij mij sloegen ze er ook nog wel eens door als je koud te hard weg wilde rijden.
 
Stage 6 50cc vlinder is volgens mij een middeltoerig cilinder.. zit tegen de grens van laagtoerig spul.. Ik heb bij diverse giet cilinder al gehad dat ik van een 7 naar een 8 bougie moest..

Mij lijkt dat je minimaal een 8 moet hebben en 7 eigenlijk meer voor laagtoeriger cilinders zijn.

Volgens mij is het zo dat hoe hoger het getal des te beter ze warmte kan afvoeren, aangezien 8 een koudere type bougie is dan een 7..
Zo`n vlinder maakt ook best wel wat toeren als je de juiste uitlaat eronder zou zetten en dan word hij met een 7 eigenlijk te warm, kans op brandstof pingelen..detonatie..

Toen je de 8 bougie erin hebt gedraait ook al naar de kleur van de bougie gekeken.. Kan best zijn dat de brandstof afstelling dan aangepast moet worden..



Als jullie je soms afvragen waarom ik wel eens wat spelfouten maak:

Ben gewoon moe van werken.
 
Met 8 had ik een koffiebruin kleur. Ik kom net van de scooterwinkel af. Ze hadden geen ngk8 meer. Dus heb ik een nieuwe 7 erin gedaan. Het is maar voor even...
 
Back
Top