This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter start niet vonkt wel en knalt uit uitlaat

Dit is het enige wat er verder op het vliegwiel te zien is

Een stukje voor het streepje op het vliegwiel is een verdikking van ongeveer 1,5cm lang is

Het ziet er ongeveer zo uit (dit is een willekeurige foto van internet)

 
Scooter in originele staat gebracht maar het probleem blijft hetzelfde, bougie nat en af en toe een knal uit de uitlaat
 
Wat ik nu ga zeggen zal wel enkele wenkbrauwen doen gaan fronzen, maar...

Maak de carburateur is goed schoon...
En dan met name de stationair en/of de chokesproeier gedeelte.
Kan best zijn dat hier een vuiltje in vastgeplakt zit waardoor de juiste hoeveelheid brandstof stagneert.
Hierdoor kan het zo zijn dat de motor gaat knallen.

Een teveel aan brandstof doet de motor vaak smoren, dit komt omdat de vonk van de bougie grotendeels uitdooft waardoor er geen goede (volledige) verbranding mogelijk is.

N.b.: Een bekende kwaal van dit type motorblok van Sym is het membraan en de kleppen.
Aangezien je de kleppen vervangen hebt met ook een nieuwe pakking kun je dit vooralsnog afvinken van de lijst.
 
Deze kun je testen met een accu . als hij koud is moet de naald boven zitten en als je er spanning op zet moet hij uitschuiven . Staan filmpjes en een beschrijving van op you tube.
 
Choke is ook goed.

Ik heb het vliegwiel eraf gehaald en de ontsteking eruit.

Weet iemand wat de ohm waardes moeten zijn en tussen welke draden dat ik moet meten?
Post automatically merged:

Zelf maar even een vliegwiel trekker in elkaar geknutseld van een Vespa Ciao koppeling


Post automatically merged:

Er zitten 3 draden aan de ontsteking, geel wit en blauw/geel

 
Last edited:
Is toch om gek van te worden, 70cc erop en weer het knallen uit de uitlaat????
Post automatically merged:

Ik heb er nu een Sito uitlaat opzitten (de terugloop uitlaat moet nog binnen komen)

Ik lees nu net dat de Sito begrensd is met een prop in de voorbocht, kan dit ermee te maken hebben?
 
Last edited:
Lijkt me toch een probleem met de instelling van de carburateur.
Je hebt welliswaar deze schoomgemaakt met een ultrasone reiniger maar is hij ook werkelijk schoon?
Alle kanaaltjes doorgeblazen/gespoten, beide sproeiers doorgeblazen en bekeken of ze geheel open zijn en ook niet te vergeten de gaatjes te reinigen in de zogenaamde düsenstock (ik weet de Nederlandse benaming niet).

Kijk eens naar onderstaand YouTube filmpje, hier komt deze "dúsenstock" meermaals aan de orde rond de 50ste seconde wordt deze het eerst genoemd maar het is toch wel informatief om het gehele filmpje aandachtig te bekijken.

Afhankelijk van het merk carburateur kunnen zich in deze "dúsenstock" meerdere gaatjes bevinden!!!

 
Deze 70cc heeft wel wat meer vulling nodig dan een 50cc om goed te lopen, zitten er gaatjes dicht of gedeeltelijk dicht is dit op de vulling van de cilinder van invloed.
Verder ook kijken naar de vlotter/vlotternaald afselling of het brandstofniveau in de vlotterkamer niet te hoog of te laag staat.

Youtube is your friend om, op een fijne en relaxte manier, kennis te vergaren!!!
 
de zogenaamde düsenstock (ik weet de Nederlandse benaming niet).
bedoel je remlucht sproeier ? sproeier met kleine gaatjes in de uitloop.


De compensatiesproeier met remluchtregeling
In de voorgaande beschrijving is het principe beschreven van een compensatiesproeier op basis van een vaste doseur. Er is nog een tweede methode die veel wordt toegepast, nl de sproeier met remluchtregeling. De uitvoering is als volgt:



Figuur 9 De compensatiesproeier op basis van remlucht.

De sproeier wordt door de kap op een vaste conische zitting gedrukt. De doorboring onderin de sproeier is de doseur waardoor de benzine uit de vlotterkamer wordt aangevoerd. Door de gaatjes in de zijwand kan de remlucht toestromen.
Stel dat bij 1"onderdruk de sproeier gaat functioneren. dan wordt er door de doseur net zoveel benzine aangevoerd als er wordt gebruikt. De hoeveelheid is afgestemd op het bereiken van de goed mengverhouding. (1:16). Als het vacuüm toeneemt, bij hogere toerentallen, dan zakt het benzineniveau in de doseur en komt de eerste ring met gaatjes vrij. De gaatjes hebben een open verbinding met de buitenlucht en er kan du lucht toestromen. Dit verlaagt dus het aanwezige
vacuüm en remt dus de toevoer van benzine af. Bij een toename van het toerental komen steeds meer gaatjes vrij en wordt de bijdrage van de compensatiesproeier meer dan evenredig minder. De diameter van de sproeier en de gaatjes zijn dus bepalend voor het effect op de benzineopbrengst.In het plaatje staan de onderste gaatjes niet in verbinding met de buitenlucht. De verdikking in de sproeier sluit de ruimte af. Dit sproeiergedeelte voorziet de stationairsproeier van benzine (A).
Er zijn verschillende uitvoeringen van de compensatiesproeier. Ieder met zijn eigen karakteristiek van benzineopbrengst
 
Ik heb alle sproeiers nog een goed gereinigd en hij loopt

Het enige is dat hij beetje inhoud maar dat zal wel met de uitlaat te maken hebben, de bougie is mooi koffiebruin

Nogmaals iedereen bedankt