Scooter start niet na vervanging cilinder en cilinderkop

heb je de pistonpenveren er met een schroevendraaier in gewerkt? op het ronde gedeelte zou ik die krassen ook weghalen (fijn schuren, slijpsel opvangen/wegspoelen en ook weer niet tussen je zuigerveren laten komen!) probeer die pistonpenveer met je duimnagels of anders met een verfroerhoutje (hardhout, maar zachter dan aluminium) erin te werken, dan kras je niet opnieuw.
en hoe ziet je cilinder er nu uit?
 
heb je de pistonpenveren er met een schroevendraaier in gewerkt? op het ronde gedeelte zou ik die krassen ook weghalen (fijn schuren, slijpsel opvangen/wegspoelen en ook weer niet tussen je zuigerveren laten komen!) probeer die pistonpenveer met je duimnagels of anders met een verfroerhoutje (hardhout, maar zachter dan aluminium) erin te werken, dan kras je niet opnieuw.
Ja met een hele kleine plattekop heb ik de pistonpenveren erin gezet. Ik zal ze nu gaan fijn schuren. Moet ik de opening van de pistonpenveren ook hier zetten? Dat kleine gleufje die ik heb omcirkelt in de foto
 

Attachments

  • 414526C4-4C5E-4638-A949-F34AEF20DF1C.jpeg
    414526C4-4C5E-4638-A949-F34AEF20DF1C.jpeg
    48.1 KB · Views: 21
hoeft volgens mij niet (kun je gebruiken bij het erin zetten en eruit halen (om een schroevendraaier of haak erachter te krijgen), maar ìk draaide ze daarna juist altijd hier vandaan (weet niet of het uitmaakt, belangrijkste is dat ze goed in de groef zitten)
 
Zou ook om lekkage te vermijden , nieuwe pakkingen gebruiken . En de aanhaal momenten voor de kopbouten , toe te passen , en kruislings vastzetten.
 
Ik heb alles weer in elkaar gezet, maar hij start nog steeds niet. Lichten zijn zwak en claxon toetert heel zachtjes, ligt dit aan mijn accu?

Ik heb m geprobeerd te starten met kickstart, sinds elektrische start helemaal niets doet.

Als ik de kabels van het licht aan mijn accu zet is het nog steeds zwak
 
Last edited:
Kan aan je accu liggen je zou deze even op moeten meten. Maar hij zou met kicken ook moeten starten , echter moet je wel zolang kicken dat je vlotterkamer vol is , of aan het slangetje zuigen van je tank kraantje , totdat de kamer vol is.
Post automatically merged:

Heb je nu wel compressie , en voel je dat ook als je met de hand het vliegwiel draait?
 
Kan aan je accu liggen je zou deze even op moeten meten. Maar hij zou met kicken ook moeten starten , echter moet je wel zolang kicken dat je vlotterkamer vol is , of aan het slangetje zuigen van je tank kraantje , totdat de kamer vol is.
Post automatically merged:

Heb je nu wel compressie , en voel je dat ook als je met de hand het vliegwiel draait?
Het normale startgeluid was er gewoon, maar hij startte niet( achterwiel draaide ook mee) en claxon en licht etc was heel zwak, dus had een nieuwe accu erop gezet en het licht etc deed het gewoon weer.

Toen probeerd ik m weer te starten, maar hij ging nog steeds niet aan en ik hoorde lucht ergens. Toen zag ik dat het spruitstuk een gat had, dus ik heb m vervangen. Na dat te vervangen startte hij nog steeds niet.

Ik heb daarna mijn carburateur schoongemaakt en toen deed hij helemaal niets. Toen een paar minuten later heb ik t weer geprobeerd, maakte hij een geluid alsof iets vastzat.

Ik heb daarna mijn carterkap ervan afgehaald en ik zie nu dus dat de bendix blijft vastzitten aan het het starterkrans en het niet verder draait. En daarna worden mijn lichten en claxon zwak. Als ik de bendix dan weer op zijn plek zet doen mijn claxon en lichten. Ligt dit aan mijn startmotor/bendix?

Het geluid was eerst perfect (die je krijgt te horen bij elektrisch start. En nu heb ik dit:

 

Attachments

  • D7CCC462-7614-4E15-ACFA-8A523B105639.jpeg
    D7CCC462-7614-4E15-ACFA-8A523B105639.jpeg
    286.9 KB · Views: 16
Last edited:
Kun je de motor wel met de hand rond draaien , startmotor slaat vast en trekt alle stroom weg , niet meer starten totdat alles weer goed rond gaat.
Bendix blijft vast zitten , omdat de starterkrans niet rond wil , komt dan zo'n puist druk op dat hij niet meer terug kan.
Dus kun je de motor rond krijgen met de hand?
 
Kun je de motor wel met de hand rond draaien , startmotor slaat vast en trekt alle stroom weg , niet meer starten totdat alles weer goed rond gaat.
Bendix blijft vast zitten , omdat de starterkrans niet rond wil , komt dan zo'n puist druk op dat hij niet meer terug kan.
Dus kun je de motor rond krijgen met de hand?
Wat bedoel je precies met motor met de hand ronddraaien?
 
Dan pak je de sleutel ik meen 19 of 17 , en zet deze op de centrale moer van je vario , als je nu makkelijk de sleutel met vario en krukas rond krijgt , zit de motor los . Herhaal dit wel een aantal slagen , zodat je zeker weet dat de motor "vrij"loopt. Schiet nu ook de bendix weer terug?
Post automatically merged:

Let wel als het goed is ervaar je om de slag een tegendruk , dat is de compressie slag en dat hoort zo. Je kan hem hier echter wel met een beetje kracht doorheen krijgen.
 
Ah. Dat deed ik net, en bendix schoot terug. Ik heb het weer gedaan en heb een video gemaakt.

Het gaat makkelijk naar mijn mening. Weet niet of het ook makkelijk is in jou ogen

 
Ja dat gaat goed rond , voel je ook om de slag tegendruk van de compressie .
Niet starten zonder kickstart deksel , bendix zit ook gelagerd in het deksel zo te zien , is dat lager ( in het deksel) nog goed?
 
Ja dat gaat goed rond , voel je ook om de slag tegendruk van de compressie .
Niet starten zonder kickstart deksel , bendix zit ook gelagerd in het deksel zo te zien , is dat lager ( in het deksel) nog goed?
Ja ik voel na een aantal slagen dat het wat zwaarder word. Ik zie dat het gebeurt als het streepje op het puntje komt in me cilinderkop (nokkenas op tijd is dat volgens mij)
En me kleppen persen dan ook lucht

Dat lager zit goed (zie foto)
 

Attachments

  • E535B613-E526-47A7-B03C-C2097D1F9BDA.jpeg
    E535B613-E526-47A7-B03C-C2097D1F9BDA.jpeg
    256.3 KB · Views: 15
Klopt is de compressie slag , dat je de lucht hoort lekken langs de kleppen is ook vrij normaal met een nieuwe kop , deze moeten eerst nog inslaan.
Hij zou dus als alles in orde is moeten kunnen lopen. Zou eerst even aan de vacuum slang van de benzine kraan zuigen , zodat de carb vol kan lopen.
 
Je kan toch met kicken kijken of je vonk hebt ? De bendix zul je eruit moeten halen , schoonmaken en ligt invetten. Je accu heeft wel spanning genoeg?
 
Back
Top