Scooter start niet na vervanging cilinder en cilinderkop

Piz

Member
Hallo,

Ik heb mijn cilinder en cilinderkop vervangen van mijn zip 4t 2v. Ik heb het optijd ervan af gehaald en toen weer alles gemonteerd. Achteraf dacht ik de nieuwe cilinderkop stond op een andere tijd, dus nu moet ik het als het ware resetten denk ik. In de video die ik hieronder ga linken kunnen jullie het geluid horen dat ik krijg als ik de scooter wil starten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Beide elektrische start en kickstart werken niet om de scooter aan de praat te krijgen

Op de oude cilinderkop had ik kleppen etc gesteld. Hij deed het gewoon prima voordat ik mijn cilinder en cilinderkop had veranderd

Wat ik zelf heb gedaan is:
- Bendix gecheckt
- Bougie vervangen


Ik moet er wel bij vermelden dan tijdens het monteren van de cilinder de zuiger er niet zo makelijk inging vanwege de veren dus zuiger ging 2x naar voren en achter en zat op gegeven moment een beetje vast (in het erachter) dus moest het trekken.

En ook dat de distributieketting niet meer zo soepel draait als eerst naar mijn gevoel.



 

Attachments

  • 567CDB59-6A96-4C5C-AD85-A24A025B3A5B.jpeg
    567CDB59-6A96-4C5C-AD85-A24A025B3A5B.jpeg
    328.3 KB · Views: 44
  • AC863036-2570-40C4-AF16-0CACE63C3875.jpeg
    AC863036-2570-40C4-AF16-0CACE63C3875.jpeg
    323.3 KB · Views: 36
  • 19811B9B-9E61-4268-BD30-228F58246089.jpeg
    19811B9B-9E61-4268-BD30-228F58246089.jpeg
    391.3 KB · Views: 38
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zo aan het starten te horen heeft de motor geen compressie , weet je zeker dat de nokkenas op tijd staat , en hoeveel klepspeling heb je ?
 
Zo aan het starten te horen heeft de motor geen compressie , weet je zeker dat de nokkenas op tijd staat , en hoeveel klepspeling heb je ?
Ik had wat wijzigen toegevoegd aan de post. Weet niet of je die hebt gezien.

Maar hoe weet ik of mijn nokkenas op tijd zit?

En ik had de nieuwe cilinderkop op tijd gezet nadat ik de distributieketting had gemonteerd en optijd had gezet. 0.10 inlaat en 0.15 uitlaat. Ik zal weer even checken

Ik weet nou niet of hij daadwerkelijk optijd staat vanwege de nieuwe cilinderkop
 
Dat je geen compressie hebt kan verschillende oorzaken hebben : nokkenas staat niet op tijd , kleppen blijven openstaan , compressie blaast langs zuiger carter in , distributie ketting niet gespannen (dus van tijd ).
Heb je nadat je alles hebt gemonteerd de motor eerst met de hand een paar slagen rond gedraaid ? Zodat je zeker weet dat alles vrij loopt , als de zuiger de kleppen hebben geraakt heb je nu een probleem . Dan zul je alles weer moeten demonteren en nakijken . Punt is nu dat je geen compressie hebt. Als je nu met je hand het vliegwiel draait zal je ook geen weerstand voelen , als de nok op het vliegwiel in de buurt van de pickup komt . Dit moet je elke 2e de slag heel duidelijk voelen.( compressie slag)
Post automatically merged:

hier filmpjes over montage
en deel 2
 
Heb je de films bekeken ? Ik zou nieuwe pakkingen gebruiken , let op bij de voetpakking dat het olie kanaal goed open is .
Kop op spanning aantrekken en kruislings . Zuiger in oliën en cilinder wand ook , zuigerveren 120 graden t.o.v elkaar monteren , merktekens naar boven , en de chromen veer boven .
 

Attachments

  • Zuigerveren montage.jpg
    Zuigerveren montage.jpg
    80.3 KB · Views: 46
Heb je de films bekeken ? Ik zou nieuwe pakkingen gebruiken , let op bij de voetpakking dat het olie kanaal goed open is .
Kop op spanning aantrekken en kruislings . Zuiger in oliën en cilinder wand ook , zuigerveren 120 graden t.o.v elkaar monteren , merktekens naar boven , en de chromen veer boven .
Die ga ik straks bekijken. ik had in de nieuwe cilinderverpakking 1 losse piston die ik de rechterkant had gemonteerd als ik t goed heb en 2 in zakjes die ik aan de linkerkant had gemonteerd(met de driehoekpunt naar beneden) is dit juist gedaan?

En ik had ook nieuwe pakkingen gebruikt

Post automatically merged:

Klopt heb je dit open gehad ?
Had ik net even opengedaan om te kijken of de ketting daar goed zat
 
Last edited:
Sorry kan je even niet volgen , met losse piston , bedoel je daar de zuigerveren mee ? Zuigerveren monteren zoals op de tekening met merkteken naar boven , en de sloten 120gr van elkaar verdraaid. Zuiger met het teken , in , naar de inlaat dus woordje, in , ook naar boven
Als je de starterkrans niet gemonteerd had zou ook je v snaar los liggen , ik ga daar niet van uit.
 
Sorry kan je even niet volgen , met losse piston , bedoel je daar de zuigerveren mee ? Zuigerveren monteren zoals op de tekening met merkteken naar boven , en de sloten 120gr van elkaar verdraaid. Zuiger met het teken , in , naar de inlaat dus woordje, in , ook naar boven
Als je de starterkrans niet gemonteerd had zou ook je v snaar los liggen , ik ga daar niet van uit.
Met piston bedoel ik die kleine ringen die je in de zijkant van je zuiger stopt waar dat busje in gaat.

V-snaar zat gewoon vast toen ik me scooter wilde starten.
 
Oke de pistonpen , als ik die monteer doe ik alvast aan èèn kant de ring erin , dan over de drijfstang , en dan de ander erin , let wel goed op dat ze helemaal in de gleuf zitten . Bij sommige zuigers zit er in het gat een uitsparing , daarmee kun je de borgring er makkelijk mee uitkrijgen.
 
pistonpenveer
Post automatically merged:

Op de oude cilinderkop had ik kleppen etc gesteld. Hij deed het gewoon prima voordat ik mijn cilinder en cilinderkop had veranderd
wat je op je oude cilinderkop hebt gedaan, doet niet terzake, want die is er nu af, heb je dat bij je nieuwe ook gedaan?
 
Oke de pistonpen , als ik die monteer doe ik alvast aan èèn kant de ring erin , dan over de drijfstang , en dan de ander erin , let wel goed op dat ze helemaal in de gleuf zitten . Bij sommige zuigers zit er in het gat een uitsparing , daarmee kun je de borgring er makkelijk mee uitkrijgen.
dus je zet 2 pistonpennen intotaal? 1 links 1 rechts. Want ik had er 2 aan een kant en 1 aan 1 kant (intotaal 3)
Post automatically merged:

pistonpenveer
Post automatically merged:


wat je op je oude cilinderkop hebt gedaan, doet niet terzake, want die is er nu af, heb je dat bij je nieuwe ook gedaan?
Ik ben m nu weer aan het demonteren en opnieuw monteren
Post automatically merged:

Dat je geen compressie hebt kan verschillende oorzaken hebben : nokkenas staat niet op tijd , kleppen blijven openstaan , compressie blaast langs zuiger carter in , distributie ketting niet gespannen (dus van tijd ).
Heb je nadat je alles hebt gemonteerd de motor eerst met de hand een paar slagen rond gedraaid ? Zodat je zeker weet dat alles vrij loopt , als de zuiger de kleppen hebben geraakt heb je nu een probleem . Dan zul je alles weer moeten demonteren en nakijken . Punt is nu dat je geen compressie hebt. Als je nu met je hand het vliegwiel draait zal je ook geen weerstand voelen , als de nok op het vliegwiel in de buurt van de pickup komt . Dit moet je elke 2e de slag heel duidelijk voelen.( compressie slag)
Post automatically merged:

hier filmpjes over montage
en deel 2
Ik ben bezig met demonteren en dit is hoe ik mijn zuiger en cilinder ben aangetroffen

Foto 1: zuiger nog in de cilinder
Foto 2: achterkant cilinder
 

Attachments

  • ADC39413-2E29-45A2-9E50-C0534FF0EAC5.jpeg
    ADC39413-2E29-45A2-9E50-C0534FF0EAC5.jpeg
    250.1 KB · Views: 40
  • 85ECF883-F3BC-45F2-9DC4-44F167266C1C.jpeg
    85ECF883-F3BC-45F2-9DC4-44F167266C1C.jpeg
    198.9 KB · Views: 40
nee, links en rechts van je pistonpen zet je elk 1 pistonpenveer :rolleyes:
die dienen om je pistonpen op zijn plek te houden, ik hoop voor jou dat er geen 1 (aan die kant waar je er twee had) uit gesprongen is, want dan is cilinder gelijk weer klaar.
hoe weet je of je nieuwe nokkenas op tijd staat? door die op zijn merktekens (vaak gaatjes) gelijk te zetten (aan de oude)
en als je zuiger tijdens het monteren van de cilinder bewogen is, is dàt hoogstwaarschijnlijk van tijd gegaan.
sorry, maar als ik het zo lees, zou ik eerst nog een paar video's of boeken raadplegen als ik jou was, voordat je verder gaat..
 
Last edited:
nee, links en rechts van je pistonpen zet je elk 1 pistonpenveer :rolleyes:
die dienen om je pistonpen op zijn plek te houden, ik hoop voor jou dat er geen 1 (aan die kant waar je er twee had) uit gesprongen is, want dan is cilinder gelijk weer klaar.
Oh de benamingen haal ik door elkaar. Pistonpen is dat busje en pistonveer zijn die kleine ringen. Bedankt
 
je haalt wel meer door elkaar, foto 2: onderkant cilinderKOP
als we je willen helpen is het wel handig de beestjes bij hun naam te noemen.
zijn dat splinters in de kop en afdrukken daarvan in de zuiger? :oops:
 
Leg ook een doek over de carter opening rond de drijfstang , zodat dit goed dicht zit. Ik heb zo maar het vermoeden dat dit delen zijn van de zuigerveren. En je moet voorkomen dat ze in je carter belanden.
 
je haalt wel meer door elkaar, foto 2: onderkant cilinderKOP
als we je willen helpen is het wel handig de beestjes bij hun naam te noemen.
zijn dat splinters in de kop en afdrukken daarvan in de zuiger? :oops:
Ja mijn fout ik had bij suggesties waarschijnlijk perongeluk gedrukt op het woord cilinder toen ik cilinderkop typte. Dat ik niet precies alles weet is waar, vandaar dat ik vragen op dit forum stel om te leren als iets niets duidelijk is of als ik er niet uitkom (dat is ook het doel van dit forum zou je denken). Er waren splinters ja, die heb ik nu weggehaald. Er was geen pistonveer uit de zuiger gesprongen, heb de dubbele nu ook weggehaald. Zo ziet het er nu uit (zie foto). Waar ik die pistonpenveer heb is waar ik de dubbele had.
Post automatically merged:

Leg ook een doek over de carter opening rond de drijfstang , zodat dit goed dicht zit. Ik heb zo maar het vermoeden dat dit delen zijn van de zuigerveren. En je moet voorkomen dat ze in je carter belanden.
Is goed zal ik doen
 

Attachments

  • FA7D93F9-6982-46C6-A9E5-F989BC91696F.jpeg
    FA7D93F9-6982-46C6-A9E5-F989BC91696F.jpeg
    267 KB · Views: 38
  • DFCC109C-E08D-4A47-BB09-71A0E8210D98.jpeg
    DFCC109C-E08D-4A47-BB09-71A0E8210D98.jpeg
    258.5 KB · Views: 36
  • EF316388-0E8B-4261-B56D-366135C5AB5B.jpeg
    EF316388-0E8B-4261-B56D-366135C5AB5B.jpeg
    231.9 KB · Views: 37
Back
Top