Scooter start niet na paar KM rijden

Lau2003

New Member
Beste mensen

Ik heb een piaggio zip uit december 2020 (injectie dus) nou heb ik het probleem dat de scooter koud goed start. Na een paar km gereden te hebben start hij niet meer en word er ook geen brandstof meer gepompt. Het lijkt dus wel alsof het komt door de warmte.

de kantelsensor en ecu zijn al vervangen en daar ligt het niet aan. Wie heeft enig idee wat dit kan zijn? Word er inmiddels misselijk van :(
 
Advertisement - register to remove this

Indien er nog garantie op de scooter zit, niet zelf gaan sleutelen maar terug naar de dealer.
Indien de garantie inmiddels wel verlopen is moet je controleren waardoor de brandstofpomp geen brandstof meer pompt.
MAW, controleer of het relais van de pomp wordt aangestuurd door de ECU, controleer of de spanning aankomt tot bij de pomp, controleer of de pomp zelf nog werkt.
 
Last edited:
piaggio zip uit december 2020
Standaard heb je minimaal twee jaar garantie.
Dus naar de dealer/verkoper en nooit zelf aan gaan sleutelen/klooien...!!!
de kantelsensor en ecu zijn al vervangen
Is dit door de dealer gedaan ?
Dan heb/houd je gewoon garantie.
Is dit door B. de Haas gedaan ?
Dan zou je weleens problemen kunnen krijgen i.v.m. de voorwaarden van de garantie.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Of topic:
Persoonlijk vind ik het vreemd dat er mensen zijn die een nieuwe scooter hebben, welke binnen de garantieperiode valt, dit soort vragen stellen.
Als ik een product heb waar ik garantie op heb, dan ga ik naar de verkopende partij en die dient dit op te lossen.
Wellicht is niet iedereen bekent met het begrip "garantie"...
 
Bij de dealer genaamd Roger trading geven ze alleen (met geluk) garantie op onderdelen. Arbeid valt hier dus buiten omdat ze geen officiele dealer zijn. Oftewel ik moet het zelf maar uitzoeken…
Post automatically merged:

Word er geen brandstof meer gepompt? Heb je geen garantie erop zitten?
Klopt, er word geen brandstof meer gepompt..
 
Last edited:
Het is Piaggio die garantie geeft op de scooter, de dealer is een tussenpersoon die contact opneemt met de Piaggio importeur.
De dealer rekent de kosten van de reparatie gewoon door richting a, denk ik toch ( uren en onderdelen)
Ik weet niet hoe dit precies zit bij een niet officiële dealer.
Misschien een optie om dit bij de importeur na te vragen wellicht kun je je garantie opeisen via een wel gecertificeerde dealer???

Hoe is het dan gegaan met het vervangen van de "kantelsensor" en de ECU, heb je dit ook zelf betaald?
 
Het is Piaggio die garantie geeft op de scooter, de dealer is een tussenpersoon die contact opneemt met de Piaggio importeur.
De dealer rekent de kosten van de reparatie gewoon door richting a, denk ik toch ( uren en onderdelen)
Ik weet niet hoe dit precies zit bij een niet officiële dealer.
Misschien een optie om dit bij de importeur na te vragen wellicht kun je je garantie opeisen via een wel gecertificeerde dealer???

Hoe is het dan gegaan met het vervangen van de "kantelsensor" en de ECU, heb je dit ook zelf betaald?
Dan heeft Roger Trading toch ook die scooter ergens (officiële dealer) gekocht.
Roger Trading moet het oplossen.
 
Last edited:
Het is Piaggio die garantie geeft op de scooter, de dealer is een tussenpersoon die contact opneemt met de Piaggio importeur.
De dealer rekent de kosten van de reparatie gewoon door richting a, denk ik toch ( uren en onderdelen)
Ik weet niet hoe dit precies zit bij een niet officiële dealer.
Misschien een optie om dit bij de importeur na te vragen wellicht kun je je garantie opeisen via een wel gecertificeerde dealer???

Hoe is het dan gegaan met het vervangen van de "kantelsensor" en de ECU, heb je dit ook zelf betaald?
Ja daarvan heb ik de arbeid en de ecu zelf betaald
 
Heb even de algemene voorwaarden op de website van Roger Trading bekeken. Volgens deze voorwaarden geven ze gewoon garantie zoals het hoort, zie artikel 10 van deze voorwaarden.
 
Beste mensen

Ik heb een piaggio zip uit december 2020 (injectie dus) nou heb ik het probleem dat de scooter koud goed start. Na een paar km gereden te hebben start hij niet meer en word er ook geen brandstof meer gepompt. Het lijkt dus wel alsof het komt door de warmte.

de kantelsensor en ecu zijn al vervangen en daar ligt het niet aan. Wie heeft enig idee wat dit kan zijn? Word er inmiddels misselijk van :(
Post automatically merged:

Dag Lau2003. Ik heb exact hetzelfde probleem met een Zip Iget 4T 3V bj. 2020. Heb jij inmiddels al enig idee wat het probleem is, of is hij nog bij de dealer?
 
Wat ik van een kenner hoorde is dat het met vervuiling te maken heeft. Wanneer je allemaal kleine eindjes rijdt (klopt bij ons wel want is gebruik in het dorp) wordt de motor niet warm genoeg en is er last van koolafzetting op de klepstelen. Die gaan (voornamelijk bij jonge motoren met nauwe (niet ingesleten) passingen) klem zitten in de klepgeleider waardoor er geen compressie is en de motor niet start. Indien je een andere ECU hebt, schijnt het nog meer te gebeuren omdat er meer brandstof wordt ingespoten. Piaggio schijnt een oplossing te hebben in een update van de standaard ECU (andere heeft dus geen effect) waarbij de koelfan anders aangestuurd wordt en de motor warmer wordt. Nog even terug naar de kwaal, door de afkoeling van de motor (klepsteel) schiet hij weer los en is het probleem weer weg. Om het probleem te verhelpen adviseren ze om de koelfan voor de helft af te plakken en de motor tot 140 graden op te stoken waardoor de koolvorming grotendeels verdwijnt. Bij ons is het probleem vanzelf verdwenen door langere afstanden te rijden.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben.
 
Het probleem is helaas weer teruggekomen en ik ben inmiddels zover dat ik weet dat de brandstofpomp op moment van het probleem geen stroom krijgt. Ik kan in alle schema’s die er van de zip zijn ook niet achterhalen waar de bekabeling naar de brandstofpomp vandaan komt. Ik weet zeker dat de ecu goed is, want probleem blijft als ik de originele terugplaats. Vraag 1, heeft iemand een bedradingsschema waar ook de twee draden naar de brandstofpomp op staan? 2e vraag, weet iemand welke zekeringen waarvoor dient in het handschoenenkastje. Ook dat kan ik nergens terugvinden. Ter info indien belangrijk, het is een euro 4 model.
 
weet iemand welke zekeringen waarvoor dient in het handschoenenkastje.
Staat dit niet in de handleiding van de scooter?

Vraag 1, heeft iemand een bedradingsschema waar ook de twee draden naar de brandstofpomp op staan?
Schema's van de Zip I-get ben ik nog niet tegengekomen en op de schema's van de Zip's die wel te vinden zijn (carb. versies 2T en 4T) ga je die draden niet tegenkomen.

ik ben inmiddels zover dat ik weet dat de brandstofpomp op moment van het probleem geen stroom krijgt. Ik kan in alle schema’s die er van de zip zijn ook niet achterhalen waar de bekabeling naar de brandstofpomp vandaan komt.
De ECU stuurt normaliter niet direct de pomp aan, daarvoor is de stroom die deze pomp trekt te hoog.
De ECU stuurt een relais aan dat wederom de accuspanning doorschakelt naar de brandstofpomp.

Dus zaak is uit te vinden waarom de pomp geen spanning meer krijgt:
  • Is dit een slechte voeding van de ECU.
  • Is dit een slecht contact in de ECU-connector
  • Is dit een slecht contact in de bedrading/zekering/zekeringhouder/contactslot tussen accu en schakelcontact van het pomprelais.
  • Is dit een slecht pomprelaiscontact.
  • Is dit een slecht contact in de bedrading tussen pomprelais en pomp.
  • Is dit een slecht contact in de draad tussen ECU en spoel pomprelais.
  • Is dit een slecht contact in de massa van de pomp.
  • Is dit eventueel een zwakke accu.
 
Last edited:
Dit topic is oud maar ik had hetzelfde probleem met euro 4 iget. nog maar 7400 op de teller.. wat is het probleem? Opvoerpomp is stuk, dit is deel van de brandstofpomp en hoor je bij op het contact zetten van de scooter, dat gezoem is de brandstof die naar je injector word gepompt en onder druk word gezet. de elektronica in de pomp sloeg op hol als het warm is buiten of als je net een stuk gereden had, met resultaat dat je brandstofpomp warm word en je geen geluid hoort zodra je de scooter op contact zet, en hij dus ook niet start tot hij afkoelt. Ik hoop dat dit iemand met hetzelfde probleem zal helpen. een pomp kost 92 euro en vervangen al gouw 120-150.. zit op een lastige locatie, er moeten een hoop kappen vanaf en het blok moet deels los en omlaag. Wat kan helpen om dit te voorkomen in het vervolg is niet met een lege tank rijden en e5 te tanken ipv e10. 2 dingen die ik dus niet deed, ik reed vaak met het lampje aan, dan krijgt de pomp niet genoeg smering blijkbaar. Of dit nou ook de werkelijke reden was van het defect weet ik niet zeker, wellicht heb ik gewoon weer eens pech, ze hebben dit bij de scooterzaak nog nooit moeten vervangen op een andere zip.

Zoek je voor zo'n pomp online vind je er een van 90 euro, als je hem officieel bij piaggio moet bestellen kost hij al gauw 260, krijg de tering!
Ik heb nagevraagd en de pomp die ik had besteld konden ze traceren dmv de barcode, het is niet een "Officiele" maar wel een van goede kwaliteit gemaakt door dezelfde OEM, met dezelfde interne motor, enkel wat ander ontwerp buitenkant. Deze pomp klinkt een stuk gezonder en klinkt alsof het een stuk beter pompt (hoogtoniger geluid) Ik kan bevestigen dat deze pomp uitstekend werkt https://josdijkman.nl/benzinepomp-piaggio-zip-euro4-5-iget.html
 
Last edited:
Dit topic is oud maar ik had hetzelfde probleem met euro 4 iget. nog maar 7400 op de teller.. wat is het probleem? Opvoerpomp is stuk, dit is deel van de brandstofpomp en hoor je bij op het contact zetten van de scooter, dat gezoem is de brandstof die naar je injector word gepompt en onder druk word gezet. de elektronica in de pomp sloeg op hol als het warm is buiten of als je net een stuk gereden had, met resultaat dat je brandstofpomp warm word en je geen geluid hoort zodra je de scooter op contact zet, en hij dus ook niet start tot hij afkoelt. Ik hoop dat dit iemand met hetzelfde probleem zal helpen. een pomp kost 92 euro en vervangen al gouw 120-150.. zit op een lastige locatie, er moeten een hoop kappen vanaf en het blok moet deels los en omlaag. Wat kan helpen om dit te voorkomen in het vervolg is niet met een lege tank rijden en e5 te tanken ipv e10. 2 dingen die ik dus niet deed, ik reed vaak met het lampje aan, dan krijgt de pomp niet genoeg smering blijkbaar. Of dit nou ook de werkelijke reden was van het defect weet ik niet zeker, wellicht heb ik gewoon weer eens pech, ze hebben dit bij de scooterzaak nog nooit moeten vervangen op een andere zip.

Zoek je voor zo'n pomp online vind je er een van 90 euro, als je hem officieel bij piaggio moet bestellen kost hij al gauw 260, krijg de tering!
Ik heb nagevraagd en de pomp die ik had besteld konden ze traceren dmv de barcode, het is niet een "Officiele" maar wel een van goede kwaliteit gemaakt door dezelfde OEM, met dezelfde interne motor, enkel wat ander ontwerp buitenkant. Deze pomp klinkt een stuk gezonder en klinkt alsof het een stuk beter pompt (hoogtoniger geluid) Ik kan bevestigen dat deze pomp uitstekend werkt https://josdijkman.nl/benzinepomp-piaggio-zip-euro4-5-iget.html
Hoi, ik heb dit probleem denk ik ook nu. Alleen word bij mij nu de omvalsensor al vervangen. Zal ik gewoon aangeven dat het dit is of even afwachten?
 
Hoi, ik heb dit probleem denk ik ook nu. Alleen word bij mij nu de omvalsensor al vervangen. Zal ik gewoon aangeven dat het dit is of even afwachten?
Ik denk dat veel monteurs nog nooit van dit probleem gehoord hebben en dus ook niet gelijk zoeken bij de pomp. Was bij mij ook het geval, ondanks ik toch een hele goede monteur heb . Die overstap van carbs naar injectie is dan ook vrij lastig. Maar om antwoord te geven op je vraag, als jij de pomp helemaal nooit meer hoort, hoeft het niet noodzakelijk aan de pomp te liggen. Ik weet bijv dat ze iget ook problemen heeft met de omvalsensor waardoor hij niet start. Dit heb ik gelezen bij de technische weetjes van een scooterbedrijf. Als het probleem wel degelijk gelijk is met mijne, en hij ene keer werkt andere keer niet. dan kan je er vanuit gaan dat de pomp stuk is. Ik zou informeren of ze dit hebben uit kunnen lezen van de ecu, dat de omvalsensor getriggered is. Ben wel benieuwd hoe ze tot die conclusie zijn gekomen.
 
Last edited:
Back
Top