Scooter start niet, mogenlijk de vliegwiel?

Mijn scooter start niet. Mijn vliegwiel was een beetje los toen ik hem voor het eerst startte maar nu start hij maar na 30 kicks en dan loopt die maar 20 seconden. Doet de vliegwiel iets met de timing van de bougie? Want ik snap nu echt niet waarom die niet start. Kleine sproeier niks, grote doet ook niks. Ik snap echt niet waarom die niet start.
 
Advertisement - register to remove this

Ja, jouw vliegwiel bepaalt timing. Dit gebeurt met een nokje en pick up sensor. Heb je het vleigwiel gepast om de spie? Mocht je minn vraag niet begrijpen, kijk dan even op YT.
Groet,
 
Ja, jouw vliegwiel bepaalt timing. Dit gebeurt met een nokje en pick up sensor. Heb je het vleigwiel gepast om de spie? Mocht je minn vraag niet begrijpen, kijk dan even op YT.
Groet,
Toen ik de vliegwiel er op zette was die een heel klein beetje los, hij kon maar een milimeter of zo van zij naar zij. Maar nu start hij niet meer en hij zit muur vast. Ik heb een vermoeden dat de timing niet goed is. Hij start na 30 keer kicken wel gewoon maar dan blijft hij maar aan voor 5 seconden max en hij heeft super lage toeren
 
Ik weet niet of je Harrr's post goed gelezen hebt maar nogmaals, zit het spietje nog in de inkeping van de krukas en het vliegwiel?
Als dit spietje er niet in zit kan het vliegwiel zichzelf verdraaien over de conische as en klopt de timing van je ontsteking niet meer, maw de vonk komt op een verkeert tijdstip.

Verder ik lees niks over de vonk van de bougie, is deze goed bij elke slag van de zuiger of is deze zwak en is er af en toe geen vonk?
 
Ik weet niet of je Harrr's post goed gelezen hebt maar nogmaals, zit het spietje nog in de inkeping van de krukas en het vliegwiel?
Als dit spietje er niet in zit kan het vliegwiel zichzelf verdraaien over de conische as en klopt de timing van je ontsteking niet meer, maw de vonk komt op een verkeert tijdstip.

Verder ik lees niks over de vonk van de bougie, is deze goed bij elke slag van de zuiger of is deze zwak en is er af en toe geen vonk?
Ik heb al een nieuwe bougie besteld die komt morgen binnen, de spie zit inderdaad nog in de krukas. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. De bougie die ik nu heb werkte een weekje geleden nog perfect maar ik zal inderdaad is een nieuwe proberen. Ben bang dat het alleen niks gaat veranderen.
 
hij kon maar een milimeter of zo van zij naar zij.
Als de bougie goed vonkt zie ik niet in waarom je die alsnog gaat vervangen, tenzij de bougie aan vervanging toe is door afgebrande elektrodes.
Dus een nieuwe bougie gaat niks oplossen, in deze.
Toen ik de vliegwiel er op zette was die een heel klein beetje los, hij kon maar een milimeter of zo van zij naar zij.
Wat bedoel je hier precies mee?
Bedoel je hiermee dat je het vliegwiel over de as kan draaien of heeft de hele as speling van zij naar zij?
  • Indien het eerste, kun je het vliegwiel nog steeds verdraaien ondanks dat je de krukasmoer met het juiste moment hebt aangedraaid?
  • Indien het tweede, zijn je krukaslagers versleten en trekt het blok wellicht valse lucht langs de keerring en start de scooter daardoor niet.
 
Als de bougie goed vonkt zie ik niet in waarom je die alsnog gaat vervangen, tenzij de bougie aan vervanging toe is door afgebrande elektrodes.
Dus een nieuwe bougie gaat niks oplossen, in deze.

Wat bedoel je hier precies mee?
Bedoel je hiermee dat je het vliegwiel over de as kan draaien of heeft de hele as speling van zij naar zij?
  • Indien het eerste, kun je het vliegwiel nog steeds verdraaien ondanks dat je de krukasmoer met het juiste moment hebt aangedraaid?
  • Indien het tweede, zijn je krukaslagers versleten en trekt het blok wellicht valse lucht langs de keerring en start de scooter daardoor niet.
Ik stop er toch een nieuwe bougie in voor de zekerheid, dan weet ik tenminste dat dat het niet is.

De vliegwiel zelf had alleen speling. Ik kon hem een milimeter of zo naar rechts draaien zonder dat de krukas mee bewoog. Maar toen ik hem startte startte die first kick. Toen kreeg die een warmloper na een kilometer hij werd super warm en de koelvloeistof begon helemaal te bobbelen omdat ik hem niet goed gebloed had. Prima, mijn fout. Nu heb ik een dr50 erop zitten maar hij start nu haast niet, de oude cilinder voordat het een warmloper was startte na de eerste kick. Nu weet ik echt niet wat er mis is met de motor. Krukas lagers zijn nieuw en de krukas keeringen zijn ook nieuw.
 
Back
Top