Scooter start niet meteen d.m.v. de start knop, ik moet eerst met kickstarter compressie opbouwen.

Dolphin 1

New Member
Scooter start niet meteen d.m.v. de start knop, ik moet eerst met kickstarter compressie opbouwen.



Hallo allemaal,


Wellicht heeft iemand een suggestie c. q. oplossing voor het volgende probleem.

Mijn Fosti snorscooter, Grande Retro FT50QT, 10.000 km, (door garage onderhouden), start pas, als ik eerst met behulp van de kickstarter “soort van” compressie heb opgebouwd.

Ik benoem dit maar zo, maar met compressie bedoel ik “tegendruk”.

Als ik gelijk wil starten met de startknop, slaat de motor regelmatig niet aan.


Hoe los ik dit op?

Dank voor het meedenken.


Mvg


Dolphin1
 
Advertisement - register to remove this

Wellicht een compressie probleem?
Met de kickstart kan je de scooter veel meer 'kracht' geven in een keer
Met de elecktrische start is dit wat minder.

Ik zou beginnen met compressie te meten mocht deze oke zijn zou ik verder zoeken en beginnen bij kleppen stellen, bougie, luchtfilter etc,
 
Dank, Glenn123,

“Compressie meten”: ik zal dit moeten laten uitvoeren door de monteur.

De andere punten die je noemt, zijn al meegenomen bij de grote beurt, niet zo lang geleden, neem ik aan.



Wordt vervolgd.
Post automatically merged:

Verder even controleren of je met de elektrische start wel vonk hebt.
Dank Sparky,

Hij slaat met de elektrische start soms wel aan, maar dat kan na 7 of 8 keer pogingen, dus de vonk is er wel.
 
maar dat kan na 7 of 8 keer pogingen, dus de vonk is er wel.
Maar is deze er altijd of aleen na de 7 of 8 pogingen, toch even controleren.
Maar het is maar waar je wil beginnen, dit kun je makkelijk zonder speciaal gereedschap en zonder de hulp van een monteur doen.

Je zou de eerste niet zijn met een slechte motorblokmassa waardoor je soms wel en soms geen vonk hebt door een potentiaalverhoging van het motorblok omdat de startmotor over deze mottige massa stroom trekt.
 
Maar is deze er altijd of aleen na de 7 of 8 pogingen, toch even controleren.
Maar het is maar waar je wil beginnen, dit kun je makkelijk zonder speciaal gereedschap en zonder de hulp van een monteur doen.

Je zou de eerste niet zijn met een slechte motorblokmassa waardoor je soms wel en soms geen vonk hebt door een potentiaalverhoging van het motorblok omdat de startmotor over deze mottige massa stroom trekt.
Maar als er geen vonk is, zou hij toch ook niet moeten starten als ik de kick starter gebruik?
 
Met de kickstart trek je geen grotere stroom over een eventuele slechte massa.
De startmotor doet dit wel en als de massa slecht is, verhoogd de startmotor daarmee het potentiaal van het motorblok.
Omdat alles van de stator eenzijdig aan de motormassa hangt en met name ook de pickupspoel kan de pickupspoel de thyristor in de cdi continue in geleidig brengen waardoor de condensator in de cdi zich niet meer kan opladen en je dus ook geen of slechte vonk zou hebben.

Deze uitleg gaat waarschjnlijk te ver voor iemand die niet thuis is in de elektra van de scooter in het algemeen, maar ik wil hier alleen maar mee verklaren dat de kans wel degelijk aanwezig is, dat de bougie wel vonkt als je de kick gebruikt en geen vonk of een slechte vonk kunt hebben wanneer je de e-start gebruikt.
De verklaring van dit fenomeen is hierboven uitgelegd en de vonk bij kick of e-start is snel gecontroleerd, sneller misschien dan te wachten op de monteur die je compressie kan meten.
In iedergeval heb dan al eventuele problemen met je ontsteking uitgesloten.
 
Met de kickstart trek je geen grotere stroom over een eventuele slechte massa.
De startmotor doet dit wel en als de massa slecht is, verhoogd de startmotor daarmee het potentiaal van het motorblok.
Omdat alles van de stator eenzijdig aan de motormassa hangt en met name ook de pickupspoel kan de pickupspoel de thyristor in de cdi continue in geleidig brengen waardoor de condensator in de cdi zich niet meer kan opladen en je dus ook geen of slechte vonk zou hebben.

Deze uitleg gaat waarschjnlijk te ver voor iemand die niet thuis is in de elektra van de scooter in het algemeen, maar ik wil hier alleen maar mee verklaren dat de kans wel degelijk aanwezig is, dat de bougie wel vonkt als je de kick gebruikt en geen vonk of een slechte vonk kunt hebben wanneer je de e-start gebruikt.
De verklaring van dit fenomeen is hierboven uitgelegd en de vonk bij kick of e-start is snel gecontroleerd, sneller misschien dan te wachten op de monteur die je compressie kan meten.
In iedergeval heb dan al eventuele problemen met je ontsteking uitgesloten.
Duidelijk!

Ik kom hier binnenkort op terug.
 
Duidelijk!

Ik kom hier binnenkort op terug.

Jullie beiden, Glenn123 en Sparky, nogmaals dank voor het meedenken.

De suggesties heb ik ter harte genomen; probleem bleef.

De scooter toch maar naar de garage gebracht, waar ze de bendix hebben vervangen.

Hij start weer zoals “vanouds”.



Met vriendelijke groet,

D1
 
Back
Top