Met de kickstart trek je geen grotere stroom over een eventuele slechte massa.
De startmotor doet dit wel en als de massa slecht is, verhoogd de startmotor daarmee het potentiaal van het motorblok.
Omdat alles van de stator eenzijdig aan de motormassa hangt en met name ook de pickupspoel kan de pickupspoel de thyristor in de cdi continue in geleidig brengen waardoor de condensator in de cdi zich niet meer kan opladen en je dus ook geen of slechte vonk zou hebben.
Deze uitleg gaat waarschjnlijk te ver voor iemand die niet thuis is in de elektra van de scooter in het algemeen, maar ik wil hier alleen maar mee verklaren dat de kans wel degelijk aanwezig is, dat de bougie wel vonkt als je de kick gebruikt en geen vonk of een slechte vonk kunt hebben wanneer je de e-start gebruikt.
De verklaring van dit fenomeen is hierboven uitgelegd en de vonk bij kick of e-start is snel gecontroleerd, sneller misschien dan te wachten op de monteur die je compressie kan meten.
In iedergeval heb dan al eventuele problemen met je ontsteking uitgesloten.