Scooter start niet meer

Beste leden,

ik heb een probleem waar ik maar echtniet uit kom. Ik heb een Piaggio Zip 4 takt met 80cc die het voor het weekend prima deed.

Afgelopen zondag ging ik even mijn carburateur helemaal reinigen en nog even de kleppen goed stellen. Na dit gedaan te hebben reed hij prima. Daarna heb ik even mijn luchtfilter eraf gehad om de box een beetje schoon te maken en te kijken hoe het schuim eruit zag. Hierna heb ik de scooter nog 1 keer weten te starten en een rondje gereden.

Toen ik hem even later weer wilde starten kostte dit ongelooflijk veel moeite. Toen hij startte liep hij stationair maar reageerd niet meer op gas. Bij gas geven ging hij niet vooruit en kwam niet op toeren. Bij gas weer loslaten stopte de scooter ermee. Tijdens het stationair draaien duwde een vriend van mij me weg en gaf ik gas ik kwam ik schokkend vooruit en hield in. De ene keer ging ie weer wat harder dan de andere keer met gas geven maar het liep voor geen meter.

Nu heb ik nogmaals de carburateur eraf gehaald en gecheckt. Niks mis mee. Met luchtfilter is ook niks mis want die is pas vervangen. Maar nu start de scooter helemaal niet meer. Ik krijg hem met geen mogelijkheid meer aan. Spruitstuk ook maar even vervangen voor de zekerheid want die was ook al wat oud maar wil nog steeds niet starten. Met of zonder luchtfilter niks werkt. Nogmaalsnaar de kleppen gekeken maar ook daar is niks mis mee. Verder krijgt hij benzine, vonkt de bougie en heeft hij goeie compressie.

Ik heb echt geen flauw idee wat het zou kunnen zijn nu. Kan iemand mij uit de brand helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Zit je spruitstuk goed op je carburateur? Evenals het luchtfilter?
Het oude spruitstuk zat goed op mijn carburateur evenals de nieuwe. Luchtfilter precies hetzelfde. Meerdere keren geprobeerd om hem zonder te starten. Dit is 1 keer gelukt en viel daarna meteen uit en daarna met of zonder luchtfilter niet meer aan gekregen.
 
Het oude spruitstuk zat goed op mijn carburateur evenals de nieuwe. Luchtfilter precies hetzelfde. Meerdere keren geprobeerd om hem zonder te starten. Dit is 1 keer gelukt en viel daarna meteen uit en daarna met of zonder luchtfilter niet meer aan gekregen.

Dan zou je vacuüm het ook nog kunnen zijn.

Zit er wel benzine in?

Haal anders je bougie eruit, spuit er wat benzine in een doe je bougie er weer in. Probeer dan eens te starten
 
Dan zou je vacuüm het ook nog kunnen zijn.

Zit er wel benzine in?

Haal anders je bougie eruit, spuit er wat benzine in een doe je bougie er weer in. Probeer dan eens te starten
Hoe zou ik dat vacuüm kunnen checken?

Er zit benzine in. Komt benzine uit benzineslang en de vlotter zit vol want de brandstofpomp spuit gewoon benzine in mijn carburateur.

Bedoel je benzine in mijn cilinder spuiten? Ik kan het proberen maar weet niet of dat het is angezien hij gewoon benzine krijgt.
 
Dan zou je vacuüm het ook nog kunnen zijn.

Zit er wel benzine in?

Haal anders je bougie eruit, spuit er wat benzine in een doe je bougie er weer in. Probeer dan eens te starten
Misschien nog even handig om te vertellen dat de accu dood is. Deze ga ik vervangen en heb al een nieuwe gekocht. Denk echter niet dat dit het probleem veroorzaakt.
 
Als je carburateur leeg haalt/schoonmaakt en weer monteert moet je je scooter doorstarten dit duurt miss even wat je kan doen is wat barriewes1 je bougie eruit beetje benzine of wat ik wel eens doe is remmerijniger er in en dan loopt ie weer. Of doe wat remmmerijniger in het luchtfilter spuiten. Als je het in je cilinder spuit niet te veel doen! Kost geen drol bij de action
 
Als je carburateur leeg haalt/schoonmaakt en weer monteert moet je je scooter doorstarten dit duurt miss even wat je kan doen is wat barriewes1 je bougie eruit beetje benzine of wat ik wel eens doe is remmerijniger er in en dan loopt ie weer. Of doe wat remmmerijniger in het luchtfilter spuiten. Als je het in je cilinder spuit niet te veel doen! Kost geen drol bij de action
Met het doorstarten bedoel je dat hij eerst weer benzine moet krijgen? Heb dit al meerdere keren geprobeerd maar zelfs dan doet hij het niet. Ik ga even proberen wat jullie aanraden.

Kan het ook zo zijn dat hij zo erg verzopen is dat hij niet meer start of zou het in dit geval hier niet aan kunnen liggen?
 
Als je bougie eruit haalt en hij is nat evenen schoonmaken dan in in de bougie dop steken even testen of ie vonkt dan mag ie weer uit de bougie dop en dan met die remmenreiniger er in spuiten snel je bougie er in draaien en dop er op en starten
Heb je normaal of iget
 
Wel de bougie er in hè! Als je vonk hebt dan moet dat werken!

En? Werkt het?
Ik had geen remreiniger meer en kon niks vinden om er benzine in te spuiten. Ik zal morgen even langs de action voor remreiniger en dan is mijn accu ook vervangen. Ik ga dan een beetje remreiniger in mijn spruitstuk spuiten en kijken of ie start. Ik laat jullie weten hoe en wat.
 
Wel de bougie er in hè! Als je vonk hebt dan moet dat werken!

En? Werkt het?
Nieuwe accu erin en klinkt al stuk beter dan met de oude accu om elektrisch te starten. Afijn, de remreiniger doet helemaal niks. Ik spuit ren klein beetje in het spruitstuk, snel de carburateur erop en starten maar doet helemaal niks.

Wat kan toch het probleem zijn?
 
Dat is ook niet de goede manier. Remmenreiniger is een hele vluchtige stof. Eerder dat jij je carb terug hebt gezet is het allang weg.

Remmenreiniger heeft ook een sterk ontvettende eigenschap wat dus niet goed is voor je cilinder, gebruik het niet teveel want je smering is niet al te best als je dit genruikt.

Als het probleem is gekomen na het reinigen van je carb en luchtfilter moet je het toch echt hierin gaan zoeken. Heb je aan de lucht en stat. Schroef gezeten? Zit je choke nog goed, test deze ook eens.
 
Dat is ook niet de goede manier. Remmenreiniger is een hele vluchtige stof. Eerder dat jij je carb terug hebt gezet is het allang weg.

Remmenreiniger heeft ook een sterk ontvettende eigenschap wat dus niet goed is voor je cilinder, gebruik het niet teveel want je smering is niet al te best als je dit genruikt.

Als het probleem is gekomen na het reinigen van je carb en luchtfilter moet je het toch echt hierin gaan zoeken. Heb je aan de lucht en stat. Schroef gezeten? Zit je choke nog goed, test deze ook eens.
Ik heb een heel klein beetje gebruikt en ga het niet weer doen precies om wat jij zegt: het is niet goed voor je cilinder.

Verder heb ik aan de luchtschroef en stationair schroef niet gezeten. Ik heb mijn scooter toen hij het nog deed neergezet en de carburateur schoon gemaakt. Toen getest en hij reed. Daarna heb ik naar de kleppen gekken en opnieuw gestart en hij reed nog steeds goed. Daarna heb ik het lucht filter eraf gehad om te kijken of ik dat rubbere pijpje uit het filterhuis bij de inlaat eruit kon halen. Niet gelukt en alles weer terug gemonteerd. Vanaf toen wilde hij slecht starten. Als hij aan ging reed hij heel sloom en schokkerig. Na een tijdje weer gestart en toen reageerde hij helemaal niet meer op mijn gas. Ik gaf voluit maar kwam niet vooruit en gaf geen toeren. Als een vriend me dan ging duwen met gas open ging hij langzaam rijden tot dat ik een beetje veilig naar huis kon rijden. Het klonk toen wel alsof ik veelste rijk reed of in de toeren begrenzen (wat niet kan want heb zo'n begrenzer op afstand bediening) want de uitlaat gaf een trrrr geluid. Eenmaal thuis startte hij helemaal niet meer. Luchtfilter eraf gehad en deed ook niks evenals goed erop gemonteerd.

Ik heb voor dit alles wel getankt omdat mijn tank bijna leeg was. Gewoon de goede brandstof die ik altijd tank, euro 98. Het kan maar lijkt me heel erg sterk dat precies wanneer ik mijn luchtfilter eraf heb gehad en er weer terug op gemonteerd heb de nieuwe benzine in mijn blok kwam en slecht ging rijden. Maar dit lijkt me onlogisch. Ik heb echt geen flauw idee hoe nu verder.
 
Back
Top