Scooter start niet meer

Aerox2004

Well-Known Member
Hallo, ik heb een gilera dna 50 2 takt aangekocht, ik heb hem ongeveer 3 weken. De eerste 2 weken startte die vrij moeilijk, enkel met halfgas en choke open startte die goed en bleef goed draaien, maar nu start start helemaal niet meer. Soms startte hij ook pas na 50x kicken. Eens dat die gestart is blijft die perfect draaien.

Ik heb de carburateur al schoongemaakt en nieuwe bougie, maar zelfde probleem. Hij krijgt wel benzine, want bougie wordt nat.

Dus het zou iets anders moeten zijn. Ik voelde dit al aankomen na 2 weken moeilijk starten.

Kan iemand helpen?
Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou zelf eerst alles na kijken of dat de basis dingen in orde zijn..

-Luchtfilter schoon maken
- Rolletjes na kijken
-Riem controleren
-Of dat de benzine goed door stroomt.
- Als er een benzine slang tussen zet filter ergens er tussen hebt deze eens te vervangen.
- Controleren of dat de ontsteking goed werkt.
 
Oke goed, ik heb volgende zaken gedaan:

-Nieuw membraan (origineel van gilera)
-Nieuwe variorollen, want die waren versleten
-Carbu opnieuw volledig schoongemaakt
-Filter gezet in benzineleiding voor eventueel vuil
-Nieuwe bougie
-Nieuwe bobine en bougiekop

Nu heb ik opgemerkt dat de bougie zwak/niet vonkt, vandaar dat ik de bobine ineens heb vervangen, maar helaas hetzelfde probleem.
Bougie vonkt nog steeds zwak.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Of gelijk de ontsteking vervangen?
 
Vliegwiel eraf halen, en kijken of dat de bovenkant op de spoelen roest op zit.. Deze eraf schuren zodat er weer blank metaal tevoor schijn komt..
Daarnaast dat ding eens goed reinigen want het kan vol met zand / poeder van modder er in zitten.
Ook de sensor van de pickup even goed schoon maken..

Daarnaast kan je proberen om de pickup door middel van een voelermaat af te stellen (zelfde idee als met kleppen stellen)
Anders de stator eens door meten..
Kijk ook eens na of dat de aardig op het blok nog correct is aangesloten (vaak zit er een extra groene (aarde) draad aan de startmotor vast of ergens aan het blok) De bevestiging kan ook corrosie hebben en dan deze even schoon schuren.

Als je echt alles hebt gehad, dan kan je misschien wellicht de conclusie trekken dat je een andere stator nodig hebt.

Magneten van het vliegwiel kunnen ook roest hebben en dan ook even schoon maken..
 
Zou zeker eerst een testje doen met een harde min...
Dus stuk stroomdraad pakken, ene kant 1 cm strippen en stevig aan de min van je accu bevestigen en andere kant 5 cm strippen en om de schroefdraad van de bougie wikkelen.
Dan testen of je vonk wel sterk is.
 
Back
Top